آیا به نوزاد عرق نعناع بدهیم؟ + فواید و مضرات

آیا به نوزاد عرق نعناع بدهیم؟ + فواید و مضرات

5/5 - (8 امتیاز)

آیا به نوزاد عرق نعناع بدهیم؟

اگر میخواهید به نوزاد خود عرق نعناع بدهید بهتر است آن را در منزل و با استفاده از نعناع تازه تهیه کنید.

در بیشتر مواقع دیده ایم که نوزاد ها با نفخ و دل درد مواجه میشوند که این موضوع سبب بی قراری او و نگرانی والدین میشود. برای درمان نفخ نوزاد میتوان از عرق نعناع استفاده کرد. در ادامه به فواید و مضرات عرق نعناع برای نوزادان میپردازیم.

این نکته وجود دارد که عرق نعناع به دلیل داشتن متانول برای نوزاد احساس خفگی ایجاد کند به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. برای تعیین مقدار عرق نعناع میتوانید با پزشک متخصص مشورت کنید. اما با این وجود عرق نعناع فواید بسیاری برای نوزاد دارد که در ادامه خواهیم گفت.

عرق نعناع برای نوزاد:

همانطور که گفتیم بهتر است اگر میخواهید به نوزاد خود عرق نعناع دهید آن را در منزل و با استفاده از نعناع تازه تهیه کنید. برای این کار کافیست چند عدد از برگ نعناع را در یک لیوان آب جوش بیندازید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. سپس آن را از صافی رد کنید و استفاده نمایید.

فواید عرق نعناع چیست؟

  • عرق نعناع دارای تاثیر ضد اسپاسم میباشد. مصرف عرق نعناع باعث درمان فوری دردهای شدید ناشی از سوزش سر دل و گاز معده میشود.
  • عرق نعناع حاوی متانول است که سبب خنک کنندگی میشود و همچنین باعث میشود جریان ترشح صفرا و شیره های گوارشی نیز سرعت گیرند.
  • مصرف عرق نعناع به دلیل داشتن متانول باعث درمان قولنج نوزاد، نفخ و گاز معده میشود و همچنین سبب آرام شدن عضلات تحریک شده بدن نوزادان میشود.
  • مقدار استفاده عرق نعناع برای نوزاد تنها یک یا دو قطره میباشد. در ضمن با دادن عرق نعناع میتوان نوزاد را وادار به آروغ زدن کرد.
  • نعناع دارای خاصیت ضد باکتری میباشد که این موضوع باعث میشود معده کودک شما خنک شود و با ایجاد احساس بی حسی، دل درد او را برطرف سازد. والدین میتوانند با حمام آب گرم و ماساژ دادن شکم نوزاد آن هم به آهستگی در درمان دل درد او موثر باشند.
  • عرق نعناع درد درمان سندروم روده تحریک پذیر بسیار موثر است زیرا کمک میکند سیستم گوارشی فرد به خوبی کار کند. همچنین مصرف آب نعناع باعث تسکین عضله های معده و روده نوزاد میشود.
  • همانطور که گفتیم متانول موجود در عرق نعناع ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد به همین دلیل قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر نوزاد شما زیر شش ماه است.

مطالب پیشنهادی:

آیا به نوزاد آب بدهیم؟ از کی میتوانیم به نوزاد آب بدهیم؟

آیا تلویزیون برای نوزاد و کودک ضرر دارد ؟+ نکات کامل

آیا دادن عرق نعناع به نوزاد ضرر دارد؟

شما میتوانید برای درمان دل درد و… کودک یکساله خود از عرق نعناع استفاده کنید اما به هیچ وجه به یک نوزاد ده روز ه نباید عرق نعناع داد! نوزاد هایی که زیر سه ماه سن دارند دارای دستگاه گوارش بسیار حساسی هستند که فقط باید از شیر مادر یا شیر خشک و داروهایی که تحت نظر پزشک تجویز شده است مصرف نمایند.

نکاتی درباره دادن عرق نعناع به نوزاد:

  • اگر نوزاد شما زیر سه ماه است به هیچ وجه به او عرق نعناع ندهید.
  • اگر کودک شما کمتر از پنج سال سن دارد باید از دادن زیاد عرق نعناع به او خودداری کنید.
  • عرق نعناع حاوی متانول است که ممکن است سبب خفگی نوزاد شود.
  • اگر عرق نعناع خیلی خالص باشد ممکن است برای پوست نوزاد مضر باشد. برای همین از مالیدن عرق نعناع به پوست نوزاد به منظور ماساژ خودداری فرمایید.
  • قبل از اینکه به نوزاد خود عرق نعناع دهید حتما با پزشک مشورت کنید زیرا او با توجه به سن نوزاد و شرایط جسمانی اش مقدار صحیح استفاده از عرق نعناع را تجویز میکند.