سرخک چه علائمی دارد؟ + نکات بهداشتی

سرخک چه علائمی دارد؟ + نکات بهداشتی

5/5 - (13 امتیاز)

طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از کودکان بیماری سرخک را در سال های اول زندگی خود تجربه میکنند، سرخک یک بیماری مسری و ویروسی است که با تب، التهاب و لکه های قرمز در سطح پوست همراه است. سرخک از راه تنفس و مایعات مخاطی بدن انتقال پیدا میکند.

سرخک از چه طریقی سرایت میکند؟

سرخک که به آن سرخجه نیز میگویند یک بیماری ویروسی در بین کودکان است که به وسیله ویروس RNA به وجود می آید. این بیماری میزان واگیر بالایی دارد و از راه تنفس نیز انتقال پیدا میکند.

موقعی که کودک مبتلا به سرخک صحبت میکند، سرفه، عطسه و… ویروس در هوا وارد میشود و روی اجسام مینشیند و این موضوع سبب ابتلا افراد دیگر به این بیماری میشود. این ویروس بعد از سرایت کودک و بزرگسال را نیز درگیر میکند.

علائم بیماری سرخک در بارداری چیست؟

بیماری سرخک برای خانم های باردار بیشتر از دیگر گروه ها خطرناک است.مختصصین زنان باردار را در برار این بیماری بسیار آسیب پذیر میدانند به همین دلیل پیش از بارداری افراد را در زمینه تزریق واکسن سرخک و یا دریافت گلوبین ایمنی اینتراونوس چک میکنند.

علاوه بر خانم های باردار افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی نیز دارند هم بهتر است این گلوبین را دریافت کنند زیرا امکان دارد واکسن به تنهایی برایشان کافی نباشد.

یکی از بهترین راه ها برای محافظت از جنین در برابر بیماری سرخجه این است که مادر ایمنی کافی در برابر این بیماری داشته باشد. اگر مادر قبلا به این بیماری مبتلا شده باشد دیگر به این بیماری مبتلا نخواهد شد.

با در نظر گرفتن اینکه بیشتر افراد در کودکی واکسن سرخک را دریافت کرده اند از این رو زنان باردار دارای ایمنی کافی در برابر این بیماری هستند.

اگر خانمی این واکسن را نزده باشد باید یک ماه قبل از بارداری واکسن سرخک، سرخجه و اوریون را دریافت کند.تزریق این واکسن در دوران بارداری توصیه نمیشود.

سرخک یک بیماری بسیار ویروسی است که اگر خانم باردار به آن مبتلا شود، سریع از طریق جفت به جنین انتقال پیدا میکند و او را با مشکلات عصبی و مادرزادی رو به رو میکند.

اگر مادر در هشت هفته اول بارداری باشد درصد ابتلا جنین چیزی حدود پنجاه تا هشتاد درصد میباشد اما در ماه های بعد این درصد روند نزولی دارد به صورتی که در سه ماه آخر بارداری میزان ابتلا به ده دصد کاهش میابد.

در سه ماه اول بارداری چون قلب و اعضای بدن جنین در حال تشکیل شدن است بیماری سرخک سبب ایجاد مشکلاتی مثل: ناشنوایی، مشکل قلبی، کبد تکمیل نشده، آب مروارید مادرزادی و خون ریزی پوست برای جنین میشود.

در بعضی موارد این ویروس مستقیم به سیستم عصبی میرود و نوزاد را با تشنج روبه رو میکند و سبب عقب ماندگی مغزی او میشود.

علائم بیماری سرخک در کودکان چیست؟

این بیماری مدتی نهفته است اما با گذشت زمان کم کم علائم خود را بروز میدهد. علائم اولیه سرخک حدودا ده تا چهارده روز پس از ورود ویروس به بدن نشان داده میشود و این علائم عبارتند از: تب، لکه های سفید در دهان، آبریزش بینی، قرمزی چشم و با گذشت زمان لکه های قرمز روی پوست بدن نیز مشاهده میشود. لکه های قرمز اول در گردن و صورت کودکان دیده میشود اما با گذشت زمان کل بدن را فرا میگیرد.

مرحله بعدی این بیماری با نشانه های تب، گلو درد و علائمی شبیه به سرما خوردگی ضعیف همراه است.

در مرحله بعد بیماری سرخک برون ریزی شدید پوستی اتفاق می افتند.

و مرحله آخر که دیگر کودک علائمی از سرخک را ندارد اما بیماری هنوز در بدنش وجود دارد و میتواند دیگران را درگیر کند.

راه درمان سرخک در کودکان چیست؟

این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و بهترین کار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. به همین دلیل حتما واکسن سرخک را تزریق کنید.

میزان ابتلا به این بیماری به دلیل تزریق واکسن در بسیاری از نقاط جهان کاهش قابل توجهی داشته اما باز هم افرادی هستند که دچار این بیماری میشوند.

سعی کنید نکات بهداشتی را برای خود و فرزندتان در اماکن شلوغ رعایت کنید و از حضور کودک خود در نقاطی مثل مهدکودک که از ابتلا فردی به سرخک در آنجا اطلاع دارید تا پایان دوره بیماری آن فرد جلوگیری کنید.

اگر بدن کودک با کمبود ویتامین A همراه باشد علائم بیماری سرخک در او شدید تر خواهد بود. برای تامین این ویتامین بهتر است مواد غذایی همچون: لبنیات، زرده تخم مرغ و هویج را به رژیم غذایی خود و خانوادتان اضافه کنید.

مطالب پیشنهادی:


قلب جنین کی تشکیل میشود؟ + خوراکی های که برای تشکیل قلب جنین مفید است
برای افزایش قد جنین چه بخوریم؟

سرخک در بزرگسالان:

افرادی که در سنین پایین واکسن این بیماری را نزده باشند سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نسبت به بقیه افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرخک هستند.

افرادی مانند: کادر درمان، بهداران، دانشجویان، دانش آموزان و افرادی که زیاد در سفر هستند نیز جزو کسانی هستند که در معرض این بیماری مسری قرار دارند.

علائم سرخک در بزرگسالان چیست؟

این بیماری در بزرگسالان با علائمی همچون: تب، گلو درد، سرفه های خشک، قرمزی چشم، راش پوستی در سطح بدن، گوش درد و اسهال همراه است.

دوره بیماری سرخک چقدر است؟

این ویروس یک دوره نهفته دارد و بعد از ورود به بدن حدود ده تا دوازده روز طول میکشد تا خود را نشان دهد. علائم این بیماری بین یک تا سه هفته زمان میبرد تا بهبود یابد.