همه چیز درباره استخوان بندی جنین + نکات کلیدی

همه چیز درباره استخوان بندی جنین + نکات کلیدی

5/5 - (6 امتیاز)

اسکلت نوزاد تا بعد از تولد نیز همچنان درحال شکل گیری میباشد. در واقع استخوان های بدن تا حدودا بیست سالگی به رشد کامل خود نمیرسند.

نوزاد تازه متولد شده دارای بی از 275 استخوان است و این در حالی ایست که بزرگسالان دارای 206 استخوان هستند. این تفاوت در تعداد استخوان ها به این دلیل است که بسیاری از استخوان های کودکان در سن رشد با همدیگر جوش میخورند.

شاید در ذهن خود با این سوال که استخوان بندی جنین در چه ماهی است مواجه شده باشید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی راجع به استخوان بندی جنین در اختیار شما قرار دهیم.

جمجمه جنین:

جمجمه چنین مثل بزرگسالان استخوان بزرگی نیست. جمجمه در ابتدا به صورت استخوان های جداگانه شکل میگیرد که به وسیله یک بافت انعطاف پذیر به یکدیگر وصل میشوند.

شما میتوانید قسمت های نرم بین استخوان ها که به آن فونتانل ها نیز میگویند را در ناحیه بالای سر و پشت سر نوزادتان حس کنید.

در موقع زایمان به دلیل نرم بودن استخوان های جمجمه و شل بودن اتصالات ما بین آنها به جمجمه این اجازه داده میشود که کمی فشرده شود و به راحتی در کانال زایمان قرار گیرد و به همین خاطر است که اکثر نوزاد ها وقتی به دنیا می آیند سرهایی متمایز ونوک تیز دارند.

اما جای نگرانی نیست زیرا با گذشت چند روز استخوان ها مجدد جای خود را تغییر میدهند و به شکل گنبدی مانند در می آیند.

بعد ازگذشت چهار ماه از تولد نوزاد فونتانل پشت سر او بسته میشود و فونتانل بالای سرش نیز بعد از یک سالگی او بسته میشود.

تشکیل ستون فقرات جنین:

ستون فقرات فرزند شما از بلوک های جفتی تشکیل شده از بافت که به سومیت یا تن پار معروف است در دو سمت نخاع که دارد رشد میکند شکل میگیرد. این بلوک ها در آخر به ستون فقرات که شامل مهره ها و قفسه سینه است، پوست و عضله ها  تبدیل میگردد.

در هفته پنجم از بارداری نخستین جفت سومیت شکل میگیرد و در مدت زمان دو هفته به 35 عدد افزایش پیدا میکند. در این زمان میشود سومیت را در سونوگرافی مشاهده نمود.

سومیت ها مشابه یک رشته مهره هستند. در هفته هشتم از بارداری سومیت ها به انواع متفاوت بافت تبدیل میشوند.

مطالب پیشنهادی:

برای افزایش قد جنین چه بخوریم؟
قلب جنین کی تشکیل میشود؟ + خوراکی های که برای تشکیل قلب جنین مفید است

تشکیل استخوان های اندام های حرکتی جنین:

 حدودا در هفته های پنجم تا ششم بارداری کم کم دست های جنین به وجود می آیند. در هفته هشتم از بارداری پاهای جنین شروع به تشکیل میکنند که در ابتدا شبیه به پاهای قورباغه میباشد. در هفته چهاردهم از بارداری دست های جنین به بیشترین اندازه خود میرسد اما پاهای جنین برای رسیدن به اندازه نهایی چند هفته بیشتر زمان میبرد.

در هفته شانزدهم از بارداری جنین کم کم اندام های خود را حرکت میدهد اما ممکن است مادر این حرکات را تا هجده هفتگی احساس نکند اما این حرکات در سنوگرافی قابل مشاهده است.

با گذشت زمان بیشتری از بارداری این حرکات به خوبی توسط مادر حس میشود، برخی مطالعات نشان داده است که این حرکات جنین منجر به تقویت استخوان های او میشود.

زمان های کلیدی در رشد استخوان های جنین:

  • هفته پنجم از بارداری: نخستین جفت سومیت دیده میشود که به مرور آن ها به ستون فقرات تبدیل میشوند.
  • هفته هفتم از بارداری: برای اسکلت بدن جنین یک طرح کلی از استخوان ها به وجود می آید و غضروف ها در حال تشکیل شدن هستند.
  • هفته هشتم از بارداری: مفاصل کم کم به وجود می آیند.
  • هفته دهم از بارداری: بافت استخوان ها به وجود آمده و به مرور سخت میشوند.
  • هفته شانزدهم از بارداری: جنین اندام های حرکتی خود را حرکت میدهد.
  • هفته شانزدهم تا چهلم از بارداری: رشد بافت استخوان ها ادامه دارد.

تقویت استخوان های جنین:

مادر باید در دوران بارداری به مقدار کافی فسفر و کلسیم دریافت کند تا جنین او استخوان های محکمی داشته باشد. برای استحکام استخوان جنین وجود ویتامین D نیزمهم است زیرا وجو این ویتامین سبب بهره کافی از کلسیم میشود. کمبود ویتامین D نوزادان را با راشیتیسم، شکستگی یا رشد غیر طبیعی استخوان ها رو به ور میکند.

مادر در دوران بارداری خود به مصرف روزانه هزار میلی گرم کلسیم احتیاج دارد. لبنیاتی مانند ماست و پنیر منابع غنی از مواد معدنی هستند که علاوه بر آن از فسفر و ویتامین D نیز برخوردارند.

مصرف موا غذایی دیگری همچون غلات صبحانه و نان غنی شده، بادام، سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ و ماهی قزل آلا نیز برای مادران باردار پیشنهاد میشود.

اگر در روز به مقدار کافی کلسیم یا ویتامین D دریافت نمیکنید با پزشک خود درباره این موضوع صحبت کرده تا مکمل برای شما تجویز کند و مقدار مصرف آن را برایتان مشخص کند.