بازی-با-کودک-در-خانه

12 بازی با کودک در خانه برای والدین شاغل

5/5 - (10 امتیاز)

اگر شاغل هستید یا مشغله های روزانه تان زیاد است و برای بازی با کودکانتان وقت ندارید یا برای این کار خسته اید، می توانید با بازی با کودکان در خانه که نیاز به تحرک زیادی ندارد آنها را سرگرم کنید و در عین حال می توانید از این طریق با فرزندانتان بازی کنید و علاوه بر آن برای آموزش دادن آنها در مسائل مختلف برنامه ریزی کنید.

از انواع بازی با کودکان در خانه می توان موارد زیر را نام برد:

بازی با پازل تصاویر

برای کودکان 3 سال به بالا استفاده از پازل یکی از بازی های فکری خوب است که به تقویت دقت و افزایش قدرت تحلیل کودکان کمک میکند.

خواندن نقشه ها

با استفاده از یک نقشه که نسبت به سن فرزندتان برای او مناسب است استفاده کنید و از کودک بخواهید جاده ها، بیمارستان ها، پمپ بنزین ها و… را پیدا کند و علامت بزند.

آموزش پرچم کشورها

تصاویر یا کتابچه ی پرچم کشورها استفاده کنید و پرچم ها را به کودکتان آموزش بدهید. می توانید از او بخواهید پرچم ها را نقاشی کند. این کار را می توانید با تصاویر تابلوهای شهری و علائم رانندگی نیز انجام بدهید.

نوشتن نامه

اگر کودکتان بالای 7 سال است و نوشتن را آموخته، از او بخواهید برای شما یا اقوام و دوستان نامه بنویسد.

مرتب کردن

از او در مرتب کردن اتاقش و کشوها و جمع کردن اسباب بازی ها و… کمک بگیرید. می توانید مرتب کردن کابینت های وسایل غیرشکستنی در آشپزخانه را نیز به او بسپارید!

اجرا

او را در شرایطی مثل اجرای برنامه تلوزیونی یا رادیویی قرار بدهید (یک استودیوی فرضی کوچک بسازید) و از او بخواهید یک متن را برای شما بخواند یا اجرا کند.

کاردستی

به او بیاموزید که می تواند با استفاده از وسایل دورریختنی، کاردستی بسازد. برای این کار لوله های دستمال کاغذی، لیوان های یکبار مصرف، نخ های شیرینی و مقواهای محکم مواد غذایی و… را نگه دارید و در اختیارش قرار دهید و از از او بخواهید که با استفاده از آنها یک وسیله بسازد. مثلا ماشین یا جعبه ابزار یا قاب عکس و… با این کار خلاقیت فرزندتان را پرورش می دهید و علاوه بر آن به او می آموزید که به اشیایی که بنظر بی اهمینت می آیند، با دید دیگری نگاه کند.

مجسمه‌ بازی

چندتا از آهنگ‌های موردعلاقه‌ی فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید، از آنها بخواهید برقصند ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند. برای اینکه هیجان بازی را بالاتر ببرید می‌توانید از بچه‌ها بخواهید اداهای خاصی دربیاورند و بعد در همان حالت‌ها ثابت بمانند. به برنده‌ی بازی یک مدال بدهید. می‌توانید با روبان مدال‌هایی درست کنید و به لباس یا سر برنده بازی بزنید.

بازی‌های خانوادگی

می‌توانید با کمی جستجو یا خلاقیت چند بازی محلی بیابید و در جمع خانوادگی از آنها استفاده کنید. بازی‌هایی مثل هپ‌، دوز، گُل یا پوچ، بشین پاشو، بیست‌سؤالی، پانتومیم، …

داستان‌ طنز بسازید

این یک بازی ایده‌آل برای گروه‌های بزرگ است. بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید. به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق، اسباب‌بازی، جوراب، توپ یا روبان بدهید. سپس به هر گروه ۱۵ دقیقه فرصت بدهید تا ایده و داستان طنز خود را بسازد. این بازی بیشتر از اینکه بین دو گروه رقابت ایجاد کند، بازی‌ای بسیار جالب و سرگرم‌کننده است. می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که در صورت تمایل به داستان‌های طنز دوستان خود رأی بدهند.

بازی گوش‌دادن

یکی دیگر از بازی‌هایی که خانم کولا برای گروه سنی پیش‌دبستانی پیشنهاد می‌کند، بازی گوش‌دادن است. چند وسیله‌ انتخاب کنید. به بچه‌ها اجازه دهید نگاهی به آنها بیندازند و سپس آنها را کنار بگذارید. از یکی از بچه‌ها بخواهید چشم‌هایش را ببندد و به صدای ضربه‌هایی که شما به اشیا انتخاب‌شده می‌زنید، خوب گوش بدهد و بگوید که این صدا مربوط به کدام وسیله است. می‌توانید برای این کار از یک شانه، لیوان، سِنج، کاغذ سنباده، گلدان یا قاشق استفاده کنید. خلاق باشید و خوش بگذرانید.

حبا‌ب ساز

برای لذت بردن از بازی با حباب لازم نیست حتما بیرون از خانه بروید. برای این بازی، شما به یک بشقاب و نی برای هر نفر، مقداری مایع ظرف‌شویی و آب احتیاج دارید. کمی مایع ظرف‌شویی وسط هر بشقاب بریزید. کمی آب روی آن ریخته و به آرامی هم‌ بزنید، این کار را تا کف کردن آب ادامه دهید. از بچه‌ها بخواهید که نی را داخل کف گذاشته و به آرامی داخل آن فوت کنند. حالا می‌توانید حباب‌های بزرگ درست کنید. برای ایجاد رقابت میان بچه‌ها، می‌توانید به هرکسی که حباب بزرگ‌تر درست کند یا حبابش دوام بیشتری داشته باشد، جایزه بدهید.