چرا کودک خودش را میزند؟ + روش های درمانی

چرا کودک خودش را میزند؟ + روش های درمانی

5/5 - (9 امتیاز)

چرا کودک خودش را میزند؟

اغلب پیش می آید که در شرایطی کودک خود را میزند و رفتار های خشونت آمیز از خود نشان میدهد در این مواقع والدین نگران میشوند زیرا این دسته از رفتار ها در دوران کودکی مشکلی بزرگ و شایع است.

برخی کودکان در موقع بازی با هم سن و سالان خودشان دچار عصبانیت میشوند و لج میکنند یا اینکه شروع به زدن خود میکنند و موی سرشان را میکشند. والدین باید اینگونه از رفتار های فرزند خود را جدی بگیرند.

اگر جزو افرادی هستید که نمیدانید در برابر خودزنی فرزندتان چه رفتاری نشان دهید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

خود زنی کودک:

در اکثر مواقع کودک وقتی دست به خود زنی میزند که به خواسته اش توجهی نشده باشد. در این حالت امکان دارد در مقابل خواسته اش از پدر یا مادرش نه شنیده باشد یا اینکه حین بازی با دوستانش دچار مشکل شده باشد. از نظر روانشناسی خود زنی کودک یک نوع اختلال رفتاری محسوب میشود که برخی از بزرگسالان نیز با این مشکل مواجه اند.

خود زنی کودک چه معنایی دارد؟

مشکل های روحی و عاطفی کودک با خود زنی او ارتباط مستقیم دارد. هر فردی در هر سنی که باشد اگر خود زنی کند به منظور کاهش تنش های روحی و تخلیه روانی این کار را انجام میدهد به ویژِه در کودکان از آستانه روحی و عاطفی کمتری برخوردارند. موضوعات بسیاری که برای بزرگسالان امری عادی است برای کودک سبب ایجاد درد و ناراحتی میشود و در این شرایط است که کودک برای نشان دادن درد و ناراحتی اش دست به خود زنی میزند.

در برابر خودزنی فرزندمان چه واکنشی نشان دهیم؟

در این مواقع والدین باید توجه داشته باشند که حتما به کودک خود محبت جسمی و عاطفی داشته باشند مانند: بغل کردن، بوسیدن فرزند و… زیرا والدین با این کارشان حس ارزشمند بودن را به کودک القا میکنند.

کودک باید متوجه این باشد که بدن و ظاهرش ارزشمند است و نباید خود را بزند و برای درک این موضوع نوازش و مهربانی به او همراه با به کار بردن جملات محبت آمیز بسیار توصیه میشود. راهکار های دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش خود زنی فرزندتان میتوانید از آن استفاده کنید:

حواسش را پرت کنید:

والدین سعی کنند که در اوقات فراغت فرزندشان بیشتر برای بازی و تفریح در کنارش باشند زیرا در این مواقع میتوانند عصبانیت کودکشان را هدایت کنند. در موقعی که کودک قصد خودزنی داشت باید سعی کنند حواسش را با کار دیگر پرت کنند و او را با بازی سرگرم کنند.

صحبت به کودک و شناخت احساسات:

والدین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که احساسات کودک را به خودش بشناسانند تا بتواند آن را به درستی بروز دهد. در مواقعی که فرزندتان آرام است با او حرف بزنید و به او آموزش دهید تا در مورد ناراحتی هایش صحبت کند. به طور مثال: به او بگویید عزیزم وقتی از چیزی ناراحت و عصبی شدی میتونی به من بگی، اون موقع من میفهمم که بزرگ شدی و این خیلی عالیه!

مطالب پیشنهادی:

چرا کودک غذا نمیخورد؟ + دلایل بی اشتهایی کودک

چرا کودک زیاد ادرار میکند؟ + روش های درمان

بازی کردن با آب و کف:

بازی با آب و کف برای کودکان که دچار خودزنی میشوند بسیار عالی است زیرا از این طریق یاد میگیرند چطور بدنشان را نوازش کنند و ارزشش را درک کنند. بازی با آب و کف در کاهش اضطراب و تنش های روحی کودک موثر است و سبب افزایش آرامش او میشود. وقتی تنش های روحی فرزندتان کاهش یابد در کنارش خود زنی او نیز کمتر میشود.

در مقابل خواسته های غیر معقول فرزندتان تسلیم نشوید:

گاهی اوقات کودک برای اینکه به خواسته اش برسد دست به خودزنی میزند. والدین نسبت به خودزنی کودک نباید بی اعتنا باشند. در این مواقع باید فرزندتان را بغل کنید و به او محبت کنید. ولی باید به این نکته توجه کنید که محبت به کودک به معنای پذیرش خواسته او نیست!

اگر با خودزنی کودک به خواسته اش تن دهید، این شرایط را برایش به وجود می آورید که هرموقع میخواست به خواسته اش برسد دست به خودزنی بزند. کودک متوجه این موضوع هست که با خودزنی میتواند توجه والدین را جلب کند و به خواسته اش برسد. والدین باید بدانند در مقابل رفتارهای اشتباه فرزندشان چه واکنشی نشان دهند تا مشکلی پیش نیاید.

استفاده از مشاوره های روانشناسی:

در موقعی که کودک شروع به خود زنی میکند خوب است که با جملات محبت آمیز سعی کنید او را آرام کنید. در آخر نیز میتوانید از طریق یک فرد متخصص در زمینه کودک و نوجوان  از مشاوره های روانشناسی برای رفع مشکلات استفاده کنید. اینگونه مشاوره ها میتوانند به والدین در یادگیری روش درست ابراز محبت به فرزند کمک بسزایی کنند.