وزن-طبیعی-نوزاد-در-هنگام-تولد

وزن طبیعی نوزاد چقدر باید باشد؟ نوزاد با اضافه وزن چه مشکلاتی دارد؟

اگر نوزادی پیش از موعد درست زایمان یعنی دو تا چهار هفته زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاید ، یعنی وزنش به میزانی که باید برسد نرسیده باشد و اصطلاحا نوزاد نارس و کم وزن به دنیا آید. می‌گوییم …

4.7/5 - (10 امتیاز)

متخصصان بر این باورند که وزن زمان تولد نوزاد از عوامل نشان دهنده سلامت فیزیکی آنهاست. اما وزن طبیعی نوزاد باید چقدر باشد؟ اضافه وزن نوزاد یا وزن کم نوزاد در زمان تولد معمولا با چه عوارضی همراه است؟

وزن طبیعی نوزاد باید چقدر باشد؟

سلامت نوزاد در زمان تولد علاوه بر وزن نوزاد به قد و دور سر او نیز بستگی دارد. معمولا وزن طبیعی نوزاد پسری که در آخرین روزهای بارداری و در هفته سی و هشتم و یا هفته سی و نهم به دنیا آمده باشد باید چیزی حدود 3 تا 3.5 کیلوگرم باشد. البته این وزن نرمال یک نوزاد پسر است. ممکن است نوزاد پسری با شرایط یکسان در این دوران بارداری به دنیا آيد اما 2.5 کیلو گرم یا حتی بیشتر از 3.5 کیلو گرم وزن داشته باشد. وزن طبیعی نوزاد دختر هم عددی مابین ۳ تا 3.2 کیلوگرم است. قد نوزادان به طور طبیعی هم معمولا از ۴۸ سانتی متر تا ۵۰ سانتی متر است ( این اعداد مختص نوزادانی است که در موعد مشخص زایمان به دنیا‌ بیایند). البته این اعداد برای همه نوزادان صادق نیست. چرا که گاهی ژنتیک مانع پیش بینی‌ می‌شود و بعضی از نوزادان گاها یک تا ۲ سانتی‌متر بلندتر یا کوتاه تر می‌شوند. دور سر نوزادان نیز به طور نرمال باید ۳۵ سانتی‌متر باشد. وزن و اندازه دور سر شاخص رشد طبیعی و سلامت نوزاد است.

مطالب دیگر:

– آیا عدم درمان سوراخ قلب نوزاد خطرناک است ؟

– شروع آسان شیردهی به نوزاد + شیردهی به نوزاد

– طرز تهیه فرنی برای نوزادان

مشکلات نوزاد کم وزن

اگر نوزادی پیش از موعد درست زایمان یعنی دو تا چهار هفته زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاید ، یعنی وزنش به میزانی که باید برسد نرسیده باشد و اصطلاحا نوزاد نارس و کم وزن به دنیا آید. می‌گوییم این نوزاد شاخص‌های رشدی کمتر از میزان رشد طبیعی دارد و احتمال دارد که وزن او کم تر از میزان طبیعی باشد. نوزادی که کمتر از 2/5 کیلوگرم وزن داشته باشد، کم وزن نامیده می‌شوند و به همین صورت قد و دور سرش نیز کمتر از اندازه طبیعی خواهد بود. وزن نوزاد در هنگام تولد ارتباط مستقیمی با سلامت نوزاد و زمان به دنیا آمدن نوزاد دارد.

اضافه وزن نوزادان

اگر وزن نوزاد تازه متولد شده بین ۴ کیلو تا ۵ کیلوگرم باشد. باید گفت که این نوزاد با اضافه وزن متولد شده است. معمولا نوزادان با اضافه وزن مادرانی مبتلا به دیابت یا دیابت بارداری دارند. از سوی دیگر چاقی مادر نیز هم می‌تواند یکی از دیگر عوامل اصلی اضافه وزن نوزاد باشد. متخصصین برای تشخیص سلامت یک نوزاد با اضافه وزن آزمایش خون تجویز می کند تا به طور دقیق از وضعیت سلامت نوزاد مطمئن شود.

اضافه وزن چه عوارضی برای نوزاد دارد؟

با توجه به نظرات محققان، شیرخواران چاق پتانسیل بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت نوع دو ، فشار و افزایش چربی خون در آینده را دارند. اختلالات کبد و کلیوی هم به میزان بیشتری در آنان بروز خواهد کرد و حتی ممکن است با مشکلات جدی در روند تولید مثل نیز برخورد کنند.

وزن-طبیعی-نوزاد
همه چیز درباره وزن نوزاد

عوامل موثر بر وزن نوزاد

عوامل ژنتیکی:

ژن مادر و پدر تاثیر بسیار زیادی بر میزان وزن نوزاد دارد.

تغذیه مادر:

اگر مادر در این دوران بارداری با دقت مواد غذایی که می خورد را انتخاب کند. قطعا نوزاد او با کمبود وزن یا اضافه وزن به دنیا نخواهد آمد. تغذیه مناسب مادر نقش بسیار مهمی در وزن گیری جنین دارد.

سلامت مادر در دوران بارداری:

فشار خون و مشکالات قلبی مادر در زمان بارداری یکی از عوامل موثر بر به دنیا آمدن نوزادان کم وزن خواهد بود. از سوی دیگر دیابت مادران در دوران بارداری باعث افزاییش وزن نوزاد در هنگام تولد خواهد شد.

جنسیت نوزاد:

به بیان پزشکان متخصص جنسیت نوزاد هم در وزن او تاثیر دارد. یعنی نوزاد پسر از نوزاد دختر وزن بیشتری دارند.

مصرف سیگار و مواد مخدر:

یکی از اصلی ترین عوامل تولد نوزادان با وزن کم سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر است.

چند قلو زایی:

در چند قلو زایی زمانی که جای کافی برای رشد هر دو جینین نباشند، نوزادان خوب وزن نمی‌گیرند و معمولا با وزن نرمال نوزاد به دنیا نخواهند آمد.