رژیم غذایی سالم از دیدگاه طب سنتی

آیا شما رژیم غذایی سالم و مناسبی دارید ؟

رژیم های غذایی متفاوتی در جهان معرفی شده که هر کدام مربوط به یک شرایط خاص بدن است . مثلا برای کاهش یا افزایش وزن و یا کاهش خطر کبد چرب. اما در طب سنتی برای افراد عادی هم هر غذایی مناسب …

5/5 - (7 امتیاز)

رژیم های غذایی متفاوتی در جهان معرفی شده که هر کدام مربوط به یک شرایط خاص بدن است . مثلا برای کاهش یا افزایش وزن و یا کاهش خطر کبد چرب. اما در طب سنتی برای افراد عادی هم هر غذایی مناسب نیست و باید خوراک هر فرد متناسب با دیگر وعده ها تعیین شود. به این رژیم در طب سنتی، رژیم غذایی سالم در طب سنتی گفته می‌شود.

صبحانه:

مهم ترین وعده غذایی است که باید در ساعات اولیه روز مصرف شود و هر چه به ظهر نزدیک‌تر شود اثر معکوس خواهد داشت، یعنی به جای این که با گرمی و تری خود باعث خون‌سازی شود، با سردی و خشکی باعث غلظت خون خواهد شد و از نظر نوع غذای مصرفی در وعده صبحانه، عسل یا مربا (خانگی)،خامه (محلی) و یا غذاهای پختنی مثل کله پاچه، حلیم، آش و عدسی پیشنهاد می‌شود.

ناهار:

بدترین وعده غذایی است که متأسفانه در حال حاضر فقط طبق عادت خورده می‌شود و همان طور که در بالا گفته شد باعث غلظت خون هم مییشود و پیشنهاد می‌شود که اگر هم گرسنگی بر بدن عارض شد، در حد سد جوع یعنی فقط در حد رفع گرسنگی غذا صرف شود و نه بیشتر، اما در مورد نوع غذای ظهر بهتر است از مقداری سالاد و سیب‌زمینی و همین طور در روزهای دیگر هفته برای تنوع، ماست و در وعده ظهر ماست یا سالاد و سبزی حتماً گنجانده شود. در صورتی که مجبور به خوردن ناهار شدید، حتما پس از خوردن ناهار حداقل پانزده دقیقه دراز بکشید.

با توجه به تولید اخلاط فاسده در وعده ظهر از خوردن عدس‌ پلو در ظهر به شدت پرهیز شود، اما در صورت مصرف، با سبزی فراوان و ماست و نعناع مصرف شود، تا اثر سوء آن را برطرف یا خنثی سازد. متأسفانه تصور غلط در مورد عدس این است که چون اشک چشم را زیاد می‌کند پس زیاده‌روی در مصرف آن اشکال ندارد که این مطلب شاید یکی از بی‌پایه‌ترین سخن ها در باب تعذیه باشد. متذکر می شویم کسانی که افسردگی دارند یا کمتر شاد هستند باید از خوردن عدس اجتناب کنند.

شام:

طبق احادیث و روایات از خوابیدن با شکم گرسنه باید پرهیز کرد، اما خوابیدن با شکم پر هم تقبیح شده و طالب سلامتی باید حتما بین شام خوردن و خواب سه ساعت فاصله قرار دهد. بنابراین حد وسط گرسنگی و سیری باید در وعده شام مراعات شود. از نان و پنیر و گردو می‌توان به عنوان یک وعده غذایی مناسب برای شام استفاده کرد.

ضمن این که شوری پنیر برای دندان ها مفید بوده و برای سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از بوی بد دهان مفید است. شام خوب و سنگین در سر شب اشکال ندارد، اما در حد سیر شدن نه پر شدن! در فصل بهار و تابستان مصرف انگور و خربزه و هندوانه را هم می‌توان به نان و پنیر اضافه کرد و از یک غذای ساده و کامل لذت کافی را برد. قاعده کلی این است یک نوع مواد غذایی به طور متناوب مصرف نشود، بلکه حداقل یک روز در میان بین مصرف یک نوع غذا باید فاصله بیفتد.

بهترین زمان صرف شام:

بهترین ساعت برای صرف شام همان ساعات ابتدایی شب یا غروب است که هم مطابق با افطار ماه مبارک رمضان است و هم طبق حدیث «صُومُوا تَصِحّوا» یعنی روزه بگیرید تا سالم بمانید که برای سلامت جسم نیز بسیار مفید است.

اگر فردی خواهان سلامت جسم به همراه روح است باید بداند که تحمل مقدار کمی گرسنگی در روز هیچ ضربه‌ای به سلامتی او نمی‌زند و بیماری‌هایی مثل زخم معده و سوء هاضمه و… در اثر گرسنگی شدید نیست، بلکه دلایل دیگری دارد که از حوصله بحث خارج است.

غذاهای مناسب برای شام:

برنج با خورشتی که هم با گوشت همراه باشد و هم مقداری آبکی باشد تا هم از خشکی برنج کاسته شود و هم از یبوست پرهیز شود. مصرف ماهی در مناطق ساحلی و دریایی مفید است، اما در غیر این مناطق بسیار مضر بوده و علت بسیاری از نازایی‌ها را مصرف بی رویه این گونه گوشت‌هاست. در صورت خوردن ماهی، حتما باید بعد از آن از خرما به اندازه حداقل هفت عدد استفاده شود.

خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفید است. یکی از بهترین غذای ایرانی، آبگوشت و تا حدودی خورشت قیمه با گوشت گوسفندی است که متأسفانه امروزه از آن غفلت می‌شود.

یکی دیگر از وعده‌های شام می‌تواند علاوه بر آبگوشت، مصرف سیراب و شیردان گوسفند باشد که شبیه آبگوشت پخته می‌شود و نیازی هم به نخود و سیب‌زمینی ندارد. در اینجا تعدادی خورشت مفید دیگر را علاوه بر این دو (آبگوشت و قیمه) معرفی می‌کنیم.

خورشت کرفس:

به شرط آن که کرفس آن، آب پز بوده باشد و با گوشت گوسفند همراه باشد. در ضمن کرفس خاصیت ضد چربی نیز دارد.

خورشت کدو:

با کدو می توان چند نوع غذا تهیه کرد همچنین می توان قیمه را بجای اینکه همراه با بادمجان (قیمه بادنجان) بپزید، آن را با کدو پخت و مصرف کرد، چراکه اولاً خاصیت‌های کدو بر کسی پوشیده نیست در ضمن این که بادمجان هم مثل لوبیا از ارزش غذایی بسیار پایینی برخوردار است.