همه چیز درباره مصرف دارو در دوران بارداری + مصرف این 5 دارو در دوران بارداری مضر است؟

همه چیز درباره مصرف دارو در دوران بارداری + مصرف این 5 دارو در دوران بارداری مضر است؟

4.3/5 - (9 امتیاز)

هنگامی که در دوران بارداری قرار داردی باید به این موضوع توجه کنید که تا جایی که امکان دارد از داروی کمتری استفاده نمایید و حتما مراقب باشید بیشتر از دز توصیه شده توسط پزشک، دارو استفاده نکنید. این نکته نیز قابل توجه است که هیچگونه دارویی در بارداری به طور 100 درصد ایمن شناخته نمیشود!

در ادامه این مطلب از مامامی همراه ما باشید تا درباره مصرف دارو در دوران بارداری صحبت کنیم.

آیا زن باردار میتواند قرص سرماخوردگی بخورد؟

خانم های باردار نمیتوانند از قرص سرماخوردگی بدون مشورت پزشک استفاده نمایند. اگر در دوران باردار احساس سرماخوردگی کردید بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید تا راه حلی درستی در اختیارتان قرار دهد. تا زمانی که به پزشک خود مراجعه میکنید سعی کنید از مایعات زیادی استفاده نمایید و به خوبی استراحت کنید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مشورت با پزشک نباید از هیچ دارویی استفاده کنید زیرا ممکن است در تشخیص بیماریتان دچار اشتباه شده باشید.

اگر مادر باردار دچار سرماخوردگی خفیفی شده باشد احتمالا پزشک دارویی برایش تجویز نمیکند و به او پیشنهاد میکند استراحت کافی داشته باشد و از مصرف مایعات و غذاهای مقوی غافل نشود.

اما اگر پزشک تشخیص دهد مادر به دارو احتیاج دارد احتمالا برای رفع التهابات و آبریزش بینی او برایش لوراتادین یا دیفین هیدرامین تجویز مینماید. برای درمان سرفه و گلودرد نیز ممکن است دکسترومتورفان یا اکسپکتورانت تجویز کند.

استفاده از این دارو ها در دوران بارداری نسبت به دارو های سرماخوردگی از خطر کمتری برخوردار است اما موضوع به معنای مصرف خودسرانه این دارو ها نمیباشد.

مطالب پیشنهادی:

آیا در بارداری رنگ مدفوع تغییر میکند؟ علت تغییر رنگ مدفوع در بارداری چیست؟

آیا لیزر در بارداری ضرر دارد؟ + 6 نکته کلیدی

زنان باردار صبحانه چه بخورند؟ + 10 خوراکی مفید برای وعده صبحانه

آیا زن باردار میتواند قرص استامینوفن بخورد؟

استامینوفن را میتوان در دوران بارداری برای کاهش تب یا کمتر شدن درد در نظر گرفت اما مصرف آن حتما باید با مشورت پزشک یا ماما صورت گیرد. در کل، مادر در دوران بارداری باید برای مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت نماید.

در دوران بارداری به دز مصرفی استامینوفن که پزشک برایتان معین کرده توجه کنید زیرا مصرف زیاد این دارو میتواند خطر آسیب به کبد شما و حتی در اواخر بارداری خطر آسیب به کبد جنین را بیشتر کند. مصرف بیش از حد استامینوفن مشکلات دیگری همچون آسیب به کلیه، کم خونی مادر و نوزاد را نیز به دنبال دارد.

آیا زن باردار میتواند قرص اموکسی سیلین بخورد؟

آموکسی سیلین جزو خانواده پنی سیلین آنتی بیوتیک ها میباشد. در مورد اینکه آیا زن باردار میتواند قرص آموکسی سیلین بخورد یا خیر باید بگوییم که استفاده از بعضی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمیکند و بعضی نیز مضر هستند.

طبق گفته های سازمان غذا و دارو آمریکا، آموکسی سیلین در دسته B قرار دارد و این موضوع به معنای آن است که مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری بی خطر است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا زن باردار میتواند قرص ویتامین ای بخورد؟

طبق مطالعات انجام شده که بر روی مصرف مکمل های ویتامین E در بارداری انجام گرفته، نشانه ها حاکی از آن هستند که استفاده از این مکمل از ضرورت ویژه در دوران بارداری برخوردار نیست و اینکه ممکن است با استفاده از مکمل های ویتامین E احتمال درد خانم های باردار در قسمت شکم و همچنین پارگی غشا افزایش پیدا کند.

اما اگر پزشک تشخیص داده باشد که مادر به ویتامین E نیاز دارد میتواند از مکمل های ویتامین E مصرف نماید. مادر باید حتما به دز مصرفی هر دارو در دوران بارداری که با نظر پزشک تعیین شده است توجه داشته باشد و از مصرف بیش از اندازه خودداری نماید.

آیا زن باردار میتواند قرص معده بخورد؟

یکی از مواردی که مادر در دوران بارداری با آن مواجه میشود سوزش سر دل یا سوزش معده است برای همین بسیاری از مادران با این سوال مواجه اند که آیا میتوان در دوران بارداری از قرص رانیتیدین استفاده کرد؟

باید گفت که مصرف رانیتیدین در دوران بارداری بی خطر میباشد اما به حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این دارو معمولا برای درمان زخم معده و روده تجویز میشود اما برای درمان سوزش معده خانم های باردار نیز کاربرد دارد.