چرا کودک زیاد ادرار میکند؟ + روش های درمان

چرا کودک زیاد ادرار میکند؟ + روش های درمان

5/5 - (8 امتیاز)

اگر کودک شما در دفعات زیاد ادرار میکند، دچار تکرر ادرار شده است. اگر متوجه تکرر ادرار فرزند خود شده اید باید به دنبال راهی مناسب برای درمان آن باشید. این موضوع ممکن است به دلیل استرس یا جلب توجه والدین رخ دهد. شما در این شرایط باید حتما به فرزند خود توجه کنید و نگرانی های او را رفع کنید.

چرا کودک زیاد ادرار میکند؟

یبوست:

اگر کودک شما به یبوست مبتلا باشد، مدفوع انباشته میشود و سخت میشود و این موضوع باعث میشود که کودک احساس فشار بر مثانه خود کند که این حالت سبب اسپاسم مثانه میشود و منجر به تکرر ادرار فرزند شما میشود. بنابراین همیشه به این نکته توجه داشته باشید که برنامه غذایی فرزند شما حاوی فیبر باشد و در طول روز به اندازه کافی آب بنوشد تا به یبوست مبتلا نشود.

عفونت مجاری ادراری:

ابتلا کودک به عفونت مجاری ادراری سبب تکرر ادرار میشود. در این موقع کودک در هنگام ادرار احساس درد و سوزش میکند و حتی ممکن است تب و شکم درد نیز داشته باشد.

اختلال در نگه داشتن ادرار:

برخی از کودکان عادت دارند که مثانه خود را کامل تخلیه نکنند! این موضوع ممکن است منبع جسمی نداشته باشد و فقط به خاطر اختلال های رفتاری باشد. این امکان وجود دارد که کودک حس میکند در موقعی که دستشویی است چیزی را از دست میدهد به همین دلیل کودک فقط به اندازه ای ادرار میکند که فشاری بر روی مثانه اش حس نکند. در این حالت با گذشت زمان عضله اسفنکتر این اجازه را میدهد که فرد بتواند ادرار خود را نگه دارد و یا ممکن است بیش از اندازه فعال شود و باعث تکرر ادرار شود.

دیابت بی مزه:

دیابت بی مزه که به دلیل کمبود مقدار هورمونی است که سبب باز جذب آب از کلیه ها میشود. اگر فرزند شما دچارش باشد، در کنار احساس تشنگی زیاد مقدار زیادی ادرار رقیق شده نیز دارد.

دیگر علائم عبارتند از: تشنگی زیاد، تحریک پذیری، همیشه احساس سیری میکند، رشد کمی دارد، همراه تب بالا و یا تشنج میباشد و… در این حالت ممکن است پزشک آزمایش ادرار یا آزمایش خون را تجویز نماید.

دفع کلسیم با ادرار:

اگر فرد به دلایل متعددی مثل بیماری های پاراتیرویید یا استفاده از مکمل های کلسیمی، کلسیم را به همراه ادرار خود دفع کند یا حتی بدون دلیل دچار دفع کلسیم شود این موضوع میتواند سبب تکرر ادرار نیز شود.

وولوواژینیتیس:

وولوواژینیتیس که به آن تحریک پوست اطراف و داخل واژن دختر ها نیز میگویند. این یک نوع بیماری است که نشانه های آن شبیه به عفونت های دستگاه ادراری میباشد وتکرر ادرار یکی از آنهاست.

این بیماری اغلب برای دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و پوست اطراف ناحیه واژن بسیار حساسی دارند رخ میدهد. تحریک کننده های معمولی مانند شامپو، صابون و…  باعث التهاب پوستی و در نهایت ابتلا به وولوواژینیت میشوند.

مطالب پیشنهادی:

12 بازی با کودک در خانه برای والدین شاغل

راه های درمان تکرر ادرار:

  • بیشتر تکرر ادرارها به دلیل عفونت مجاری ادراری میباشد که به همین دلیل پزشکان در این مواقع آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز میکنند. اگر بروز مشکل به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی باشد باید کودک خود را با روش مناسب رعایت بهداشت آشنا کنید.
  • والدین باید فرزندان خود را به عادت سالم دستشویی کردن تشویق کنند و اینکه به کودک خود بیاموزند که هر دو یا سه ساعت یکبار از دستشویی استفاده نماید.
  • والدینی که فرزندشان به دیابت قندی مبتلا است باید به دنبال یک برنامه غذایی مناسب برای فرزندشان باشند و به طور مرتب میزان قند خون او را چک کنند و در مصرف به موقع داروهایش او را یاری رسانند.

پیشگیری از تکرر ادرار کودکان:

  • باید در درمان کودکانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند کوشا باشیم.
  • به کودک خود بهداشت مناسب فردی را بیاموزیم.
  • به فرزند خود باموزید که بعد از استفاده از توالت چگونه به خوبی ناحیه تناسلی خود را تمیز کند.
  • صابون و دیگر مواد شیمیایی ممکن است سبب تحریک ناحیه تناسلی کودک شوند به همین دلیل برای تمیز کردن این ناحیه از آنها استفاده نکنید.
  • برای فرزندان دختر خود لباس جذب و تنگ نپوشید.
  • اگر فرزند شما از پوشک استفاده میکند حتما پوشک او را به موقع تعویض نمایید.
  • کمبود آب بدن میتواند باعث عفونت باکتریایی شود به همین دلیل به اندازه کافی به کودک خود آب دهید.

فرزند خود را تشویق کنید که به موقع به دستشویی برود و مثانه خود را کاملا خالی کند.