سه ماه اول بارداری(3 ماه اول بارداری)

5/5 - (7 امتیاز)

اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، میتوانید با خواندن این مطالب، مروری خلاصه و مفید بر روند نه ماهه ی بارداری(سه ماه اول بارداری و سه ماه دوم و سوم بارداری ) داشته باشید و جواب بسیاری از سوالاتتان را به دست بیاورید.

مدت نه ماهه ی بارداری، در دسته بندی های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد از جمله بارداری هفته به هفته که بررسی تغییرات ورویدادهای چهل هفته ی بارداری است. اما پرکاربردترین نوع دسته بندی بارداری، بررسیسه ماه ی اول تا سوم است.

بارداری به سه سه ماهه تقسیم می شود: سه ماهه ی اول، سه ماهه ی دوم و سه ماهه ی سوم. واضح است که با گذر از هر سه ماهه و ورود به سه ماهه ی بعدی، تغییرات و تکامل بیشتری را مشاهده می کنید و کم کم باورتان می شود که دارید یک موجود زنده ی دوست داشتنی را به این دنیا وارد می کنید.

سه ماهه ی اول بارداری

 بسیاریاز عوارض اولیه ی بارداری از جمله ویارها در سه ماهه ی اول خود را نشان می دهد.ممکن است دچار تهوع، سرگیجه و سردرد بشوید. شدت این علائم از یک مادر به مادر دیگرمتفاوت است پس انتظار نداشته باشید که روند بارداریتان شبیه دوستان و اقوام و یاحتی مادرتان باشد. همان اندازه که ممکن است یک خانم در دوران بارداری اش با این عوارض دست و پنجه نرم کند، این احتمال هم هست که هیچکدام از این چالش ها را تجربهنکند.

برخی از ناراحتی های بارداری به وسیله ی پزشک، و تجویز دارو قابل کاهش و کنترل هستند.

در سه ماهه ی اول بارداری از حدود هفته ی شش تاهشت قلب جنین تشکیل می شود و می توان ضربان آن را هنگام سونوگرافی در مانیتور دید.در هفته ی هفتم تا دوازدهم رشد جنین بسیار سریع بوده و بسیاری از اندام ها از جمله دست ها و پاها شروع به رشد می کنند. البته انگشت ها هنوز جوانه نزده اند. روده هاکه ابتدا در بند ناف تشکیل شده اند کم کم از بند ناف خارج شده و وارد شکم جنین میشوند. حرکات روده شکل می گیرد و کبد و پانکراس شروع به تکامل می کنند.

اولین غربالگری را در هفته ی یازدهم تا چهاردهم،یعنی پایان ماه سوم و ورود به سه ماهه ی دوم، انجام خواهید داد، غربالگری اول شاملیک آزمایش خون و یک سونوگرافی است که برای تشخیص احتمال نقص در ستون فقرات جنین واحتمال ابتلا به سندروم داون و برخی ناهنجاری های دیگر انجام خواهد شد.