چرا کودک وزن نمیگیرد؟ + دلایل کم وزنی کودک

چرا کودک وزن نمیگیرد؟ + دلایل کم وزنی کودک

5/5 - (10 امتیاز)

چرا کودک وزن نمیگیرد؟

علت کم وزنی کودکان چیست؟ کم وزنی نوزاد به دلایل متعددی اتفاق می افتد. برخی والدین از لاغر بودن فرزند خود نسبت به دیگر کودکان نگران هستند و تپل بودن را نشانه سلامتی کودک میدانند. کودک به دلایل متفاوتی دارای وزن کم است و همیشه این لاغر بودن نشانه بیماری و نداشتن سلامتی نیست.

دانستن دلیل کم وزنی کودک به والدین کمک میکند تا بهتر آن را درمان کنند.در ادامه همراه ما باشید تا با دلایل کم وزنی کودک و دلایل وزن نگرفتن کودک آشنا شوید.

کم وزنی نوزاد و کودک:

همیشه این موضوع که کودک شما نسبت به هم سن و سالانش لاغرتر است نشانه کم وزنی او نیست. برای اینکه ثابت شود کودک دچار کم وزنی است یکسری محاسبات خاص بر اساس نمودار رشد کودک انجام میشود و اگر طبق آن نمودار رشد کودک کم باشد در آن حالت میتوان گفت که فرزند شما در وزن گیری درچار مشکل است.

کودک تازه متولد شده که دارای وزن دو ونیم کیلو میباشد در مدت پنج ماه حدودا به وزن 5.4 میرسد و در سن یک سالگی به وزن حدودی ده کیلو گرم خواهد رسید. اما با گذشت زمان سرعت این وزن گیری کمتر میشود.

دلایل کم وزنی کودک:

در زمان های مختلف دلیل کم وزنی کودکان نیز متفاوت است. در اینجا به دلیل کم وزنی نوزاد در موقع تولد و بعد از آن پرداخته ایم:

کم وزنی نوزاد در موقع تولد:

برخی از نوزاد ها در موقع تولد دارای وزن کم هستند. دلایلی همچون کمبود ویتامین ها، شرایط ویژه مادر، سو تغذیه و… سبب کم وزنی نوزاد در هنگام تولد میشود. چند قلو بودن فرزندان نیز میتواند یکی از دلایل این موضوع باشد. علاوه بر موارد گفته شده زایمان زودرس و مشکلات موجود در رحم نیز میتواند سبب کم وزنی نوزاد شود.

کم وزن بودن نوزاد بعد از تولد:

نوزاد ها اغلب بعد از تولد حدود ده درصد کاهش وزن خواهند داشت و این یک موضوع کاملا طبیعی است. البته بعد از مدتی وزن گیری نوزاد شروع میشود.

مطالب پیشنهادی:

چرا کودک غذا نمیخورد؟ + دلایل بی اشتهایی کودک

چراکودک زیاد آب میخوره؟ آیا زیاد آب خوردن کودک نشانه بیماری است؟

کم وزن بودن کودک در زمان شیرخوارگی:

کم وزنی کودک میتواند دلایل متعددی داشته باشد:

غذای کمکی نامناسب:

یکی از دلایل کم وزنی کودک غذای کمکی نامناسب است. نوزاد نیاز دارد هر دو ساعت یکبار به مدت بیست دقیقه شیر بخورد. اگر نوزاد شما در موقع شیر خوردن خوابش برد باید آن را بیدار کنید تا به شیر خوردن خود ادامه دهد. در هنگام شیر خوردن حدود پنج دقیقه اول، شیر حاوی قند است اما در دقیقه های بعدی مقدار پروتئین و چربی آن افزایش میابد که به وزن گیری نوزاد شما کمک بسزایی میکند. میزان خواب و استراحت نوزاد شما نیز در مقدار وزن گیری او مهم و ضروری است.

بیماری:

کم وزنی کودک میتواند به دلیل بروز بیماری هایی همچون عفونت و… باشد. اگر تشخیص داده شود که کودک دچار کم وزنی است باید به مادر برای تغذیه صحیح او آموزش داده شود و بعد از گذشت یک ماه از تصحیح عادات غذایی کودک، وضعیت او دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

مسئله های بیولوژیکی:

یکی دیگر از دلایل کم وزن بودن کودک مسائل بیولوژیکی است. کودکانی که از قدرت مکندگی کمی برخوردارند یا اینکه دچار عارضه لب شکری و… هستند سبب میشود در تغذیه مشکل داشته باشند و در نهایت در وزن گیری نیز دچار مشکل میشوند.

اختلال های ژنتیکی:

بعضی از کودکان با وجود طبیعی بودن همه آزمایشاتشان، وزن خوبی نمیگیرند. در این حالت پزشک متخصص ممکن است تشخیص سیستیک فیبروز دهد. در این مواقع از کودک آزمایش عرق گرفته میشود تا تشخیص دهند که عرق او شور است یا نه. کودکان مبتلا به اختلال های ژنتیکی نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

دلایل کم وزنی کودک در سالهای بعد از شیرخواری:

همانطور که گفتیم رشد کودک بعد از یکسالگی کند میشود پس این موضوع کاملا عادی است که کودک بعد از دوسالگی لاغرتر به نظر بیاید و پاها و دست هایش رشد کند. در حقیقت همانقدر که قد کودک رشد میکند، وزنش افزایش پیدا نمیکند. در برخی مواقع نیز کاهش وزن او ممکن است به دلایل متفاوتی وابسته باشد:

  • کودک بیش از حد از آبمیوه و مواد غذایی که دارای کالری و مواد مغذی کمی هستند استفاده کند.
  • کودک اشتهای خود را به دلیل استفاده زیاد از مایعات از دست بدهد.
  • بازیگوشی کودک در موقع غذا خوردن میتواند سبب کم شدن حجم مواد غذایی مصرفی او شود.
  • کودکان در سن دو تا سه سالگی به دلیل لجبازی از غذا خوردن امتناع کند.
  • کودک ممکن است از طعم یا ظاهر برخی غذاها خوشش نیاید و به همین دلیل دچار بی اشتهایی شود.