قلب جنین کی تشکیل میشود؟ + خوراکی های که برای تشکیل قلب جنین مفید است

قلب جنین کی تشکیل میشود؟ + خوراکی های که برای تشکیل قلب جنین مفید است

5/5 - (7 امتیاز)

قلب جنین در مراحل اولیه رشدش به وجود می آید و اولین عضوی است که رشد کرده و ضربان خود را آغاز میکند.شما میدانید که قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟

قلب جنین کی تشکیل میشه؟

اگر در هفته هفتم از بارداری قلب جنین تشکیل نشده باشد میتوان آن را بر عدم بارداری تلقی کرد.

جنین دوازده ماه طول میکشد تا مراحل رشدش تکمیل شود پس برای تشکیل اعضا به خصوص قلب صبور باشید.

به خانم های باردار پیشنهاد میشود که برای اطمینان کافی در هفته دوازدهم بارداری آزمایش اسکن انجام دهند.

قلب جنین در هفته دوازدهم تشکیل شده است و صدای آن نیز واضح و قابل شنیدن است.

یکی از دلایلی که باعث میشود خانم های باردار برای انجام آزمایشات خود عجله داشته باشند این است که در زیر شکم خود درد هایی را حس میکنند.

باید گفت که این درد ها کاملا عادی میباشد و نشانه قاعدگی و درد تخمدان ها است و جزو اولین علامت های بارداری به حساب می آید. اما اگر این درد ها با استراحت رفع نشد و همچنان ادامه داشت و لکه بینی هم داشتید لازم است که به دکتر متخصص مراجعه بفرمایید.

وقتی قلب جنین تشکیل میشود با ضربان همراه است که این ضربان در هفته های اول از بارداری به ویژه هفته های ششم تا هشتم به سادگی قابل تشخیص نیست.

اگر صدای ضربان شنیده نشود باید دوباره چند هفته بعد اسکن را انجام دهید. در هفته های هشتم تا دهم از بارداری صدای ضربان به صورت واضح قابل شنیدن است.

برای تشکیل قلب چنین چه بخوریم؟

تغذیه سالمو مقوی در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد زیرا غذایی که مادر استفاده میکند بطور مستقیم بر جنین تاثیر میگذارد به همین دلیل باید دارای رژیم غذایی مناسبی باشد.

اسید فولیک:

تغذیه مادر در رشد اندام های مختلف جنین تاثیر بسزایی دارد پس باید از همه مواد مغذی و معدنی استفاده کند، یکی از موارد تاثیر گذار بر تشکیل قلب جنین اسید فولیک است.

 اگر لوله های عصبی دچار نقص باشند سلامت جنین را با خطر رو به رو میکند، اسید فولیک از به وجود آمدن نقص در لوله های عصبی جلوگیری میکند. اسید فولیک برای تشکیل سلول ها نیز مفید است.

از منابع اسید فولیک میتوان به موز، آجیل، سبزیجات و… اشاره کرد. خانم های باردار میتوانند از این موارد به ویژه در هفته های اول بارداری مصرف کنند تا مقدار اسید فولیک کافی به بدن خود برسانند.

شیر و گوشت:

مصرف پروتئین در دوران بارداری سبب حفظ سلامت مادر میشود و از ضعف و خسنگی نیز پیشگیری میکند علاوه بر این مصرف پروتئین به رشد قلب و مغز جنین کمک میکند و به کاهش خطر سقط کمک بسزایی میکند.

همچنین پروتئین بر رشد استخوان ها و ماهیچه های جنین نیز تاثیرگذار است.

خانم ها در دوران بارداری خود باید روزانه هفتاد گرم پروتئین مصرف کنند. از منابع پروتئین میتوان به شیر، گوشت، تخم مرغ، و کره اشاره کرد.

ویتامین ها:

ویتامین های A، B ،C،D  از جمله ویتامین های مهم در زمان تشکیل قلب جنین هستند. وجود این ویتامین ها بر رشد دیگر اندام ها مانند دندان و استخوان ها نیز موثر است. برای رشد بینایی و پوست نیز به این ویتامین ها نیاز است.

خوردن مرکبات، هویج، سبزیجات و خوراکی های دارای ویتامین d به شما در تامین این ویتامین ها برای بدنتان کمک میکنند. 

حبوبات:

روی از جمله مواد معدنی است که برای تشکیل قلب جنین ضروری و مهم است. روی در حبوبات، گوشت، سبزیجات و آجیل یافت میشود.

مطالب پیشنهادی:

آیا میتوان در بارداری روزه گرفت؟+ نکات
آمپول hcg ( هورمون اچ سی جی) چیست؟+ عوارض- در بارداری

علت دیر تشکیل شدن قلب جنین چیست؟

تشکیل نشدن قلب جنین دلایل متفاوتی دارد مانند ناهنجارهای کروموزومی و مشکلات ژنتیکی. اگر ناهنجاری وجود داشته باشد جنین نمیتواند زنده بماند.

موارد زیر قادر است رشد قلب جنین را دچار مشکل کند:

  • مشکلات ژنتیکی: وجود فقط یک ژن معیوب در مدت رشد جنین این احتمال را به دنبال دارد که سبب بروز عوارض مادرزادی قلبی شود.
  • ناهنجارهای کروموزومی: وجود بعضی از ناهنجار های کروموزومی مثل تریزومی 21 در پنجاه درصد از نوزاد ها میتواند ناهنجاری های قلبی را به وجود آورد.
  • بیماری های مادرزادی همچون دیابت: اگر مادر باردار مبتلا به دیابت، سطح قند خون خود را کنترل نکند، نوزاد خود را در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار میدهد.
  • مبتلا به عفونت در دوره بارداری مثل عفونت روبلا: در زمان حال خوشبختانه میزان ابتلا به این عفونت بسیار کاهش پیدا کرده اما با این وجود متخصصین مادر را در این زمینه معاینه میکنند و از خطر ابتلا به این عفونت پیشگیری میکنند.
  • مادر دارو ها و مواد مختلفی را مصرف کند: مواد و داروهایی که میتوانند در تشکیل قلب جنین مشکل ایجاد کنند عبارتند از: الکل، دیلانتین، کوکائین، اکوتان.
  • در تماس بودن با بعضی از مواد شیمیایی: مواردی مانند مواد پاک کننده روغن، اشعه های مضر، رنگ ها، آفت کش، حلال ها، آلاینده های هوا برای زنان باردار مضر است.

علائم جنین بدون قلب چیست؟

اگر در سونوگرافی اول که مادر برای قلب انجام میدهد قلب جنین دیده نشود، مادر باید مجدد یک یا دو هفته بعد دوباره سونوگرافی را انجام دهد.

تشکیل نشدن قلب جنین علائم خاصی ندارد مگر اینکه در تهدید سقط باشد در این صورت مادر دچار لکه بینی و خونریزی میشود.

جنین بدون قلب کی سقط میشه؟

اگر قلب جنین تشکیل نشده باشد متخصیص بازه زمانی را در نظر میگیرند تا جنین سقط شود اما اگر در این مدت سقط صورت نگیرد متخصص مربوطه به وسیله دارو یا اقدامات متفاوت دیگر سبب سقط جنین میشود به همین دلیل شما در این شرایط باید حتما زیر نظر پزشک خود باشید تا شما را به خوبی راهنمایی کند.

آیا جنین بدون قلب رشد میکند؟

قلب جنین بین هفته های شش تا هفتم بارداری حتما به وسیله سونوگرافی واژینال دیده میشود و نوار آن نیز کشیده میشود اما اگر قلب جنین دیده نشود یا حاملگی دیر تر رخ داده یا رشد جنین با مشکلاتی مواجه است.

در هفته 12 بارداری جنین شما باید حتما قلبش تشکیل شده باشد و ضربان منظمی بین 120 تا 140 در دقیقه داشته باشد که اگر این چنین نباشد متاسفانه جنین فوت کرده و باید سقط شود.

اگر حاملگی جنینی که قلب ندارد بیشتر از یک ماه طول بکشد امکان دارد سبب تغیراتی همچون هیداتیفرم یا بچه خوره شود. برای همین در رابطه با این موضوع حتما دقت کافی داشته باشید و تحت نظر متخصص قرار گیرید.