دلیل بالا آوردن نوزاد-دلیل بالا آوردن شیر در نوزادان

خطر استفراغ پنیری نوزاد و بالا آوردن شیر پنیری+ علت آن+ درمان

4.6/5 - (9 امتیاز)

استفراغ پنیری نوزاد: همه مادران دست کم چند باری بالا آوردن نوزاد خود را تجربه کرده‌اند بالا اوردن شیر ساده و خفیف اغلب به دلیل پرخوری نوزاد به وجود می‌آید چرا که مادران به محض بی‌قراری و گریه کردن نوزاد به آنها شیر می‌دهند در حالی که ممکن است بی قراری نوزاد دلایل دیگری نیز داشته باشد به این ترتیب نوزاد به خوردن شیر و زیاده روی در آن عادت کرده و این موضوع باعث بالا اوردن شیر توسط نوزاد می‌شود.

اگر نوزادتان با وجود بالا آوردن مکرر شیر روند افزایش وزن طبیعی خود را دارد و دچار کاهش وزن نمی شود به این معنی است که او شیر مورد نیاز خود را دریافت کرده و مشکلی از این بابت ندارد اما چنانچه بالا آوردن و استفراغ نوزاد از شکل خفیف یا شیری شکل تغییر پیدا کند و به صورت های دیگر در بیاید حتما باید در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

بالا آوردن نوزاد همچنین می‌تواند به علت حساسیت به مواد غذایی دریافتی مادر که در شیر نیز وارد می شود باشد بنابراین اگر با مصرف ماده غذایی خاصی شاهد افزایش تعداد بالا آوردن نوزاد شدید یا در شیری که بالا می آورد رگه های خون یا رنگی به خصوص سبز رنگ دید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از خوردن مواد غذایی حساسیت زا پرهیز کنید معمولاً مصرف لبنیات در بعضی مادران باعث بروز حساسیت در نوزادان می شود که برای جلوگیری از این عارضه مادران می‌توانند از لبنیات مخصوص هیپو آلرژیک برای کاهش عوارض در نوزاد خود استفاده کنند.

مطالب دیگر:

– شروع آسان شیردهی به نوزاد + شیردهی به نوزاد

– جلوگیری و درمان عرق سوز شدن نوزاد با استفاده از شیر مادر !

– وزن طبیعی نوزاد چقدر باید باشد؟ نوزاد با اضافه وزن چه مشکلاتی دارد؟

موقع استفراغ پنیری نوزاد چه کنیم ؟

بهتر است نوزاد را در حالت نشسته بیشتر نگه دارید تا تعداد دفعات بالا آوردن او را کاهش دهید چرا که دستگاه گوارشی نوزاد هنوز کامل نشده و در حال شکل‌گیری است و ممکن است نسبت به سرعت شیر خوردن نوزاد واکنش نشان داده و مقداری از شیر را به بیرون برگرداند و همچنین دقت داشته باشید که در هنگام خواب نوزاد را حتما به پهلو خوابانده و سر نوزاد را به پهلو خم کنید که در صورت بالا اوردن در خواب به محتویات از دهان خارج شده و به مجرای گوارشی و تنفسی بر نگردد.

رعایت همین نکته ساده می تواند حتی جان نوزاد شما را نجات دهد چرا که برگشتن شیر و محتویات استفراغ به مجرای تنفسی نوزاد گاهاً باعث خفگی نوزاد در خواب شده است.

بعد از شیردهی حتماً به نوزاد کمک کنید که بادگلو بزند و هوایی که به همراه شیر خوردن وارد معده او شده بیرون بیاید بهتر است نوزاد بعد از هر وعده شیر خوردن دو تا سه بار آروغ بزند همچنین نوزاد را بلافاصله بعد از شیرخوردن نخوابانید و بعد از شیرخوردن او بازی های پرتحرک که باعث فشار آمدن به شکم نوزاد میشود انجام ندهید بهتر است بعد از هر بار شیردهی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نوزاد را در آغوش خود به حالت ایستاده نگه دارید.

هنگام شیردهی نوزاد را به حالتی در آغوش خود یا در رختخواب بخوابانید که سر او نسبت به بدنش کمی بالاتر باشد.

از پوشیدن لباسهای تنگ و محکم بستن پوشک که باعث فشار به شکم و معده نوزاد میشود خودداری کنید.

چه زمانی برای استفراغ پنیری نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر استفراغ پنیری نوزاد باعث بی اشتهایی و کاهش وزن نشود این استفراغ سالم بوده و نیازی به پیگیری ندارد اما اگر استفراغ چند بار در روز تکرار شود و پنیری شکل نباشد و باعث کاهش وزن نوزاد یا توقف افزایش وزن بشود همچنین با سرفه های شدید و خس خس سینه همراه باشد این نوع استفراغ به دلیل رفلاکس معده صورت می گیرد و نیاز به پیگیری از طریق پزشک دارد.

همچنین اگر بالا آوردن با فشار زیادی همراه باشد و در استفراغ رگه های زرد یا سبز رنگ دیده شود یا در استفراغ نوزاد خون یا دانه های قهوه ای رنگ ببینید باید به پزشک مراجعه کنید.

بالا اوردن بعد از شش ماهگی و در سنین بالاتر، دیدن خون در مدفوع نوزاد، مشکلات تنفسی و خس خس سینه از دیگر علائمی است که نیاز به مشورت با پزشک دارد.

استفراغ پنیری نوزاد علائم و علت و روش درمان استفراغ پنیری نوزاد چگونه است؟ برای نوزادی که بالا می آورد ؟ چرا کودکان استفراغ پنیری دارند. استفراغ نوزاد چرا و چگونه ؟