خواص خربزه در بارداری

خواص خربزه در طب سنتی|طبع|+ خواص خربزه برای زنان باردار

5/5 - (5 امتیاز)

خربزه یکی از بهترین میوه‌های تابستانی خوشمزه و پر فایده به شمار می‌رود که دارای ویتامین‌های A و B و C و کلسیم، پتاسیم، فسفر است. خربزه نوعی ملون از خانواده کدوئیان است که رنگ آن زرد کمرنگ تا نارنجی با شکلی گرد یا دراز، بافتی نرم و آبدار با بویی خوش و شیرین است که بر سطح زمین رشد می‌کند. حفره مرکزی آن حاوی دانه‌های کوچک سفید است که حتی این دانه‌های سفید نیز پر خاصیت هستند. 

طبیعت خربزه:
طبع خربزه معتدل و‌تر (رطوبتی) است. خربزه هرچه شیرین‌تر باشد «گرمی و تری» آن بیشتر است.

خواص خربزه برای سلامت بدن
خربزه، این میوه خوشمزه با عطر مطبوع فواید متعددی برای سلامتی دارد که در ادامه مطالب خواص میوه‌ها در سلامت نمناک خواهید خواند.

خربزه مفید برای زنان باردار
میزان بالای فولات موجود در خربزه برای زنانی که قصد بارداری دارند و زنان باردار مفید است، زیرا فولات به تولید و نگه داری سلول‌های جدید بدر زنان باردار کمک کرده و از اختلال لوله عصبی جنین جلوگیری می‌کند و سدیم اضافی از بدن، را دفع و از احتباس آب جلوگیری می‌کند.

خربزه مفید برای ریه‌ها
مصرف منظم خربزه، به دلیل داشتن ویتامین A به جوانسازی ریه‌ها کمک می‌کند و برای سیگاری‌هایی که به علت مصرف سیگار ریه هاشان آسیب شدید دیده اند مفید است.

خربزه مفید برای درمان بی خوابی
خربزه دارای ترکیباتی است که اعصاب را آرام کرده و اضطراب‌ها را کاهش و از اختلالات خواب جلوگیری می‌کند.

خربزه برای کمک به کاهش وزن
۹۰ درصد خربزه آب است. یک فنجان خربزه فقط ۶۰ کالری دارد. خربزه با کالری پایین و فیبر بالایی که دارد، می‌تواند برای کاهش وزن شما مفید است، زیرا خربزه به دلیل فیبر، فضای بیشتری از معده شما را اشغال می‌کند و زمان بیشتری طول می‌کشد تا معده شما را ترک کرده بنابراین برای مدت بیشتری احساس سیری کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی با خربزه
مصرف خربزه به دلیل دارا بودن ویتامین‌های C و A سیستم ایمنی شما را تقویت کند. این ویتامین‌ها سلول‌های سفید خون را که مکانیزم دفاعی طبیعی بدن محسوب می‌شوند، تحریک کرده و عفونت‌هایی که بدن را مورد حمله قرار می‌دهند، از بین می‌برد. همچنین ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند.

فواید خربزه برای سلامت قلب و عروقی
خربزه سرشار از پتاسیم است و با کنترل فشار خون از پرفشاری خون جلوگیری کرده و مانع از آسیب سدیم به بدن می‌شود. آدنوزین خربزه برای قلب مفید است و با خاصیت رقیق کنندگی خون از لخته شدن خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. ویتامین C موجود در خربزه از تصلب شرایین جلوگیری و از سکته قلبی پیشگیری می‌کند.

ضد سرطان
رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن حمله کرده و باعث رشد سرطانی می‌شوند. ویتامین C و بتاکاروتن خربزه با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و آن‌ها را ازبین ببرند.

خربزه برای مبارزه با استرس
پتاسیم موجود در خربزه با متعادل نمودن ضربان قلب و افزایش ذخیره اکسیژن برای مغز باعث احساس آرامش و تمرکز بیشتر می‌شود. سوپراکسیددیسموتاز خربزه، با پایین آوردن فشارخون و آرامش عروق، از مرگ سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و با استرس مبارزه می‌کند.

سلامت چشم
بتاکاروتن موجود در خربزه هنگام جذب توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند و به حفظ سلامت بینایی کمک کرده و خطر پیشرفت آب مروارید را تا ۴۰% کاهش می‌دهند.

جلوگیری از نفروپاتی دیابتی
سلول‌های کلیه در نفروپاتی دیابتی که یک اختلال کلیوی است، به شکل خطرناکی آسیب می‌بینند. خربزه، شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد و فروکتوز و گلوکوز آن قند‌های ساده‌ای هستند بنابراین این میوه برای افراد دیابتی و افراد مبتلا به چاقی خطری ندارد و آب خربزه از ابتلا به نفروپاتی دیابتی جلوگیری می‌کند.

خربزه مفید برای ترک سیگار
خربزه به دلیل مواد معدنی و مغذی برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند تا با جبران ویتامین A از دست رفته ناشی از سیگارکشیدن مداوم، سریع‌تر بهبود یابند.

خواص خربزه برای درمان آرتریت
خربزه دارای خواص ضدالتهاب است و افزودن مقدار مناسب خربزه به رژیم غذایی تان سبب جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان‌ها و کاهش التهاب شده و به کاهش درد و ناراحتی آرتریت کمک می‌کند.

خربزه برای بهبود گوارش
خربزه با خاصیت خنک کنندگی و آرام بخش برای معده شما مفید است و سرشار از فیبر رژیمی ضروری است و حرکات روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش شما را سالم کرده و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

دفع سموم و سلامت کلیه
خربزه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم است و به همین جهت بسیار مدر است و برای دفع سموم بدن بسیار مفید است و مواد زائد و سموم موجود در خون را دفع و به شستشوی مثانه و کلیه‌ها هم کمک شایانی می‌کند.

خربزه مفید برای افراد دیابتی
خربزه دارای قند اندکی است – ۱۰۰ گرم خربزه فقط حاوی ۸ گرم قند است و با بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) انسولین در بدن سبب افزایش ناگهانی سطوح قند خون نمی‌شود، زیرا قند این میوه به آهستگی وارد جریان خون می‌شود.

منبع: صداوسیما.