درمان-خانگی-زردی-نوزاد

درمان زردی نوزاد در خانه – برای زردی نوزاد چه باید کرد؟

زردی نوزاد یکی از بیماری‌های شایعی است که بعد از تولد مشاهده می‌شود و می‌تواند شیرینی تولد نوزاد را برای شما کمی تلخ کند چرا که معمولاً این موضوع برای مادران و پدران باعث نگرانی و گاها …

5/5 - (8 امتیاز)

زردی نوزاد یکی از بیماری‌های شایعی است که بعد از تولد مشاهده می‌شود و می‌تواند شیرینی تولد نوزاد را برای شما کمی تلخ کند چرا که معمولاً این موضوع برای مادران و پدران باعث نگرانی و گاها باعث بستری شدن نوزاد می‌ شود. اما این را هم بگوییم که زردی نوزاد یکی از شایع ترین انواع بیماری در نوزادان است که به سرعت قابل رفع شده است. برای درمان خانگی زردی نوزاد و رفع زردی نوزاد می‌توانید از ترنجبین و شیرخشت به صورتی که در متن توضیح خواهیم داد استفاده کنید.

علت زردی نوزاد چیست؟

زردی به علت بالا رفتن میزان بیلی روبین در د می شود این ماده است که در اثر تجزیه گلبولهای قرمز به وجود می‌آید و این روند به صورت طبیعی در بدن همه انسان‌ها و از طریق کبد انجام می‌شود اما از آنجایی که نوزادان تکامل نیافته ممکن است این روند با کمک می‌کند ای یا تأخیر در بدن آنها انجام شود و از این جهت که بیلی‌روبین دارای رنگدانه های زرد است باعث ایجاد زردی در نوزادان میشود.
این نوع زردی معمولاً خفیف بوده و حتی می‌تواند در خانه آن را درمان کرد علائم زردی از سر نوزاد شروع شده و نشانه های آن در پوست صورت و سفیدی چشم دیده میشود.

علت زردی دلایل متفاوتی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تولد زودهنگام نوزاد
  • تولد قبل از ۳۷ هفتگی
  • مشکلات کبدی
  • اختلالات خونی
  • تفاوت RH خونی پدر و مادر
  • ضربه و کبودی در حین زایمان می تواند باعث اختلال در فعالیت کبد نوزاد و ایجاد زردی شود.
  • همچنین تغذیه نامناسب به نوزاد می تواند از دلایل زردی باشد.

راه های تشخیص زردی

زردی معمولا با چشم قابل تشخیص است و تغییر رنگ صورت و چشم ما این موضوع را نمایان می کند در صورتی که پوست نوزاد بیش از حد تیره باشد می‌توان با بررسی سفیدی چشم و داخل دهان این موضوع را بررسی کرد همچنین در صورت شدید شدن میزان زردی زیر زانوها و کف دست نیز به زردی می گرایند.

با فشار دادن آرام انگشت ها روی پوست نوزاد چنانچه بعد از برداشتن انگشتتان رنگ زرد مشاهده کردید این مورد از علائم زردی می باشد.
ظاهر بیمار و ضعیف نوزاد و تب و بی حالی و خواب بیش از حد نوزاد نیز از نشانه های زردی است.
گریه با صدای بلند و بیش از حد نوزاد نیز یکی دیگر از علائم زردی است.
توجه داشته باشید که نوزاد تازه به دنیا آمده باید ادرار بدون رنگ و مدفوع زرد یا نارنجی رنگ داشته باشد.
چنانچه رنگ ادرار تیره و مدفوع بی رنگ باشد یکی دیگر از علائم زردی را مشاهده کرده اید.
نوزاد دچار زردی ضعیف و بی حالی بوده و در مکیدن سینه مادر ناتوان است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک کودکتان مشورت کرده و در صورت نیاز از او تست زردی بگیرید زردی نوزاد بیش از حد می باشد که پزشک تشخیص بدهد نوزاد را در بیمارستان بستری کرده و تحت درمان فتوتراپی قرار می دهند به این صورت که نوزاد در دستگاه های مخصوص با نور مخصوص قرار می‌گیرد و این نوع باعث کاهش بیلی روبین در بدن نوزاد می‌شود.

اما چنانچه زردی نوزاد بیش از حد نباشد می توان با یک سری مراقبت و درمان خانگی این موضوع را برطرف کرد.

درمان زردی نوزاد – برای زردی نوزاد چه باید کرد؟

نور خورشید

نور خورشید برای رفع زردی نوزاد بسیار مفید بوده فقط باید این کار را به میزانی انجام دهید که باعث آفتاب سوختگی پوست نوزاد نشود.

تغذیه کافی

با شیردهی مدام و تغذیه مکرر نوزاد باعث کاهش بیلی روبین در بدن او می شوید بنابراین سعی کنید بین ۱۰ تا ۱۲ وعده در روز به نوزادتان شیر بدهید حتی اگر قادر به خوردن شیر شما نیز از شیر خشک استفاده کنید. اگر متوجه شدید که شیر مادر باعث افزایش زردی در نوزاد میشود شیردهی را متوقف کرده و از شیر خشک استفاده کنید.

شیر خشت و ترنجبین برای درمان زردی نوزاد
شیر خشت و ترنجبین برای درمان زردی نوزاد

شیرخشت و ترنجبین

حتما اسم این داروهای گیاهی را شنیده اید به نظر می‌رسد که موثرترین درمان خانگی برای زردی نوزاد شیرخشت و ترنجبین است.

استفاده از ترنجبین برای زردی نوزاد بیسار اثر بخش بوده و در کنار دیگر روش های درمانی کمک زیاده به سرعت بهبود نوزاد می‌کند. برای تهیه این معجون، مقداری ترنجبین و گزانگبین را با مقدار یک دهم شیرخشت را در 3تا4 لیتر آب گرم یا عرق کاسنی حل کرده و صاف کنید و در یخچال نگهداری کنید و در صورت نیاز به نوشیدن مایعات از این ترکیب به نوشیدن این ترکیب باعث کاهش بیلی روبین در بدن نوزاد و همچنین افزایش شیر مادر میشود.
خوراندن این ترتیب به نوزاد توصیه نمی شود. اثرگذاری شیرخشت و ترنجبین در شیر مادر باعث بهبودی نوزاد نیز می‌شود.

حمام نوزاد با عرق کاسنی گل بنفشه یا ختمی

با اضافه کردن هر یک از مواد بالا در آب گرم حمام نوزاد می‌تواند به بهبود نوزاد خود کمک کنید.

همچنین می توانید با تهیه لامپ های مخصوص از فروشگاه های کالای پزشکی یا برخی داروخانه‌ها فتوتراپی را در منزل برای نوزاد خود انجام دهید.

جلوگیری از زردی نوزاد

روش قطعی و تایید شده برای جلوگیری از زردی وجود ندارد اما به نظر می رسد که یکسری رعایت های تغذیه ای و پاکسازی کبد در دوران بارداری می تواند در پیشگیری از زردی موثر باشد برای انجام این کار حجامت در بارداری توصیه شده است همچنین مصرف عرق کاسنی خرما بسیار توصیه شده است عدم مصرف غذاهای داغ و ادویه جات و میوه هایی با رنگ زرد نیز از دیگر توصیه ها برای پیشگیری از زردی نوزاد است.