پوشک-بچه

زمان و روش مناسب از پوشک گرفتن بچه

4.1/5 - (11 امتیاز)

یکی از سخت ترین چالش هایی که مادران با ان روبرو هستند، از پوشک گرفتن بچه است. اما باید بدانید که این کار، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. فقط کافی است زمان مناسب و روش مناسب آن را یاد بگیرید.

بهترین زمان برای از پوشک گرفتن بچه، فصل بهار یا تابستان است که محیط توالت سرد نیست و بیم سرماخوردن کدک را ندارید. از او بخواهید زمان “جیش را بگویید” و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

این کار نیاز به صرف وقت  و حوصله دارد. پس صبور باشید. روزی چند بار پوشک را از بچه باز کنید و او به توالت ببرید و روی دست بگیرید. از صدای آب یا ریختن اب روی پایش کمک بگیرید و تحریکش کنید. کم کم بچه با توالت و روش استفاده از آن آشنا می شود.

از صندلی های مخصوص توالت کودکان استفاده کنید. او را روی صندلی بنشانید و از او بخواهید که جیش کند. اگر بعد از گذشت ده دقیقه کاری نکرد، او را از روی صندلی بردارید و چند دقیقه بعد دوباره امتحان کنید.

درطول روز مرتب از او بپرسید”جیش نداری؟” “بریم دستشویی” و… وقتی توی توالت یا صندلی توالتش ادرار یا مدفوع می کند او را تشویق کنید.

از نظر پزشکان قدرت کنترل ادرار در کودکان و تکامل مغز در این خصوص حدود 28 ماهگی صورت می گیرد اما تجربه های موفقی هم دیده شده که کودک را حتی پیش از دو سالگی از پوشک گرفته اند.

این موضوع به زمان راه رفتن کودک، حرف زدن و میزان فعالیت ها و آموزش پذیری کودک بستگی دارد پس فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید.

اگر متوجه شدید که کودک از ادرار یا مدفوعش می ترسد، با او در مورد اینکه این کار برای بدن او مفید است، به زبان کودکانه، توضیح بدهید.

او را سرزنش نکنید و سعی نکنید با اخم و دعوا این کار را به او بیاموزید. هر بار که او موفق می شود ادرارش را کنترل کند به او یک امتیاز بدهید و با جمع شدن امتیاز ها برای او یک هدیه بخرید.

صندلی توالت را در حمام، توالت یا اتاق کودک قرار بدهید و چند بار در روز او را روی صندلی بنشانید و از او بخواهید جیش کند.

هنگام خواب او را پوشک نکنید و بجای آن از تشک های مشمایی استفاده کنید. کم کم کودک متوجه می شود که پوشک یک وسیله ی اضافی است و خودش هم برای کنار گذاشتن آن تلاش می کند.

برای دستشویی رفتن از یک لفظ خاص استفاده کنید تا کودک روی آن کلمه شرطی شود مثل ” جیش”، “پی پی”، “اه”، “کارخرابی” و…