کنترل-تب-در-کودکان

کنترل تب نوزاد و درمان سریع تب نوزاد

5/5 - (8 امتیاز)

تب یکی از دلهره آور ترین مسائلی است که یک مادر می تواند با آن روبرو بشود. تب هایی که در اثر واکسن های دوره ای نوزاد بروز می کند اغلب جای نگرانی ندارد . سروقت دادن قطره استامینوفن می‌تواند یک از عوامل کنترل تب در کودکان باشد.

اما اگر فرزندتان در اثر سرماخوردگی یا بیماری، تب کرد می توانید از روش های زیر برای پایین آوردن تب نوزاد استفاده کنید.

راه‌های کنترل تب در کودکان:

  • پاشویه: در یک لگن کوچک اب ولرم (تقریبا هم دما با محیط) و مقداری نمک بریزید و پاهای بچه را آرام در آن بشویید و نوازش کنید.
  • پوشیدن جوراب های نمناک برای نوزاد
  • سفیده تخم مرغ: لباسهای نوزاد را دربیاورید سفیده تخم مرغ را که از قبل آماده کرده اید با کف دست به همه ی بدن نوزاد و زیر بغل ها و کشاله های ران بمالید. برای تمیز کردن آن عجله نکنید بعد از حدود یک ساعت می توانید با دستمال مرطوب یا یک حوله ی لطیف و نمناک بدن کودکتان را پاک کنید.
  • خنک کردن سرو گردن: با پارچه های نخی نمناک (نه خیس) پیشانی و اطراف گردن نوزاد را بپوشانید. بعد از چند دقیقه دستمال را عوض کنید. هرگز از یخ یا آب خیلی سرد استفاده نکنید.
  • شیر مادر: شیر مادر نقض قابل توجهی در کاهش تب نوزاد دارد. سعی کنید به نوزاد شیر بدهید. اگر از شیرخوردن امتناع کرد می توانید شیرتان را بدوشید و با شیشه یا قطره چکان به او بخورانید.
  • لباس نخی و راحت برای نوزاد بپوشانید و دمای خانه را متعادل نگه دارید. لازم نیست خانه خیلی گرم باشد.
  • ماساژ پا: با مقداری روغن زیتون یا روغن های ماساژ گرم، کف پای نوزاد را ماساژ بدهید این کار را چند دقیقه ادامه بدهید و سپس تمام پا را ماساژ بدهید.
  • تغذیه: شیر مارد، برنج پخته شده، پوره میوه و سبزیجات و سوپ از جمله غذاهایی هستند که در کاهش تب موثرند.

نکته:

آسپرین ممنوع! در نوزادان زیر 18 ماه مصرف آسپرین اکیدا ممنوع است. این کار ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی او بشود.

به کودک تب دار در حالت خوابیده غذا ندهید او را روی پایتان بنشانید و آرام آرام به او غذا بدهید.

مقدار غذا باید کم حجم و سبک باشد و در عوض دفعات آن را افزایش دهید.

نوزاد حداقل باید هرچهار ساعت یک بار ادرار کند و رنگ ادرار روشن باشد.

اگر نوزاد بیقراری می کند و گریه اش قطع نمی شود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.