مراقبت‌های دوران بارداری

نقش مهم مراقبت‌های دوران بارداری در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان

امتیاز دهید post

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: انجام مراقبت‌های دوران بارداری نقش بسزایی در شناسایی به موقع علائم خطر و درمان آن و همچنین حفظ سلامت جنین دارد.

لیلا عرب‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از این مراقبت‌ها تشخیص علائم خطر و ارجاع به موقع برای درمان و در نهایت آماده کردن مادر برای زایمان است تا از بروز عوارض مادری، جنینی و نوزادی جلوگیری و موجب کاهش شاخص مرگ و میر آنان شود.

وی ادامه داد: مطابق دستورالعمل مراقبت‌های مادری ایمن، انجام ۲ نوبت سونوگرافی در دوران بارداری الزامی است.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: سونوگرافی سه ماهه اول بارداری برای ارزیابی و تعیین وجود، اندازه، تعداد و محل قرارگیری جنین در شکم و نیز تخمین مدت زمان بارداری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سونوگرافی سه ماهه سوم در سن حاملگی ۳۱ تا ۳۴ هفته انجام می شود بیان کرد: زمانی که علائم بارداری را از خود نشان می‌دهید و تست بارداری شما نیز مثبت است، باید برای انجام آزمایش‌های دیگر مانند آزمایش خون و سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید.

عرب‌نژاد افزود: مراقبت های دوران بارداری شامل سلامت مادر و جنین و سونوگرافی ها و آزمایشات دوران بارداری و ذخیره خون بند ناف و وزن گیری در بارداری است.

منبع: ایرنا