آیا تلویزیون برای نوزاد ضرر دارد

آیا تلویزیون برای نوزاد و کودک ضرر دارد ؟+ نکات کامل

5/5 - (8 امتیاز)

نگاه کردن به تلویزیون میتواند برای نوزاد جذاب باشد اما آیا تلویزیون برای نوزاد ضرر دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

نگاه کردن بیش از حد به تلویزیون برای نوزاد مضر است. طبق تحقیقات انجام شده نگاه کردن زیاد به تلویزیون مضرات زیادی همچون: توقف رشد مغز، کم شدن تحریک مغز، مشکل داشتن در یادگیری، نا آرام بودن در هنگام خواب، نداشتن تمرکز و… را به دنبال دارد.

نگاه کردن به تلویزیون برای نوزاد ایمن است؟

طبق گفته متخصصین آمریکایی، کودکانی که کمتر از دوسال سن دارند نباید تلویزیون تماشا کنند. این موضوع در حالی است که اغلب والدین مشکلی با تماشا کردن تلویزیون توسط فرزندشان ندارند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که دیدن تلویزیون سبب میشود کودک شما از کارهایی که باعث رشد توانایی ذهنی او میشود مثل: جست و جو و بازی با کودکان دیگر دور شود.

سن مناسب نوزاد برای دیدن تلویزیون:

این سوال در ذهن اغلب والدین است که نوزاد در چه سنی میتواند تلویزیون تماشا کند؟

طبق تحقیقات انجام شده کودک شما نباید تا قبل از هجده ماهگی تلویزیون تماشا کند زیرا این کار تاثیرات منفی در طولانی مدت بر رشد فرزند شما از لحاظ زبان، حافظه، توانایی خواندن و… میگذارد. در آخر این موضوع میتواند بر تمرکز و خواب کودک شما نیز موثر باشد.

مطالب پیشنهادی:

علائم سرماخوردگی نوزاد چیست؟ + نکات درمان

تماشا تلویزیون چه تاثیری بر نوزاد میگذارد؟

اغلب والدین از اینکه فرزندشان تلویزیون تماشا میکند و سرگرم میشود خوشحال هستند. اما تماشا تلویزیون برای نوزاد چه ضرر هایی دارد؟

  • مانع رشد مغز میشود: فرزند شما در دو سال ابتدایی زندگی خود بیشترین تاثیر را برای رشد مغز خود میگیرد. کودک در این سن باید با اشیا در ارتباط باشد و درحال جست و جو و یادگیری باشد. اینگونه فعالیت ها سبب میشود کودک شما از لحاظ ذهنی رشد کند و توانایی های لازم در زمینه اجتماعی، عاطفی و… را به دست آورد.
  • ارتباط اجتماعی: کودک شما به وسیله بازی با محیط اطراف آشنا میشود. کودک به وسیله بازی یاد میگیرد که چطور مغزش را از راه آزمایش های متعدد بهم مرتبط کند. هر بار که کودک با فرد دیگری ارتباط میگیرد یک نکته جدید یاد میگیرد. این در حالی است که اگر کودک شما دائم درحال تماشای تلویزیون باشد از یادگیری نکات جدید باز میماند.
  • مهارت های شناختی کودک: وقتی کودک در حال تماشای تلویزیون است، تلویزیون نمیتواند به رفتارهای کودک شما واکنش نشان دهد! به طور مثال اگر فرزند شما به تلویزیون لبخند بزند، تلویزیون به طور متقابل به او لبخند نمیزند و همین موضوع میتواند باعث شود که به سلامت اجتماعی و روانی کودک آسیب وارد شود.
  • بر مهارت های ارتباطی کودک تاثیر منفی خواهد گذاشت: کودک نمیتواند از طریق برنامه های تلویزیونی مهارت های ارتباطی را فراگیرد. فرزند شما از راه گوش دادن و تقلید از عادت های گفتاری بزرگشالانش این مهارت را می آموزد.

چه جایگزینی برای تلویزیون انتخاب کنیم؟

والدین میتوانند از موارد زیر برای جایگزین تلویزیون استفاده کنند:

  • رنگ آمیزی: به کودک خود کاغذ و مداد رنگی دهید تا رنگ آمیزی کند. این کار برای کودکان بسیار سرگرم کننده است.
  • کمک در آشپزخانه: به کودک خود اجازه دهید تا در موقع آشپزی به شما کمک کند. شما میتوانید در موقع اندازه گیری مواد غذایی یا حتی مخلوط کردن از کودک خود کمک بگیرید.
  • کتاب خواندن: از کتاب هایی که دارای تصاویر بزرگ هستند برای کتاب خوانی به همراه فرزندتان استفاده کنید. کتاب خواندن سبب رشد کودک شما میشود.
  • تمرینات بدنی: به کودک خود اجازه دهید تا در فضای باز مانند حیاط با اسباب بازی های خود بازی کند یا اینکه دوچرخه سواری کند.بازی کردن کودک در فضای باز هم برای او لذت بخش است هم سبب میشود کودک شما کمی ورزش کند.