بازی-با-نوزادان

بازی با نوزاد یک تا سه ماهه

5/5 - (7 امتیاز)

اغلب ما فکر می کنیم که یک کودک بعد از یک سالگی مفهوم بازی را درک می کند. درحالی که نوزاد از لحظه ی تولد ارتباطش با والدین و اطرافیان را درک می کند و شما می توانید با بازی هایی که مناسب هر دوره از زندگی اوست در ناخودآگاه کودکتان تاثیر بگذارید و او را برای ارتباطات اجتماعی بهتر و روابط عاطفی با اطرافیانش تحت تاثیر قرار دهید. در ادامه چند نوع بازی با نوزاد و والدین را برای شما تشریح می کنیم.

بازی با نوزاد یک تا سه ماهه

در این دوران می توانید فرزندتان را در آغوش بکشید و آرام به چپ و راست تاب بدهید. او را نوازش کنید و برایش شعر و لالایی های کوتاه بخوانید. توی شعرهایتان از کلماتی ماتتد “دوستت دارم” و “عاشقتم” و… استفاده کنید و همزمان با ادای این کلمات نقطه ی خاصی از بدنش مثل نوک بینی یا سرانگشتان را ببوسید. به مرور خواهید دید که فرزندتان به این کلمات واکنش نشان می دهد.

 بوس و بغل          دوست دارم.

کوچولوی من        دوست دارم.

هنگام شیردهی، تعویص پوشک، حمام کردن یا خواباندن نوزاد، نوازش کردن را فراموش نکنید. در حین نوازش دقت کنید که نوزاد از نوازش کدام نواحی بدنش بیشتر لذت می برد.

برای تقویت عضلات گردن، پشت گردنش را نوازش کنید. او را آرام به حالت نشسته دربیاورید و دوباره به پشت بخوابانید. یک شیء یا اسباب بازی را مقابل صورتش بگیرید و آرام حرکت دهید تا نوزاد با تکان دادن سر و گردن به تقویت عضلاتش کمک کند. کودک را به پشت خوابانده و پاهایش را آرام به داخل شکمش خم کنید و به حالت قبل برگردانید. دستهای نوزاد را گرفته و آرام بلند کنید. اجازه بدهید خودش هم برای بلند شدن تلاش کند. حرکات را با شمارش و جملات انگیزشی انجام بدهید.

برای درک هماهنگی صدا و تصویر از جغجغه استفاده کنید. برای کودکتان آواز بخوانید و جغجغه را تکان بدهید. حالا جغجغه را حرکت بدهید و دوباره همان آواز را بخوانید.

جغجغه را در نقاط مختلف خانه به صدا دربیاورید تا نوزاد برای پیدا کردن منشاء صدا، خودش را حرکت بدهد.

با او با لحن کودکانه حرف بزنید: “چه انگشتای کوچولویی، چه صورت نازی، چه موهای قشنگی، چقدر لباسهاش خوشگله و…”

این کار باعث تقویت مهارت های زبانی نوزاد می شود.

اسباب بازی هایی با رنگ روشن را جلوی صورتش بگیرید و آرام به چپ و راست تکان بدهید و با جملات انگیزشی او را تشویق کنید که به آن شیء نگاه کنید: “وای چقدر خوشرنگه، این اسباب بازی کیه؟ و…”

پارچه هایی با جنس های مختلف مثل ساتن، کاموا، نخی و…آماده کنید و به نوبت انگشت های نوزاد را روی آنها بکشید. اینگونه مهارت های حسی او را تقویت می کنید.

تحقیقاتی نشان داده که نوزادان از دو ماهگی می توانند حالت های مختلف چهره ی اطرافیانشان را تشخیص بدهند. روبروی او بنشینید و سعی کنید توجهش را به خودتان جلب کنید. حالا حالت های مختلف احساسات را با چهره تا ن با او نشان بدهید: ناراحتی، خشم، خوشحالی، گریه، خنده و…

چشم هایتان را باز و بسته کنید.

زبانتان را بیرون بیاورید

دستتان را جلوی صورتتان بگیرید و با گفتن “دالی” از روی صورتتان بردارید.

با دهانتان شکلک دربیاورید.

خمیازه بکشید یا سرفه کنید یا صداهایی مثل سوت زدن یل فوت کردن و… دربیاورید.

به همین صورت می توانید بازی های زیادی طراحی کنید که هرکدام به نوعی در راستای تقویت مهارت های مختلف فرزندتان انجام می شوند.