چراکودک زیاد آب میخوره؟ آیا زیاد آب خوردن کودک نشانه بیماری است؟

چراکودک زیاد آب میخوره؟ آیا زیاد آب خوردن کودک نشانه بیماری است؟

4.9/5 - (15 امتیاز)

چرا کودک زیاد آب میخورد؟

اغلب کودکان تمایل به نوشیدن آب دارند و این یک موضوع طبیعی است اما در مواقع مختلف شرایط متفاوت است. گاهی اوقات عطش بیش از حد کودک نشان دهنده یک نوع بیماری است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا در مورد بیماری هایی که سبب ایجاد احساس تشنگی میشوند صحبت کنیم.

آب در بدن کودکان چه نقشی دارد؟

بخش زیادی از بدن انسان را آب تشکیل میدهد. در حالت کلی حدود شصت وپنج درصد بدن کودکان تا سن بلوغ تشکیل شده از آب است.

نوشیدن آب برای عملکرد خوب بدن و دفع مواد زائد بسیار مهم است. مواردی همچون ادرار، مدفوع، تنفس، تعریق و… سبب دفع مقدار زیادی آب از بدن ما میشود و تنها راه جبران آن نوشیدن آب میباشد.

آب سبب کنترل دمای بدن انسان میشود و همچنین در کنترل درست وزن گیری نیز موثر است. آب از بروز یبوست، عفونت و مشکل های مربوط به دهان و دندان نیز جلوگیری میکند.

در میان گروه های متعدد کودکان و سالمندان باید به میزان آب مصرفیشان توجه داشته باشند زیرا با بالا رفتن سن حس تشنگی کمتر میشود و افراد باید خود به اندازه کافی آب بنوشند و همچنین کودکان نیز به دلیل فعالیت زیاد و بازی ممکن است حس تشنگی را نادیده بگیرند و مصرف آب به اندازه کافی را فراموش کنند.

گاهی فرزند شما از روی عادت آب مینوشد که طبیعتا به دنبال آن دفع ادرار زیادی هم خواهد داشت. در واقع این تشنگی بیش از حد است که نشانه بیماری و وجود اختلال در بدن میباشد.

فرزند شما در روز نیاز دارد حدود هشت لیوان آب بنوشد.

میزان طبیعی آب مورد نیاز برای کودکان چقدر است؟

این میزان به عوامل متعددی وابسته است مثل: نوع فعالیت، سن، غذای مصرفی، شرایط آب و هوا و..

شیر مادر از حدود هشتاد درصد آب تشکیل شده است به همین دلیل فرزند شما تا شش ماهگی به دلیل استفاده از شیر مادر نیازی به نوشیدن آب ندارد. کودک زمانی باید از آب استفاده کند که غذای کمکی بخورد.

کودکان در روز به حدود شش تا هشت لیوان آب نیاز دارند.

تشنگی کودکان به چه علت است؟

کمبود آب:

یک نوع اختلال کم آبی بدن وجود دارد که به آن دهیدراسیون میگویند. این کلمه به معنی نا هماهنگ بودن ورودی و خروجی آب بدن است. این اختلال اغلب در کودکان و افراد بالای 65 سال به وجود می آید.

این اختلال سبب میشود مایعات زیادی از بدن فرد خارج شود و به همین دلیل است که کودک احساس تشنگی شدید میکند.

این اختلال به دلیل عفونت های ویروسی، باکتریایی و انگلی به وجود می آید. همچنین این اختلال با تب، اسهال و استفراغ همراه است.

مطالب پیشنهادی:

چرا کودک غذا نمیخورد؟ + دلایل بی اشتهایی کودک

چرا کودک خودش را میزند؟ + روش های درمانی

بیماری های کلیوی:

کلیه ها در بدن به صورت فیلتر عمل میکنند و در مواقع بیماری ادرار رقیق تولید میکنند. وقتی میزان ورود و خروج آب بدن هماهنگ نباشد احتمال بیماری کلیوی وجود دارد. وقتی فردی به بیماری کلیوی مبتلا باشد احساس تشنگی زیاد میکند و در موقع بول کردن احساس سوزش میکند.

در این موقع کلیه ها نمیتوانند آب را جذب و نگه دارند و با تکرر ادرار برای جلوگیری از کم آبی یک سیگنال به مغز میفرستند که باعث میشود کودک آب بیشتری بنوشد.

دیابت:

در عصر امروز ابتلا کودکان به دیابت نوع اول افزایش یافته است. دیابت با نشانه تشنگی زیاد در کودک همراه است که در دو دسته دیابت شیرین و دیابت بی مزه وجود دارد.

دیابت شیرین:

بدن انسان وقتی غذا در معده قرار میگیرد با انجام یکسری فرآیند آن را به گلوکز تبدیل میکند تا انرژِی کافی برای فرد تامین شود.

گلوکز یک نوع قند است و سطح قند خون انسان با انسولین به طور طبیعی کنترل میشود. لوزالمعده وظیفه ترشح انسولین را بر عهده دارد. وقتی سلول های بتا جزایر لانگرهانس در لوزالمعده از بین میروند بدن نمیتواند انسولین کافی تولید کند و به همین دلیل میزان گلوکز زیاد میشود که در این شرایط فرد به دیابت مبتلا میشود.

کودکانی که به دیابت مبتلا میشوند برای رفع این مشکل انسولین تزریق میکنند.

دیابت بی مزه:

وقتی کودک به دیابت مبتلا میشود نمیتواند ادرار غلیط دفع کند پس با دفع ادرار مقدار زیادی آب نیز از دست میدهد.

در بروز دیابت بی مزه کمبود تکثیر هورمون های ضد ادرار موثر است. در واقع این هورمون ها یکسری سیگنال به کلیه ها جهت آب مورد نیاز ارسال میکنند. به همین دلیل با بروز دیابت و کاهش این هورمون فرد با تکرر ادرار رو به رو میشود و این امر سبب تشنگی کودک میشود.

دیابت در کودکان با نشانه های دیگری نیز همراه است مثل: خستگی بی مورد، تکرر ادرار، پایین آمدن وزن، شب ادراری و…

این نکته نیز قابل توجه است که گاهی فرزند شما فقط از سر لجبازی زیاد آب مینوشد به همین دلیل اگر خواستار اطلاعات بیشتر هستید میتوانید نزد پزشک رفته و از کودک خود آزمایش بگیرید.