زمان کاشت سبزه عید گندم و ماش و عدس و ...

طریقه و زمان دقیق کاشت انواع سبزه عید+ نکات

5/5 - (8 امتیاز)

نکاتی درباره ی زمان و شیوه کاشت سبزه عید

یکی از سین های هفت سین، سبزه است. سبزه نشان از تولد، و حیات دوباره است و به این دلیل در سفره هفت سین گذاشته میشود تا سال آینده سالی شاداب، بانشاط و همراه با سلامتی باشد. خود رنگ سبز نیز باعث آرام شدن افکار ما شده و به ما آرامش می دهد.

با بذر های مختلفی میتوان سبزه عید را کاشت که گندم، عدس، ماش، خاکشیر و … از جمله ی آنهاست.

در این مطلب، نکاتی درباره ی زمان و شیوه کاشتن انواع سبزه عید گفته میشود.

طریقه کاشت گندم برای سبزه عید

یکی از رایج ترین و معروف ترین سبزه ها برای سفره های هفت سین سبزه با بذر گندم است.

برای کاشتن سبزه با بذر گندم اولین کاری که باید بکنید این است که یک فنجان گندم را به مدت ۲ روز در یک ظرف آب خیس کنید. دقت داشته باشید در این مدت باید مراقب باشید بذرها گندیده نشوند و مرتبا آب ظرف را عوض کنید.

در مرحله بعدی برای کاشت بذر گندم برای سبزه عید باید گندم‌ها را بر روی یک پارچه نخی به مدت ۳ روز قرار دهید و آن را در معرض نور خورشید (و کنار پنجره) بگذارید تا بذر گندم شما جوانه بزند. در این مرحله دقت داشته باشید که پارچه نخی ای که روی بذر ها قرار دادید خشک نشود و همواره مرطوب باشد؛ به این منظور میتوانید با آب پاش سطح پارچه را به صورت یک دست و یکنواخت مرطوب کنید.

بعد از اینکه بذرگندم شما جوانه زد، میتوانید آن را به ظرف دلخواهتان انتقال دهید تا مراحل رشد کردن سبزه در همان ظرف ادامه پیدا کند. بعد از انتقال جوانه‌های گندم برای سبزه عید می‌توانید به صورت مستقیم به جوانه‌ها آب دهید. دقت کنید تا زمانی که جوانه های گندم‌ رنگ سبز به خود نگرفته‌اند، یک پارچه نخی نازک و نرم که مرطوب است را روی آن ظرف سبزه تان قرار دهید .

نکات تکمیلی :

1.در یک روز بیشتر از دوبار به سبزه تان آب ندهید؛ زیرا این کار باعث میشود سبزه بگنده و خراب شود؛ بلکه سعی کنید با توجه کردن به اینکه سبزه تان رطوبت مورد نیاز را دارد یا خیر به آب دادن به آن اقدام کنید و از افراط در آب دادن به آن و حالت غرقابی کردن بپرهیزید.

2.دمای محیط هم برای رشد سبزه از نکات حائز اهمیت است و باید دقت کنید که محیط مناسب برای رشد سبزه محیطی معتدل است؛ پس از سرما یا گرما دادن به سبزه تان جلوگیری کنید. دقت کنید نور به همه ی قسمت های سبزه گندم برسد وگرنه سبزه کج رشد کرده و ممکن است قسمت هایی از آن حتی زرد شود.

3.اگر موقع آب دادن به سبزه تان احساس کردید آب زیاد به آن داده اید و حالت غرقابی پیدا کرده است و آب در ته ظرف باقی مانده است، آب اضافه را خالی کنید.

4.بعد از اینکه بلندی سبزه تان به حد مطلوبتان رسید نیز از آب دادن به آن دست نکشید و روزانه به آن آب دهید تا زرد نشود، البته نیاز نیست که با اسپری و آب پاش اینکار را انجام دهید بلکه میتوانید روزانه آن را زیر شیرآب گرفته و آب اضافی را نیز بعد از آبیاری خالی کنید.

5.در کاشت سبزه بهتر است از ظروف سفالی و چینی استفاده کنید.

6.آبی که برای سبزه گندم استفاده میکنید باید ولرم باشد.

7.میتوانید برای نتیجه گیری بهتر در مناطق که رطوبت هوای کمی دارند تا زمانی که سبزه ها به اندازه یک سانتی متری رشد میکنند، از دستمال خیس و مرطوب استفاده کنید.

زمان کاشت سبزه عید با گندم

توجه داشته باشید که برای کاشت سبزه عید با بذر گندم باید حدود ۱۵ روز قبل از عید اقدام کنید.

طریقه کاشت عدس برای سبزه عید

از دیگر سبزه هایی که بسیار زیبا هستند و جلوه خاصی به سفره هفت سین میدهند سبزه هایی هستند که با بذر عدس تهیه میشوند.

برای کاشت سبزه با بذر عدس اولین کاری که باید انجام دهید این است که عدس ها را داخل ظرفی همراه با کمی آب بریزید و ظرف را در دمای اتاق بگذارید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که به دلیل آنکه عدس ها آب را جذب میکنند شما باید حواستان باشد که آب ظرف تمام نشده و محیط عدس ها خشک نشود و در صورت مشاهده ی خشک شدن آب اطراف عدس ها باید مقداری آب ولرم در ظرف بریزید.

بعد از گذشت چند روز و هنگامی که عدس ها تغییر شکل دادند باید پارچه ای نمدار را روی آنها قرار دهید. توجه داشته باشید بعد از این کار عدس ها کم کم شروع به جوانه زدن میکنند و کاری که لازم است انجام دهید این است که مراقب باشید ظرفی که عدس ها در آن قرار دارند بی آب نماند؛ به این منظور میتوانید با آب پاش پارچه ای را که روی بذر ها قرار داده اید روزانه نمدار کنید.

بعد از اینکه بذر ها جوانه زدند میتوانید بذر ها را به ظرف دلخواهتان انتقال دهید تا رشد سبزه در آن ادامه پیدا کند. پس از اینکه جوانه ها به اندازه کافی رشد کرده و سبز شدند، پارچه را از روی آن بردارید؛ بعد از برداشتن پارچه از روی سبزه، همچنان به آب دادن به سبزه تان به اندازه ی لازم ادامه دهید. لازم به ذکر است محیطی که سبزه در آن بهتر است قرار بگیرد محیطی معتدل و دارای نور کافی (مانند کنار پنجره در اتاق) است.

توجه داشته باشید که نور خورشید به تمامی بخش های سبزه تان برسد وگرنه سبزه تان به صورت کج رشد کرده و یا بخش هایی که در معرض نور خورشید نباشند به مرور زمان زرد خواهند شد. نکته دیگر آنکه از آب دادن روزانه ی سبزه تان نیز غافل نشوید.

نکات تکمیلی :

1.روزانه آب عدس ها را عوض کنید تا از خرابی بذر هایتان جلوگیری کنید. تا بذرها پوسیده و خراب نشوند.

2.هر نوع بذری که می خواهید با آن سبزه بکارید باید سالم و تازه باشد.

3.آبی که به سبزه ای با بذر عدس میدهید بهتر است ولرم باشد.

4.توجه کنید که حجم عدسی که در نظر گرفته اید زیاد باشد. به صورتی که وقتی در ظرف موردنظرتان ریخته شد در ظرف شما حالت گنبدی پیدا کند و ضخامت آن نازک نباشد، تا سبزه ای پر و زیبا تر داشته باشید.

5.سبزه عدس را در محیطی معتدل (دمای اتاق) قرار دهید زیرا این دما بهترین محیط برای سبزه تان است.

6.اگر میخواهید عدس ها را در خاک بکارید لازم است ده روز قبل از عید عدس ها را در خاک قرار داده و آن را با آب پاش، آبیاری کنید تا رشد کنند.

7.هنگامی که سبزه عدس شما به اندازه کافی رشد کرد و خواستید از رشد بیشتر آن جلوگیری کنید، لازم است آن را در محیطی خنک قرار دهید.

زمان کاشت سبزه عید با عدس

سبزه عدس برای سبز شدن به ۱۵ روز وقت نیاز دارد؛ یعنی شما باید از حدودا ۱۴ یا ۱۵ اسفندماه اقدام به کاشت سبزه عید با عدس کنید.

طریقه کاشت ماش برای سبزه عید

اگر میخواهید سبزه ای با ظاهری جذاب داشته باشید میتوانید از سبزه هایی که با بذر ماش درست میشوند برای سفره خود استفاده کنید .

برای کاشت سبزه با بذر ماش لازم است در ظرفی ماش ها را ریخته و روی آن را آب بریزید به طوری که روی سطح ماش را آب بگیرد (حدود دو بند انگشت).

حال باید بگذارید تا ماش ها شانزده ساعت خیس بخورند. بعد از سپری شدن این مدت زمان، وقتِ آن است که ماش ها را به ظرف مورد نظرتان انتقال داده و بعد از مسطح کردن ماش ها در ظرفتان روی بذرماش را با یک دستمال تمیز نمدار بپوشانید. در این مرحله تنها کاری که باید بکنید این است که مواظب باشید دستمال نمدار روی بذر هایتان همیشه مرطوب بماند و به این منظور در طول روز با آبپاش چند باری سطح آن را اسپری کرده تا رطوبت دستمال حفظ شود. این کار تا زمانی که بذر شما جوانه بزند باید ادامه پیدا کند که سه الی چهار روز طول خواهد کشید.

پس از آنکه بذر شما جوانه زد زمان آن رسیده که دستمال را از روی بذرهایتان بردارید.

روش آب دهی به سبزه بعد از برداشتنِ دستمال تغییر نمیکند و به همان شیوه اسپری کردن است و باید با این روش رطوبت مورد نیاز سبزه تان را تامین کنید.

نکات تکمیلی :

1.محیط مناسب برای رشد لازم و کافی سبزه ای با بذر ماش، محیط معتدل (رو به گرم) است. توجه داشته باشید محیط سرد رشد سبزه شما را کند میکند.

2.سبزه با بذر ماش نیازمند نور کافی است؛ پس آن را در جایی که نور مناسب دارد قرار دهید.

3.ظروف مناسب برای رشد و سبز کردن سبزه، ظروفی از جنس سفال یا ظروف چینی است و ظروف پلاستیکی چندان برای این کار مناسب نیستند.

4.به سبزه تان زیاد از حد آب ندهید و حالت غرقابی برای آن ایجاد نکنید؛ زیرا این کار باعث خراب شدن بذر های شما میشود.

5.دقت داشته باشید که بذر ماش سالم و بدون لک و خرابی تهیه کنید.

6.توجه کنید اگر بذر ماش بیشتری در ظرف مورد نظرتان بریزید(نسبت به گنجایش ظرف)، سبزه پرتر و زیباتری خواهید داشت.

زمان کاشت سبزه عید با ماش

زمان لازم برای کاشت سبزه عید با ماش 12 تا 14 روز است.

زمان کاشت سبزه عید گندم و ماش و عدس و ...

طریقه کاشت خاکشیر برای سبزه عید

اگر میخواهید از آن سبزه هایی که روی کوزه سبز میشوند بکارید، استفاده از خاکشیر، راه حلی برای شماست .

در ابتدا باید بدانید که خاکشیر، از جمله بذر های لعابی است و اگر خیس بخورد بسیار حالتی چسبنده پیدا کرده و به هر سطحی که بچسبد دیگر جدا نمی‌شود. پس میشود از آن برای کاشتن سبزه عید روی اجسامی مانند کوزه استفاده کرد.

اولین قدم برای کاشتن سبزه با بذر خاکشیر دانستنِ این مطلب است که نسبتِ خاکشیر به آب در این نوع از سبزه یک به پنج است؛ یعنی هر یک استکان خاکشیر به پنج استکان آب نیاز دارد. پس با دانستن این موضوع حال میتوانید خاکشیر ها را به مدت پنج الی شش ساعت در آب بگذارید تا لعابی شود.

در قدم بعد سطح اتکا مورد نظر خود را با لایه ای نازک از پنبه پوشانده و یک لایه تنظیف روی آن بکشید.

برای سطح اتکا خود میتوانید از هر سطحی (وسیله یا ظرفی)که احساس میکنید مناسب و خوب است استفاده کنید( مثلا تخم مرغ پلاستیکی، ماکت کروی، کوزه سفالی، کلاه و …) اگر از تخم مرغ یا ماکت کروی استفاده می کنید، یک سیم برای پایه به آن وصل کنید. یک لایه نازک خاکشیر روی سطح آماده شده بریزید. سپس به مدت 2 الی 3 روز یک نایلون که در آن چند حفره ایجاد کرده اید روی کار بکشید؛ دقت کنید نایلون با سبزه در تماس نباشد و سبزه را با اسپری، آبیاری کنید. بعد از اینکه سبزه ها جوانه زدند، نایلون را بردارید و هر روز به سبزه خود آب دهید.

سبز کردن خاکشیر روی کوزه سفالی

برای سبز کردن خاکشیر روی کوزه سفالی نیاز است در ابتدا خاکشیر را به مدت پنج یا شش ساعت خیس نمایید تا لعاب بیاندازد. کوزه سفالی مورد نظر خود را با پارچه نازک یا جوراب زنانه نازک بپوشانید. جوراب یا پارچه نازک را خیس نموده و بذرهای خاکشیر با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید. دقت کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود و بعد کوزه را پر از آب کنید. توجه داشته باشید تا زمان سبز شدن خاکشیر باید مرتب آن را با اسپری آب دهید.

سبز کردن خاکشیر روی کلاه

برای اینکه روی کلاه ( یا هر وسیله ای که مدنظر دارید) خاکشیر سبز کنید، لازم است در ابتدا پنج الی شش ساعت خاکشیر را در آب خیسانده تا لعاب بیاندازد.

برای آماده کردن سطح مورد نظر لازم است درابتدا روی سطح مورد نظر را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید، سپس پارچه نازکی را روی پنبه ها قرار دهید و بعد از خیس کردن آن بذرهای آماده شده را به صورت یکدست روی پارچه بکشید و بعد نایلونی را که چند حفره روی آن ایجاد نموده اید، روی کار بکشید. فقط دقت کنید که نایلون با خاکشیرها برخورد نکند. این سبزه را لازم است با اسپری و آب پاش آبیاری نمایید. بعد از گذشت دو یا سه روز که بذرهای خاکشیر سبز شد نایلون را برداشته و هر روز سبزه خود را آبیاری نمایید.

نکات تکمیلی :

1.مدت زمان قرارگیری خاکشیر در آب برای لعاب دادن پنج الی شش ساعت است.

2.نسبت خاکشیر به آب در این نوع از سبزه یک به پنج است؛ یعنی هر یک استکان خاکشیر به پنج استکان آب نیاز دارد.

3.بذر خاکشیر باید تازه باشد تا سبزه یکدست و زیبا شود.

زمان کاشت سبزه عید با خاکشیر

مدت زمان لازم برای سبزشدن سبزه عید با بذر خاکشیر پنج یا شش روز است. تنها نکته ی مهمی که باید رعایت شود این است که سعی کنید از خاکشیرهای تازه استفاده کنید تا سبزه شما یکدست و زیباتر شود و به طور کامل سبز کند.