آیا لیزر در بارداری ضرر دارد؟ + 6 نکته کلیدی

آیا لیزر در بارداری ضرر دارد؟ + 6 نکته کلیدی

امتیاز دهید post

دوران بارداری دوره ای است که بدن خانم های باردار با تغییرات زیادی مواجه میشود. یکی از تغییراتی که ممکن است در این دوره شاهد آن باشید، رشد موهای زائد در نقاط جدیدی از بدن میباشد.

در این دوره به دلیل بزرگ شدن شکم و یا دلایل دیگر، ممکن است اصلاح موهای زائد برای شما طاقت فرسا و سخت باشد به نحوی که به لیزر کردن موهای زائد فکر کنید.

رشد موهای زائد در قسمت های جدید بدن در دوران بارداری به دلیل تغییرات سطح هورمون ها به ویژه دو هورمون استروژن و آندروژن در بدن خانم های باردار میباشد. شما ممکن است این موهای زائد جدید را در نواحی مختلفی از جمه صورت، گردن، شکم و یا سینه های خود مشاهده کنید.

علاوه بر رشد موهای زائد در مناطق جدید، اگر شاهد رشد موهای ضخیم تری ،نسبت به قبل، در بدن خود هستید جای نگرانی وجود نداشته و میتوانید انتظر داشته باشید که حدود شش ماه پس از زایمان، و با برگشت سطح هورمون های بدن شما به حالت طبیعی، این موهای زائد به حالت طبیعی خود برگردند.

آیا لیزر کردن موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

اکثر متخصصان توصیه میکنند که از لیزر کردن موهای زائد در دوران بارداری خودداری کنید. این توصیه به دلیل آن است که هنوز تحقیقات کاملی درمورد تاثیر لیزر بر روی جنین انجام نگرفته است.

با اینکه انجام لیزر به طور کلی کار خطرناکی نیست اما به دلیل کافی نبودن اطلاعات در خصوص عوارض لیزر بر روی جنین توصیه میشود که در دوران بارداری اقدام به لیزر کردن موهای زائد خود نکرده و این کار را به بعد از زایمان خود موکول کنید.

چه مدت بعد از زایمان، اقدام به لیزر کردن موهای زائد خود کنیم؟

همانطور که گفته شد، متخصصان توصیه میکنند که لیزر کردن موهای زائد خود را به بعد از زایمان و تولد فرزند خود موکول کنید.

در رابطه با اینکه چه مدت بعد از زایمان میتوانید اقدام به لیزر کردن موهای زائد خود کنید باید گفته شود مراجعه به متخصص زنان و زایمان بهترین گزینه برای شماست تا با بررسی وضعیت و سطح هورمون ها در بدن شما تشخیص دهند که چه زمانی پوست شما آماده ی انجام لیزر است.

توجه داشته باشید که اگر زخم اپیزومی و سزارین در بدن شما وجود دارد، مراجعه به متخصص زنان و زایمان، جهت بررسی و بیان زمان مناسب لیزر کردن شما، ضروری تر خواهد شد.

اهمیت بررسی سطح هورمون ها در بدن بعد از زایمان، و یافتن بهترین زمان مناسب جهت انجام لیزر توسط متخصص زنان و زایمان، از آنجایی مشخص میشود که در هنگام انجام لیزر، فولیکول های مو تنها در اولین مرحله رشد خود توانایی دریافت انرژی لیزر را دارند.

با توجه به تغییرات هورمونی که در دوران بارداری در بدن ایجاد میشود، باید در ابتدا سطح هورمون ها متعادل شده تا فولیکول ها درمان شوند و شاهد رشد ناخواسته ی موهای زائد جدید و بیشتر در زمان های غیر قابل پیش بینی نباشید.

مطالب پیشنهادی:

مضرات گوشی همراه برای خانم های باردار + 6 نکته برای کاهش مضرات تلفن همراه

آیا زایمان طبیعی سوم راحت تر است؟

برای حذف موهای زائد، در دوران بارداری، چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد، لیزر کردن موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمیشود. اما باید توجه داشته باشید که علاوه بر لیزر کرد، استفاده از روش هایی مانند اپیلاسیون و کرم های موبر نیز با خطراتی همراه است. خطر های مربوط به این روش ها نیز به دلیل عدم اطلاعات کافی از تاثیر این روش ها بر روی جنین میباشد.

در این دوران بهتر است از روش های بی خطر همچون تیغ و ژیلت استفاده کنید. درمورد استفاده از سایر روش ها نیز بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، و در صورت تایید پزشک، از آنها استفاده کنید.

کرم های موبر به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی، که تاثیرات آن بر روی جنین هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، جهت حذف موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمیشود.

در مورد اپیلاسیون نیز، با توجه به تغییراتی که در بدن خانم های باردار رخ میدهد ممکن است پوست آنها به اپیلاسیون واکنش داده و سوزش و درد را به همراه داشته باشد. بدین منظور توصیه میشود از یک لوسیون ضد عفونی کننده ی با کیفیت برای استفاده قبل و بعد از اپیلاسیون بهره بگیرید تا سوزش و درد را در حین انجام اپیلاسیون کاهش دهد.

آیا انجام لیزر، سبب ناباروری میشود؟

در پاسخ به سوال آیا انجام لیزر، سبب ناباروری میشود؟ باید گفته شود که انجام لیزر جهت حذف موهای زائد روشی بی خطر است و عوارض جانبی طولانی مدت را به همراه نخواهد داشت. اما لیزر کردن موهای زائد دارای عوارض کوتاه مدت نظیر قرمزی، ورم و تحریکات پوست در ناحیه لیزر شده است که تمامی این موارد بسیار خفیف و کوتاه مدت میباشند.

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

با این که ایمن بودن یا نبودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری به طور قطعی ثابت نشده است، اما انجام آن در این دوران می تواند با عوارض احتمالی همراه باشد.

احتمال بروز عوارضی مانند سوختگی پوست حین لیزر وجود داشته و تغییرات هورمونی دوران بارداری نیز می تواند باعث افزایش بروز سوختگی پوست شود. اگر پوست دچار سوختگی شود، روند بهبود در طول بارداری کند بوده و ممکن است لکه های تیره رنگ یا بی رنگ روی پوست شما ایجاد شود.

حساس شدن پوست در دوران بارداری می تواند منجر به بروز علائمی مانند درد، قرمزی و یا تحریکات پوستی شود. همچنین تغییر تولید ملانین به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، می تواند باعث کاهش اثربخشی لیزر شود.

لیزر کردن چه قسمت هایی در دوران بارداری ضرر ندارد؟

در پاسخ به اینکه لیزر کردن چه قسمت هایی از بدن در دوران بارداری ضرر ندارد؟ باید توجه داشته باشید که انجام لیزر بر روی هر قسمت از بدن در دوران بارداری، چه صورت باشد و چه ناحیه ی بیکینی، در این دوران توصیه نمیشود و اکثر متخصصان توصیه میکنند که انجام این لیزر را به بعد از زایمان، و پس از متعادل شدن سطح هورمون های خود، موکول کنید.

همانطور که گفته شد، توصیه به انجام لیزر بعد از زایمان، علاوه بر مهم بودن تنظیم شدن سطح هورمون ها در بدن پس از زایمان، به در دسترس نبودن اطلاعات کافی در مورد خطر و عوارض لیزر برای جنین نیز مربوط میشود.