شیردهی-به-نوزاد-

شیردهی به نوزاد

5/5 - (8 امتیاز)

از روزی که نوزادتان را در آغوش می کشید وارد دنیای دیگری می شوید. دنیایی که شاید با دنیای پیش از امدن او بسیار متفاوت باشد. اولین کاری که باید برای فرزندتان انجام دهید، شیردهی به نوزاد است. این عمل برای نوزاد یک عمل حیاتی است و برای سلامتی مادر نیز توصیه شده. در این مطلب قصد داریم به یکی از چالشی ترین بازه ها در دوران شیردهی بپردازیم و آن روبرو شادن با چالش گاز گرفتن نوزاد است!

عوامل متعددی می تواند باعث شود که نوزادتان در هنگام مکیدن سینه، شما را گاز بگیرد. بخشی از این عوامل عبارتند از:

  • دندان درآوردن و ملتهب و دردناک بودن لثه ها. به لثه ها ی کودکتان نگاه کنید احتمالا سفت و ملتهب شده اند حتی شاید خط سفید رنگ رویش دندانش را ببینید. بسیاری از نوزادان هنگام دندان درآوردن، درد زیادی را تحمل می کنند. حتی ممکن است چند روزی تب داشته باشند یا اسهال بشوند. نی نی در این دوران احساس می کند که با فشار دادن اجسام در دهانش می تواند این درد را تسکین ببخشد و برای همین سینه ی شما را نیز گاز می گیرد. برای رویش دندانهای اول این برای شما فقط یک فشار است اما با اضافه شدن دندانها، ممکن است باعث آسیب رساندن به سینه ی شما بشود.
  • قرار گرفتن در موقعیت نامناسب. ممکن است در هنگام شیردهی وضعیت شما یا کودکتان نا متعادل باشد. مثلا در هنگام شیردهی در ماشین نوزاد ممکن است از تکان های ماشین ناراضی باشد. اگر وضعیت قرارگرفتنتان در هنگام شیردهی را ناگهانی تغییر داده باشید نیز باعث نارضایتی نی نی می شوید!
  • وضعیت قرار گرفتن سینه در دهان نوزاد: این نکته نیز از عوامل مهم است. باید سینه به صورت صحیح در دهان نوزاد قرار داده شود و نوک سینه در عقب دهان نوزاد قرار بگیرد. به این صورت که زبان، ردیف دندانهای پایین و لثه را می پوشاند و مانع از گاز گرفتن می شود.
  • ایجاد وقفه های کوتاه در شیردهی: این موضوع می تواند نی نی را سخت عصبانی کند!
  • خسته شدن نوزاد از مکیدن یا به خواب رفتن او. ممکن است شیردهی طولانی بشود و نوزاد از مکیدن خسته باشد پس سعی می کند با گاز گرفتن، به آرواره هایش استراحت بدهد. همچنین ممکن است در حین شیردهی نی نی به خواب برود و برای از دست ندادن سینه، آن را با دندان نگه دارد.

راهکارها برای جلوگیری از گاز گرفتن نوزاد:

  • اگر نی نی در حال درآوردن دندان است در تسکین درد لثه ها به او کمک کنید. لثه هایش را آرام ماساژ بدهید. برای این کار می توانید از مسواک های مخصوص نوزاد و ژل های تسکین درد مخصوص نی نی ها استفاده کنید. استفاده از دندانگیرهای ژله ای مخصوص هم مفید است. همچنین می توانید از خیار و هویج سفت استفاده کنید و آن ها را به دست نی نی بدهید تا با گاز گرفتن و فشار دادنشان، درد لثه اش را فراموش کند.
  • ایجاد یک محیط آرام و امن برای شیر خوردن نوزاد بسیار مهم است. حواس پرتی و بازیگوشی او، احساس ترس و نارضایتی، نا متعادل بودن وضعیت قرار گرفتنش و تکان خوردن های بی مورد شما او را ناراحت می کند پس در وضعیتی شیردهی را شروع کند که بدن خودتان و نوزاد در حالت  استراحت کامل قرار دهید. فرزندتان را نوازش کنید. به چشم هایش نگاه کنید و به او اطمینان بدهید که ترکش نخواهید کرد. برایش لالایی، قرآن و شعرهایی که دوست دارد را زمزمه کنید.
  • سینه را بصورت صحیح وارد دهان نوزاد کنید. قسمت قهوه ای رنگ نوک سینه باید بطور کامل وارد دهان نی نی بشود و در قسمت عقب فک او قرار بگیرد
  • شیردهی را قطع نکنید و بگذارید نوزاد بطور کامل تغذیه کند. قطع اجباری شیردهی و ترک کردن او برای برداشتن چیزی یا انجام کاری، او را ناراحت می کند.
  • اگر در حین شیردهی نوزاد به خواب رفت می توانید انگشتتان را آرام از یک طرف، وارد دهان او کنید و سینه را خارج کنید. به این صورت نوزاد در هنگام خواب رفتن شما را گاز نمی گیرد.
قطعا مادر شدن بار سنگینی از مسئولیت ها را برای شما به ارمغان می آورد که برای انجام آنها باید صبر و تحمل زیادی داشته باشید. تیم تحریریه مامامی برای شما روزهای خوشی را در کنار دلبندتان آرزو می کند.