قرص اورژانسی ضدبارداری

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری + عوارض

قرص اورژانسی یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری است که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده مورد استفاده قرار می گیرد این قرص ها که اغلب با نام تجاری لونژیل و اووسیز شناخته می شوند …

5/5 - (6 امتیاز)

خوردن قرص اورژانسی یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری است که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده مورد استفاده قرار می گیرد این قرص ها که اغلب با نام تجاری لونژیل و قرص اورژانسی اووسیز شناخته می شوند با تحت تاثیر قرار دادن فرآیند تخمک گذاری باعث جلوگیری از بارداری می شوند.
روش اثرگذاری این قرص ها به این صورت است که با داشتن مقدار زیادی هورمون پروژسترون باعث جلوگیری از تخمک گذاری می شود و همچنین ترشحات واژن را برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک ها افزایش داده و ضخیم تر می کند. در ادامه این متن به عوارض قرص اورژانسی خواهیم پرداخت.

نحوه مصرف قرص اورژانسی :

این قرص ها با دوز متفاوت وجود دارند چنانچه از دوز 0.75 میلی گرم استفاده میکنید لازم است که ظرف مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی دو عدد از این قرص را مصرف کنید میتوانید هر دو را با هم یا در فاصله ۱۲ ساعت مصرف کنید دوز قرص مصرفی شما 1.5 گرم است مصرف یک عدد قرص کافی است توجه داشته باشید که مصرف این قرص بعد از ۷۲ ساعت از رابطه جنسی توصیه نمی شود.

مطالب دیگر:

– روش های جلوگیری از بارداری

– علائم بارداری پوچ (حاملگی پوچ) چیست ؟

– ۹ نکته طلایی اقدام به بارداری

مزایای استفاده از مصرف قرص اورژانسی :

مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری از این جهت که می توانید آن را بعد از رابطه جنسی استفاده کنید می تواند یک مزیت به حساب بیاید هم چنین برای زوج هایی که به هر دلیلی نمیتوانند از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنند گزینه خوبی است.
روش آسان استفاده از آن نیز یکی دیگر از مزایای این قرص ها است.
در مواردی که خانوم به دلایل پزشکی از بارداری منع شده با مصرف این قرص ها بعد از مقاربت می تواند احتمال بارداری را از بین ببرد.

قرص اورژانسی عوارض
قرص اورژانسی و عوارض مصرف آن

عوارض و مضرات مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری :

استفاده از قرص اورژانسی تخمدان را از انجام صحیح مکانیزم و فعالیت خود باز می دارد و بنابراین مصرف طولانی مدت و مکرر این قرص ها باعث اختلال در فعالیت تخمدان شده و ممکن است در آینده باعث ایجاد مشکلات ناباروری بشود.

ممکن است باعث ایجاد تهوع بشود

این روش از پیشگیری در جلوگیری از سرایت بیماری های مقاربتی ناتوان است

سرگیجه نفخ و ناراحتی معده لکه بینی از دیگر عوارض مصرف قرص های اورژانسی به باشد

هشدارهای استفاده از قرص اورژانسی :

از نظر پزشکان مصرف حداکثر ۲ تا ۳ مرتبه از این قرص ها در طول سال لی ایجاد نمی‌کند اما استفاده بیشتر از آن را توصیه نمی‌کند.

استفاده از قرص اورژانسی با شکم خالی را بسیار خطرناک است و هرگز نباید انجام شود. در صورت بروز حالت تهوع می توانید چند ساعت قبل و بعد از مصرف قرص ها از داروی ضد تهوع استفاده کنید چنانچه مصرف قرص باعث استفراغ شما شد باید مجدداً بخورید
سعی کنید این قرص ها را با هیچ داروی دیگری مصرف نکنید و از تداخل دارویی با این قرص پردیس اید و اگر مجبور به مصرف داروی خاصی هستید در خصوص اثرگذاری آن در قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید.

انواع قرص های ضد بارداری اورژانسی :

قرص مای‌وِی (My Way)؛
قرص پلن بی وان‌استپ (Plan B One–step)؛
قرص پرونتزا (Preventeza)؛
قرص تیک اکشن (Take Action).
برخی از این قرص‌ها را فقط با نسخه پزشک می توانید تهیه کنید و برخی دیگر به صورت آزاد از داروخانه ها قابل تهیه هستند.