آیا-استفاده-از-قرص-افزایش-شیر-مادر-خطرناک-است

آیا استفاده از قرص افزایش شیر مادر خطرناک است ؟ + عوارض

دوران شیردهی یکی از دوره‌هایی که برای مادران اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که همواره نگران این موضوع هستند که آیا مقدار شیرش آن برای تغذیه نوزاد کافی و مغزی است یا خیر بنابراین ما در آن همواره به دنبال …

5/5 - (8 امتیاز)

دوران شیردهی یکی از دوره‌هایی که برای مادران اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که همواره نگران این موضوع هستند که آیا مقدار شیرش آن برای تغذیه نوزاد کافی و مغزی است یا خیر بنابراین ما در آن همواره به دنبال راه حل هایی همچون قرص افزایش شیر مادر برای افزایش شیر و شیردهی بهینه به نوزادان هستند.

قرص افزایش شیر مادر

بهترین و آسان ترین راه برای افزایش شیر مادر شیردهی مکرر به نوزاد است هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد ترشح شیر در سینه افزایش می یابد همچنین مصرف مایعات از جمله آب میوه ها و دمنوش ها و دم کرده های گیاهی مفید تاثیر بسزایی در افزایش شیر مادر دارد.
اما مواردی پیش می آید که شیر مادر پاسخگوی نیازهای نوزاد نیست و بنابراین ما در احتیاج به مصرف مکمل های خاص زیر نظر پزشک دارد.
یکی از این روشها مصرف قرص های افزایش شیر است که در ادامه به معرفی برخی از این قرص ها می پردازیم.

  1. فنلین باریج. این قرص از عصاره رازیانه تهیه شده که به افزایش شیر مادر کمک می کند همچنین این گیاه رازیانه به تنهایی به صورت دم کرده نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد عرق رازیانه نیز مفید است.
    مصرف این قرص برای افرادی که به رازیانه و ترکیبات آن حساسیت دارند توصیه نمی شود همچنین میزان مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد
  2. لاکتودین. این دارو بصورت پودر عرضه می شود و با ترکیب اصلی علف گالگا باعث افزایش شیر مادر میشود و همچنین از افت قند خون در مادران شیرده جلوگیری می‌کند. از دیگر مواد موجود در این ترکیب مقدار کمی رازیانه و مالت می باشد که به جبران کلسیم از دست رفته مادران و تأمین فسفر کمک می‌کند و همچنین خواص ضد نفخ دارد.
    مصرف این ترکیب برای افرادی که منع مصرف کلسیم دارند دچار سنگ کلیه هستند و افراد دیابتی باید با نظر پزشک صورت گیرد و در مواردی نیز منع مصرف وجود دارد.
  3. شیرافزا. قرص شیرافزا از عصاره شنبلیله رازیانه و زیره تشکیل شده است که باعث تحریک ترشح شیر در مادران می شود و همچنین با تحریک اشتها باعث می‌شوند که ما در آن تغذیه لازم را برای افزایش شیر دریافت کند این قرص ضد نفخ نیز دارد.

نحوه مصرف قرض افزایش شیر مادر:

شکل و میزان مصرف دارو های افزایش شیر در مادران باید با مشورت پزشک صورت بگیرد و تعداد دفعات مصرف و بازه زمانی آنها نسبت به شرایط هر مادر متفاوت است اما بهتر است که بعد از مصرف این قرص‌ها به طور مکرر آب و مایعات بنوشید و از این طریق به عملکرد بهترین قرص ها کمک کرد.

عوارض قرص افزایش شیر مادر:

همه داروها در کنار خاصیتی که دارند می‌توانند عوارضی داشته باشند که شدت عوارض هر دو رو با داروی دیگر متفاوت است. قرص های شیرافرا یا افزایش شیر مادر با توجه به اینکه اغلب از عصاره گیاهان تولید شده‌اند عوارض محدودی دارند که شایع ترین آنها بروز واکنش های آلرژیک و افت قند خون در مادران است.

برخی از مادران و مادرانی که برای اولین بار صاحب فرزند میشوند میزان شیر کمتر از آن چیزی است که کودک را سیر میکند. پس باید از قرص یا سایر درمان های افزایش شیر مادر استفاده شود.