آیا اسهال و استفراغ و تهوع و سردرد نشانه زایمان است ؟ + نکات

آیا اسهال و استفراغ و تهوع و سردرد نشانه زایمان است ؟ + نکات

5/5 - (9 امتیاز)

زایمان یک عمل طبیعی است که در تمام زنان باردار به یک شکل نخواهد بود و عوامل زیادی در انجام زایمان موثر است. زمان تولد نوزاد دقیق قابل پیش بینی نیست و زمانی که پزشک برای زایمان به فرد میگوید تقریبی است.

درد زایمان ممکن است سه هفته قبل یا دو هفته بعد از زمان مشخص شده شروع شود. معمولا خانم هایی که بارداری اول را تجربه میکنند بیشتر نگران شروع زایمان هستند و هر درد و انقباضی را دلیل بر شروع زایمان میدانند.

در این مطلب ما برخی از شایع ترین علائم زایمان را بازگو خواهیم کرد. اما قبل از آن باید به این نکته توجه داشته باشید که علائم زایمان قطعی نیستند و آنچه که بیان میشود فقط علائم احتمالی زایمان است و هیچکدام صد در صدی نیستند. هیچ قانون قطعی در مورد زایمان وجود ندارد و این علائم میتواند کاملاً متغیر باشد. با این حال بعضی نشانه‌ ها در تشخیص زمان زایمان به شما میتواند کمک کند.

علاوه بر آن، با دانستن علائم زایمان میتوان از استرس زایمان کم کرد. شروع درد زایمان نشانه هایی دارد که به راحتی میتوان شروع زایمان را تشخیص داد. از زمان شروع نشانه های زایمان تا لحظه زایمان تقریبا ممکن است 20 ساعت طول بکشد.

یکی از این نشانه ها، معمولا انقباضات شدید و منظم رحم است که مادر در این زمان باید به بیمارستان مراجعه کند.

مراحل باز شدن دهانه رحم درسه مرحله طی میشود که این مراحل شامل: 1. فاز اولیه 2. فاز فعال و 3. مرحله تولد و زایمان میباشد.

نشانه های شروع زایمان در هر فرد متفاوت است و حتی در یک فرد، هر زایمان با زایمان قبلی فرق دارد. احساس خالی شدن سر دل، خونریزی و ترشحات صورتی رنگ، پارگی کیسه آب، انقباضات رحمی و باز شدن دهانه رحم از نشانه های شروع زایمان میباشد.

در ادامه به تشریح برخی از نشانه های شروع زایمان به صورت مختصر میپردازیم:

  • انقباضات رحم: از اولین نشانه های زایمان، درد های شدت یافته ای است که شبیه به دردهای عادت ماهانه است صورت میگیرد. زمانی که این دردها به صورت منظم بوده و شدت آنها به مرور زمان بیشتر شده باشد و بیشتر از نیم دقیقه طول بکشد، می تواند نشانه شروع فاز اولیه زایمان باشد. زمانی که شروع هر درد 30 ثانیه تا 90 ثانیه طول کشید و فاصله هر درد به پنج دقیقه رسید، شما وارد فاز اولیه زایمان شده اید و بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید. ولی جای نگرانی وجود ندارد چون همچنان چند ساعت به تولد کودکتان فرصت باقی مانده است.
  • خروج ترشحات از رحم: بعضی وقتها ممکن است چند روز قبل از زایمان دهانه رحم باز شود و ترشحاتی صورتی رنگ و چسبنده از رحم خارج شود. این ترشحات نیز نشانه ی آغاز زایمان میباشد.
  • پاره شدن کیسه آب: یکی دیگر از نشانه های زایمان، پاره شدن کیسه آب جنین است. این کیسه ی پراز مایع که جنین درآن قرار دارد، مایعی شفاف و بدون بو است. این کیسه آب که جنین در آن قرار دارد، باعث میشود جنین در برابر عوامل بیماری زا ( عفونت ها)مقاوم بوده و همچنین باعث جلوگیری از ضربات وارده بر شکم مادر شده و درجه حرارت اطراف جنین را ثابت نگه می دارد. همچنین باعث رشد مناسب ریه ها و دستگاه گوارش جنین شده و باعث میشود جنین به راحتی داخل شکم مادر حرکت کند. علائم پارگی کیسه آب جنین میتواند در هر خانمی متفاوت باشد. با پاره شدن کیسه آب، مایعاتی از ناحیه تناسلی خارج میشود. موارد رایج پاره شدن کیسه آب شامل: 1- نشت مایع و خیس شدن دائمی لباس زیر، 2- نشت مایع که قطع و دوباره شروع میشود، 3- جاری شدن مایع آبکی به صورتی که انگار در لباس زیرتان ادرار کرده اید، 4- شنیدن یا حس کردن صدای ترکیدن کوچک قبل از نشت مایع. توجه داشته باشید در صورت پاره شدن کیسه آب حتما به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. معمولا بعد از پاره شدن کیسه آب، 12 ساعت به زایمان فرصت دارید. گاهی اوقات فرایند زایمان شروع شده است ولی به کندی پیش میرود. پزشک برای این که فرایند زایمان سریع تر انجام شود کیسه آب را پاره میکند. پزشک زمانی این کار را انجام میدهد که سر کودک در لگن قرار گرفته است و تا دهانه رحم پایین آمده است.
  • درد لگن و کمر: یکی دیگر از نشانه های زایمان، درد لگن و کمر درد میباشد. معمولا قبل یا با شروع فاز های اولیه زایمان احساس درد در قسمت پایین کمر و لگن احساس کرده و فشار در ناحیه مقعد خواهید داشت و این نشان دهنده نزدیک شدن به فاز اول زایمان میباشد.
  • انقباضات رحمی: انقباضات رحمی یکی دیگر از نشانه های زایمان است و در این زمان به مرور فاصله درد ها کمتر میشود و دردها طولانی تر و شدیدتر میشود. درد های خفیف ابتدا هر 15 تا 20 دقیقه هستند و در مراحل آخر به 3 و 4 دقیقه و کمتر میرسند.
  • پایین آمدن برآمدگی شکم: پایین آمدن برآمدگی شکم که از نشانه های شروع زایمان است به دلیل آنکه همانطور که نوزاد پایین می آید، فشار کمتری روی دیافراگم اعمال میگردد، تنفس راحت تر میشود.

آیا استفراغ نشانه زایمان است؟

در پاسخ به سوالاتی همچون آیا استفراغ نشانه زایمان است؟ و یا آیا استفراغ از نشانه های نزدیک بودن زایمان است؟ باید در ابتدا گفته شود که بعضی از خانوم های باردار در ابتدای پروسه ی زایمان دچار اسهال و استفراغ شده که نگران کننده نبوده و نشانه ی خوبی است. زیرا استفراغ سبب خالی شدن معده و روده شده و این عمل سبب میشود تا راه عبور جنین آسان تر شود.

تنها کاری که لازم است در این شرایط خانم های باردار انجام دهند، هیدراته کردن بدن خود است. هیدراته کردن یعنی خانم باردار به میزان کافی مایعات را دریافت کند تا بدن وی با کمبود آب مواجه نشود. زیرا استفراغ شدید سبب از دست رفتن آب بدن میشود.

همچنین از دست دادن آب و الکترولیت بر اثر استفراغ نیز سبب میشود خانم های باردار احساس کسل بودن و بی حالی داشته باشند.

البته چنانچه دچار استفراغ مداوم هستید، در مواردی ممکن است جنین شما در خطر بوده و لازم است با پزشک خود در صورت شدید بودن استفراغ، مشورت کنید.

اگر بعد از مصرف انواع مواد غذایی نظیر نوشیدنی ها و غذاها، دچار استفراغ و یا دل درد شدید میشوید ممکن است نیاز به درمان جدی و مراقبت ویژه داشته و بستری شوید.

اگر در نیمه دوم بارداری استفراغ میکنید و این موضوع همراه با درد شدید در پایین دنده‌ ها است، میتواند نشان ی پره اکلامپسی باشد.

اسهال و استفراغ همچنین میتواند نشانه ی مسمومیت غذایی بوده و یا بیماری گوارشی را نشان دهد.

استفراغ همراه با تب و درد در پهلو ها، ناحیه ی مثانه و پایین شکم نیز میتواند نشانه ی عفونت کلیه باشد. توجه داشته باشید که اگر دارای این علائم هستید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

کاهش عوارض زایمان با مصرف مکمل های دوران بارداری

آیا زایمان طبیعی درد دارد؟ آیا زایمان طبیعی بی حسی دارد؟

آیا اسهال نشانه زایمان است؟

در پاسخ به سوالاتی همچون آیا اسهال نشانه زایمان است؟ و یا آیا اسهال از نشانه های نزدیک بودن زایمان است؟ باید در ابتدا گفته شود بدن خانم های باردار در آستانه ی شروع پروسه زایمان شروع به ترشح پروستاگلاندین‌ها (prostaglandins) کرده که این مواد شبیه به هورمون ها بوده و سبب انقباضات رحمی میشوند.

انقباضات رحم به نرم شدن حرکت و باز شدن دهانه ی رحم کمک میکند. البته این مواد سبب تحریک روده ها و در نتیجه احساس و عمل دفع شده و حتی در مواردی سبب اسهال میشود.

البته افزایش احساس نیاز به دفع ادرار در روزهای پایانی، به دلیل ورود سر کودک به لگن می باشد. به دلیل این حالت قرار گیری سر نوزاد، فشار بیشتری بر مثانه مادر وارد شده و این مسئله ب صورت احساس نیاز به دفع ادرار مکرر تلقی میشود. به همین دلیل بیشتر خانم های باردار نزدیک به زایمان، به طور مکرر احساس نیاز به ادرار كردن دارند.

نکته آخر اینکه همانطور که نوزاد پایین می آید، تنفس راحت تر میشود، زیرا فشار کمتری روی دیافراگم اعمال میگردد.

آیا حالت تهوع نشانه زایمان است؟

در پاسخ به سوالاتی همچون آیا حالت تهوع نشانه زایمان است؟ و یا آیا حالت تهوع از نشانه های نزدیک بودن زایمان است؟ باید در ابتدا توجه داشته باشید که همانطور که قبلا هم گفته شد، بدن خانم های باردار در آستانه ی شروع پروسه زایمان شروع به ترشح پروستاگلاندین‌ها (prostaglandins) کرده که این مواد شبیه به هورمون ها بوده و سبب انقباضات رحمی میشوند. این مواد همچنین سبب ایجاد حالت تهوع، اسهال و استفراغ نیز میگردد.

چنانچه حالت تهوع شدیدی دارید باید بدانید که به احتمال زیاد بدن شما در حال آماده شدن برای شروع پروسه زایمان میباشد. زیرا هنگامی که نوبت به علائم اولیه زایمان میرسد، تهوع قطعاً در اولویت آن قرار دارد. هنگامی که شما انقباضات رحمی دارید که به طور منظم و مداوم و همچنین با حالت تهوع همراه است، میتوان گفت که در حال تجربه نشانه‌ ای قوی از زایمان هستید.

آیا سردرد نشانه زایمان است؟

در پاسخ به سوالاتی همچون آیا سردرد نشانه زایمان است؟ و یا آیا سردرد از نشانه های نزدیک بودن زایمان است؟ باید در ابتدا توجه داشته باشید که هم سردرد و هم حالت تهوع یک یا دو روز قبل از زایمان شروع  میشود. البته اگر سردرد و حالت تهوع باعث ناراحتی شما شده اند باید در این صورت سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر علائمی مانند سردرد، تغییر در وضعیت بینایی، احساس درد در قسمت بالای شکم یا تورم ناگهانی (از علائم بارداری ناشی از فشار خون بالا یا پره اکلامپسی) داشتید نیز میبایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.