خانم ها به چه پزشکانی بیشتر مراجعه میکنند؟

خانم ها به چه پزشکانی بیشتر مراجعه میکنند؟

5/5 - (3 امتیاز)

خانم‌ها با توجه به فیزیولوژی بدن، نیازهای روانشناختی و بیماری‌های مختص به بانوان هم نیاز بیشتری به مراجعه به دکتر زنان، قلب، دندانپزشکی و پوست و مو دارند. در ادامه به شرح هر کدام از تخصص‌ها می‌پردازیم

دکتر متخصص زنان زایمان و نازایی

دکتر زنان و زایمان و نازایی در دو حیطه‌ی بیماری‌های زنان و مراقبت‌های زایمان فعالیت می‌کنند. تمامی بیماری‌های مرتبط با سیستم تناسلی زنان و همچنین مسائل مربوط به بارداری، قبل از حاملگی و دوره‌ی بعد از زایمان (نفاس) و عمل سزارین در حوزه ی فعالیت های دکتر زنان و زایمان و مامایی است.

دکتر زنان و زایمان به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

مراجعه کنندگان برای بیماری‌های مربوط به تخمدان، رحم، واژن، مثانه، لوله فالوپ، پستان، انواع عفونت و نازایی از دکتر زنان نوبت می‌گیرند.

بهترین دکتر زنان و زایمان و نازایی برای درمان بیماری‌های زیر فعالیت می‌کند:

درمان انواع عفونت در زنان

ویزیت دکتر زنان برای درمان انواع عفونت‌های زنانه از جمله: عفونت‌های قارچی یا باکتریال، عفونت واژن، ترشحات نامعمول دستگاه تناسلی توصیه می‌شود.

مراقبت قبل و بعد از بارداری

مراقبت های دوران بارداری از جمله حاملگی خارج رحمی، مشکلات جفت در بارداری، مشکلات جنینی در طول دوره ی بارداری، فشار خون حاملگی و … باید توسط متخصص زنان کاربلد انجام شود.

بیماری‌ و ناهنجاری مربوط به تخمدان، رحم و مثانه

نوبت دکتر زنان برای بررسی و درمان مشکلات مربوط به رحم، تخمدان و مثانه از جمله: پرولاپس یا افتادگی مثانه و رکتوم، اندومتریوز، پولیپ ها ی واژن و دهانه ی رحم، میوم و توده ی رحمی، کیست های تخمدانی و…

بررسی علت و درمان نازایی در بانوان

بانوان زیادی برای مشکلات ناباروری و نازایی از جمله ضعیف و کم بودن تخمک، تنبلی تخمدان، ناهنجاری های مربوط به رحم و تخمدان که منجر به نازایی می‌شود با دکتر زنان زنان و نازایی، مشورت می‌کنند.

دکتر متخصص قلب و عروق

موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را هم در زنان و هم مردان افزایش دهند. برخی از این عوامل خطر، قابل کنترل هستند، اما عوامل خطر بسیاری وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

تخصص قلب و عروق یکی از تخصص‌های رشته پزشکی است که به صورت تخصصی بر روی تمامی بیماری های مرتبط با قلب، شریان ها و رگ های قلبی تمرکز می کند. دکتر قلب وظیفه چکاپ کامل رگ های قلبی و وضعیت عملکرد قلب را دارد که این کا را با استفاده از دستگاه های مخصوص تخصص قلب انجام می دهد. از معروف ترین این تست ها، تست نوار قلب، اکو، اسکن و همچنین سایر مواردی است که با دستگاه های مخصوص متخصصان قلب و عروق از بیمار گرفته می شود. دکتر قلب و عروق نیز به عنوان یک رشته‌ی فوق تخصصی در این حیطه فعالیت می‌کنند.

مطالب پیشنهادی:

با دیدن کدام رنگ ترشحات دوران بارداری به دکتر مراجعه کنیم؟

چه بیمارانی به دکتر قلب و عروق مراجعه می‌کنند؟

بیمارانی که هرگونه اختلال یا مشکل در سیستم قلب و عروق مثل اختلالات مادرزادی، بیماری‌های عروق کرونر، بیماری‌های دریچه‌ای قلب و الکتروفیزیولوژی درگیر باشند، به متخصص قلب و عروق باید مراجعه کنند.

بسیاری از این بیماری ها ممکن است علائم مستقیمی روی بیمار داشته باشند مانند احساس تپش قلب، درد در ناحیه قلب و قفسه سینه و موارد دیگر. اما برخی از بیماری ها ممکن است با گرفتگی رگ های قلب مواجه باشد که فقط با آزمایش و تست مشخص می شود. بنابراین برای اینکه این موارد را زودتر از رسیدن به شرایط بحرانی تشخیص دهید، بهتر است در صورت مشکوک بودن و یا افزایش سن به دکتر قلب و عروق خوب و مطمئن برای تشخیص صحیح مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که کاردیولوژیست(متخصص قلب و عروق) جراحی نمی‌کند و با جراح قلب و عروق متفاوت است. دکتر قلب در صورت صلاحدید و نیاز به جراحی، بیماران را به بهترین جراح و متخصص قلب و عروق ارجاع می‌دهند.

دکتر دندانپزشکی

دکتر دندانپزشک یکی از رشته های پزشکی است که بدون نیاز به گذراندن دوره پزشکی عمومی، می توان از ابتدا وارد این تخصص شد و دوره دندانپزشک را گذراند. فردی که دوره شش ساله دندانپزشکی را می گذراند متخصص دندانپزشک می گویند و مجوز انجام خدمات سلامت دندان و مطب را دریافت می کند. دندانپزشک می تواند دوره تخصص را نیز ادامه دهد و در فوق تخصص های جراحی دندان، جراحی لثه، دندانپزشکی ترمیمی، جراحی فک و برخی از رشته های دیگر فوق تخصص دریافت کند.

البته بیشتر خانم ها برای مراقبت از دندان فرزندان خود نیاز به ویزیت با متخصص دندانپزشکی کودک دارند.

دکتر پوست، مو و زیبایی

دکتر پوست و مو و زیبایی در زمینه بهداشت و مراقبت و درمان بیماری‌های پوستی، مو و ناخن فعالیت می‌کند. تخصص پوست مو زیبایی یکی از پر متقاضی ترین تخصص‌های پزشکی است.

تخصص پوست چه فوق تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

در کشور ما ایران فلوشیپ‌های مختلفی در تخصص پوست تعریف شده است. برای یافتن بهترین متخصص پوست و مو و زیبایی بهتر است با فلوشیپ‌های تخصص پوست آشنا شویم:

فلوشیپ درماتوپاتولوژی(ارزیابی و تفسیر میکروسکوپی ضایعات پوستی)، فلوشیپ زيبايي پوست و لیزر، کودکان

چه بیمارانی به دکتر پوست، مو و زیبایی مراجعه می‌کنند؟

بیمارانی که از مشکلات پوستی، بیماری‌های مو و ناخن و سوختگی رنج می‌برند برای درمان به دکتر پوست، مو مراجعه می‌کنند. همچنین بیماران به جز اقدامات درمانی، برای عمل‌های زیبایی مرتبط با پوست به دکتر زیبایی خوب مراجعه می‌کنند.
منبع: آفتاب نیوز