نکات روزه داری در بارداری و شیردهی

نکات روزه داری در بارداری و شیردهی

5/5 - (1 امتیاز)

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به شرایط مجاز روزه‌داری در دوران بارداری، گفت: روزه داری در سه ماهه اول و سوم بارداری توصیه نمی شود.

فرهاد لشکربلوکی با اشاره به وضعیت روزه داری در مادران باردار و شیرده اظهار کرد: در سه ماه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است روزه داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می رسد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین وارد کند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون(گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات کنونی حاصل از سوخت چربی های بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند، افزود: بنابراین در سه ماهه اول و سوم بارداری روزه گرفتن به مادران باردار توصیه نمی شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه روزه داری در سه ماه سوم بارداری شرایطی دارد که باید از سوی مادر باردار رعایت شود.

تصریح کرد: مادر باردار در سه ماهه دوم بارداری باید با نظر پزشک و متخصص تغذیه اقدام به روزه داری کند، در مجموع اگر مادر کم وزن باشد، جنین او با توجه به سن جنین رشد خوبی داشته باشد، مارد باردار فشار خون طبیعی داشته باشد و کالری و مواد غذایی به میزان کافی دریافت کند و به بیماری خاصی مبتلا نباشد قادر به روزه گرفتن است.

لشکربلوکی به وضعیت روزه داری در مادران شیرده نیز اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه در ۶ ماه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد شیر مادر است و مشاهده شده که روزه‌داری موجب بروز اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می شود لذا بهتر است در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.

مطالب پیشنهادی:

آیا میتوان در بارداری روزه گرفت؟+ نکات

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد گرفتن روز منعی ندارد، تأکید کرد: در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد، بنابراین در صورتی که مادر شیرده مایل به گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان است باید نکات لازم را رعایت کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه مادران شیرده در صورت روزه داری باید در وعده سحر، افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت یا مرغ یا ماهی یا تخم مرغ و حبوبات و همچنین انواع سبزی و سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

یادآور شد: همچنین مادران شیرده برای تامین کلسیم بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه b به میزان دو تا سه لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر به صورت روزانه استفاده کنند.

لشکربلوکی خاطرنشان کرد: مادران شیرده پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر باید حداقل ۸ لیوان آب و مایعات مصرف کنند تا به دلیل کم آبی بدن، حجم شیر مادر کم نشود، همچنین این افراد باید از انجام کارهای سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کنند و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشند.
منبع: ایسنا