برای افزایش شیر مادر

راه سریع برای افزایش شیر مادر – چه بخوریم ؟

یکی از سوالهایی که برای هر مادری پیش می آید این است که آیا شیر من برای تغذیه نوزادم کافی است؟ آیا راهی برای افزایش شیر مادر وجود دارد ؟ برای افزایش شیر مادر چی بخوریم ؟ ترشح فعال شیر ….

5/5 - (7 امتیاز)

یکی از سوالهایی که برای هر مادری پیش می آید این است که آیا شیر من برای تغذیه نوزادم کافی است؟ آیا راهی برای افزایش شیر مادر وجود دارد ؟ برای افزایش شیر مادر چی بخوریم ؟ ترشح فعال شیر بلافاصله بعد از متولد شدن نوزاد آغاز می شود که در روزهای ابتدایی تولد غلیظ و با حجم کم (آغوز) است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و نقش بسیار مهمی در افزایش ایمنی بدن نوزاد بعد از تولد دارد.

چگونه بفهمم شیرم کافی است؟

اگر افزایش وزن نوزادتان بطور معمول و طبق نمودار رشد پیش می رود، اگر هنگام شیر خوردن صدای بلعیدن شیر را توسط او می شنوید، اگر بعد از شیردهی متوجه خالی شدن سینه هایتان می شوید و اگر تعداد دفعات مدفوع نوزادتان طبیعی است، نگران نباشید شما به اندازه ی کافی و لازم نوزادتان را تغذیه کرده اید.

عموما شیر مادر به میزان کافی ترشح شده و نوزاد به طور کامل از آن تغذیه می کند. اما چنانچه احساس می کنید شیرتان برای سیر کردن دلبندتان کافی یا به اندازه ی کافی مقوی نیست، می توانید از روش های زیر برای افزایش شیر کمک بگیرید:

  1. اولین و مهم ترین عامل افزایش شیر مادر، مکیدن نوزاد است. هرچه بیشتر سینه تان را در اختیار کودکتان قرار دهید، ترشح شیر، افزایش خواهد یافت. حتی اگر فکر می کنید سینه تان شیر ندارد، اجازه بدهید نوزاد آن را بمکد.
  2. نوزاد باید از هر دوسینه شیر بنوشد.
  3. هنگام شیردهی سینه هایتان را ماساژ بدهید.
  4. رعایت رژیم شیردهی مناسب.

توصیه های تغذیه ای برای افزایش شیر:

  • خوردن دم کرده ی رازیانه باعث افزایش ترشح شیر و همچنین بهتر شدن طعم شیر می شود.
  • خوردن غذاهای نرم مانند سوپ، آبگوشت وآش ها در افزایش میزان شیر موثر است.
  • نوشیدن مایعات به میزان لازم: آب، شیر، آب میوه ها، چای کمرنگ و ماءالشعیرها نیز موثرند.
  • مصرف مقدار مورد نیاز پروتئین و ویتامین دی و کلسیم نباید فراموش شود.

نکته: درصورت مصرف پروتئین و لبنیات گاوی، چنانچه متوجه بروز حساسیت در نوزادتان شدید بلافاصله مصرف این مواد غذایی را قطع کرده و برای گرفت برنامه ی تغذیه مناسب به پزشک مراجعه کنید.