همه چیز درباره بارداری دوقلو + آموزش دوقلو باردار شدن

همه چیز درباره بارداری دوقلو + افزایش شانس دوقلو زایی

5/5 - (8 امتیاز)

اگر جزو مادرانی هستید که دوقلو باردار هستید یا قصد دارید دوقلو باردار شوید اما نمیدانید چه نکاتی را باید رعایت کنید، اصلا نگران نباشید در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نکات بارداری دوقلو و آموزش دوقلو باردار شدن آشنا کنیم.

نکات بارداری دوقلو چیست؟

مصرف بیشتر اسید فولیک:

در دوران بارداری تامین اسید فولیک بسیار مهم است. اسید فولیک را میتوان با مکمل های بارداری که پزشک برایتان تجویز میکند دریافت کنید. وجود اسیدفولیک ضروری است و از مشکلات مادرزادی همچون اسپینا بیفیدا پیشگیری میکند.

اگر شما دارای یک جنین باشید میزان مصرف استاندارد اسید فولیک برای شما 0.4 میلی گرم در روز است اما اگر جزو مادرانی هستید که دوقلو باردارید مقدار استاندارد آن برای شما یک میلی گرم در روز میباشد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای میزان مصرف اسید فولیک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش حالت تهوع:

وقتی مادر چند قلو باردار باشد میزان بیشتری از هورمون hcg تولید میشود که این امر ممکن است سبب بیشتر شدن احتمال ابتلا به حالت تهوع شود.

به این نکته توجه کنید که مهم نیست چقدر حالت تهوع شدیدی داشته باشید زیرا این حالت باید در سه ماه دوم از بارداری شما به پایان برسد.

بیشتر شدن میزان لکه بینی:

میزان سقط جنین در بارداری چند قلویی بیشتر است اما لکه بینی در این نوع بارداری ها همیشه نشانه سقط نیست! اگر شما لخته های بزرگ خون مشاهده نکردید یا انقباضات شکمی و دلپیچه نداشتید پس هیچ جای نگرانی نیست و این لکه بینی ها مشکلی به وجود نمی آورد.

اگر شما دچار خونریزی یا لکه بینی شدید میتوانید با پزشک خود در ارتباط باشید تا او شما را به خوبی راهنمایی کند.

افزایش وزن:

وقتی چند قلو باردار میشوید خب طبیعتا افزایش وزن بیشتری هم خواهید داشت زیرا شما علاوه بر جنین ها مایع آمنیوتیک و مواردی مثل جفت ها و… را حمل میکنید.

خانم هایی با وزن مناسب که یک قلو باردار میشوند، افزایش وزن استانداردشان در طول بارداری بین یازده و نیم تا شانزده کیلو گرم است که این افزایش وزن برای مادرانی که دو قلو باردارند بیشتر است. مادرانی که با وزن مناسب دو قلو باردار میشوند باید انتظار افزایش وزنی حدودا هفده تا بیست و پنج کیلویی را داشته باشند و هرچه قل ها بیشتر باشد طبیعتا این افزایش وزن نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر غذا خوردن:

وقتی مادر چند قلو باردار میشود کالری که روزانه باید دریافت کند افزایش میابد اما این به معنی افراط در استفاده از مواد غذایی نیست زیرا در صورت پرخوری مادر با اضافه وزن زیادی مواجه میشود.

خانمی که یک قلو باردار شود از سه ماهه دوم بارداری به 300 کالری بیشتر از قبل در روز نیاز دارد اما اگر مادر دو قلو باردار باشد این عدد به 680 کالری افزایش پیدا میکند.

باید توجه داشته باشید که از خوردن غذاهای ناسالم دوری کنید و کالری خود را صرف غذاهای سالم و منابعی مثل پروتئین ها، چربی های سالم و غلات کامل کنید.

افزایش مراقبت ها:

جدا از اینکه شما دارای وضعیت جسمی خوبی هستید و بیشتر از یک جنین در شکم خود دارید، بارداری چند قلویی شما جزو بارداری های پرخطر به حساب می آید و طبیعتا به مراقبت و معاینات پزشکی بیشتری نیازمندید. همینطور در سونوگرافی تصویرهای بیشتری از فرزندانتان مشاهده میکنید.

بیشتر شدن عوارض شایع بارداری:

وقتی چند قلو باردار باشید همراه افزایش وزن بیشتر عوارض بیشتری نیز در انتظار شماست که این سختی که پایان لذت بخشی به همراه دارد. مادرانی که چند قلو باردار هستند ممکن است کمردرد، مشکلات خوابیدن و سوزش معده بیشتری داشته باشند.

برای کمک به شما بالش های بارداری و کمربندهای بارداری پیشنهاد بسیار خوبی است.

عوارض شدید بارداری بیشتر میشود:

لقاح بیشتر از یک جنین ممکن است خطرات و مشکلاتی را برای مادر به دنبال داشته باشد مانند: دیابت بارداری

وقتی مادر چند قلو باردار باشد احتمال اینکه مادر به پره اکلامپسی مبتلا شود نیز بیشتر میشود. پرا اکلامپسی با علائمی همچون ورم زیاد دست و پاها، فشار خون بالا و پرونئین موجود در ادرار همراه است. این بیماری در ویزیت دکتر تشخیص داده میشود پس مرتب ویزیت های خود را انجام دهید زیرا پره اکلامپسی برای مادر و کودک خطرناک است.

زایمان زودرس:

مادرانی که چند قلو باردارند معمولا کودکان خود را زودتر به دنیا می آورند. وقتی مادر یک جنین را باردار باشد معمولا در حدود چهل هفتگی زایمان میکند اما این درحالی است که دو قلوها حدودا در هفته های 36 تا 37 به دنیا می آیند.

زایمان به روش سزارین:

وقتی خانم دو یا چند قلو باردار باشد احتمال سزارین شدنش نیز بیشتر میشود. پس بهتر است از قبل خود را برای زایمان به روش سزارین آماده کنید. در بارداری چند قلویی حتی اگر یکی از فرزندان در حالت بریج قرار گرفته باشد مادر احتمالا به سزارین نیاز پیدا میکند.

مطالب پیشنهادی:

برای افزایش شانس دوقلوزایی حتما این روش ها را امتحان کنید !
سوالاتی که قبل از بچه دار شدن باید جوابشان را دانست

آموزش دو قلو باردار شدن:

در ادامه به عواملی که باعث افزایش بارداری دوقلو میشود میپردازیم.

  • بارداری در سن بالا: قبل از رسیدن به دوران یائسگی تخمدان ها بیشتر از یک تخم در ماه آزاد میکنند و این عامل میتواند احتمال بارداری دو قلویی را افزایش دهد.
  • بارداری با دارو: میتوانید تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا با تجویز دارو تخمدان ها را تحریک کند که بیشتر از یک تخم در ماه آزاد کند.
  • داشتن اصالت آمریکایی یا آفریقایی: خانم هایی که این نژاد ها را دارند شانس بارداری دوقلو بالایی دارند.
  • بارداری در زمان مصرف قرص ضد بارداری: اگر بلافاصله بعد از توقف مصرف این قرص اقدام به بارداری کنید احتمال دو قلو باردار شدن بیشتر است.
  • سابقه بارداری دو قلو: خانم هایی که قبلا دو قلو باردار شدند احتمال بیشتری برای مجدد دوقلو باردار شدن دارند.

راه های دوقلو باردار شدن به روش طبیعی:

  • خوردن محصولات لبنی: خانم هایی که از لبنیات استفاده میکنند پنج برابر بیشتر شانس بارداری دوقلو دارند.
  • مصرف سیب زمینی شیرین: خوردن سیب زمینی شیرین سبب تحریک تخمدان ها شده و باعث میشود بیش از یک تخم آزاد شود و در نهایت شانس بارداری دوقلو نیز افزایش میابد.
  • فاصله بین بارداری: فاصله کافی بین بارداری های خود داشته باشید تا شانس بارداری دوقلو را نیز افزایش دهید.
  • مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنید: مطالعات انجام شده نشان میدهد که احتمال دوقلو زایی تا یک سال پس از توقف داروهای ضد بارداری خوراکی امکان پذیر است.
  • مصرف روی در مردان: آقایان از مواد غذایی حاوی روی مانند: کدو تنبل، نخود سبز، گوشت بره و ماست استفاده کنند.