مراحل-زایمان-طبیعی

مراحل زایمان طبیعی و تولد نوزاد

یک بارداری نرمال بطور طبیعی چهل هفته به طول خواهد انجامید اما بطور کلی، از هفته سی و هشتم تا چهل و یکم، امکان به دنیا آمدن
نوزاد وجود دارد. (به استثنای نوزادان زودرس و…) در این مطلب …

5/5 - (7 امتیاز)

یک بارداری نرمال بطور طبیعی چهل هفته به طول خواهد انجامید اما بطور کلی، از هفته سی و هشتم تا چهل و یکم، امکان به دنیا آمدن نوزاد (به استثنای نوزادان زودرس و…) وجود دارد. در این مطلب، مراحل زایمان طبیعی را بطور مختصر اما مفید برای شما شرح خواهیم داد:

مرحله ی اول:

این مرحله طولانی ترین مرحله ی زایمان است و با انقباضات شروع می شود. این انقباضات ابتدا بصورت خفیف و در ناحیه کمر و لگن احساس می شوند. ممکن است پیش از شروع دردها، کیسه آب پاره شده باشد و گاهی هم ممکن است که کیسه آب در حین پیشرفت دردها و یا با دخالت پزشک پاره شود. همراه با انقباضات، دهانه رحم شروع به باز شدن و نازک شدن می کند و چنانچه انقباضات ریتم منظم خود را به دست بیاورند، این روند با سرعت بیشتری پیش می رود. با باز شدن دهانه رحم شدت دردها بیشتر شده و فاصله بین آنها کمتر خواهد شد. درد را درناحیه شکم، کمر و گاها مقعد احساس خواهید کرد. اما تا باز شدن کامل دهانه رحم و به اصطلاح فول شدن، نباید زور بزنید.

بعد از باز شدن کامل دهانه ی رحم که معمولا به اندازه ی 10 سانتی متر است، فاصله یدرها به حدود سه دقیقه خواهد رسید و مدت هر درد بین 60 تا 900 ثانیه متغیر است. حالا با شروع هر مرحله از دردها باید با نوزادتان همراهی کنید و با زور زدن به او کمک کنید که زودتر و راحت تر به دنیا بیاید. دم و باز دم اصولی و صحیح و اجتناب از گریه کردن و جیغ زدن در پیشرفت این مرحله بسیار موثر است.

مرحله ی دوم:

این مرحله زمان خیلی کوتاه تری را شامل می شود و پیشرفت آن به شد تبه همکاری و همراهی شما بستگی دارد. با نفس های عمیق توان خود را افزایش بدهید و همزمان با شروع انقباضات زور بزنید. حالا دهانه رحم شما کاملا باز شده و شما فقط باید به نوزادتان کمک کنید که در کانال زایمان به سمت پایین حرکت کند. کم کم سر نوزاد در ناحیه نتاسلی شما دیده می شود و پزشک بلافاصله به وسیله ساکشن، مایع آمنیوتیک و مخاط موجود در دهان و بینی نوزاد را خارج می کند. با خروج سر نوزاد از واژن، عبور کتف ها و پاها در عرض چند ثانیه انجام خواهد شد و دلبند شما وارد این دنیای خاکی می شود.

مرحله ی سوم و پایانی مربوط به جدا شدن جفت از دیواره ی رحم و خروج آن از بدن شماست. باید با پزشکتان همکاری کنید تا جفت و رگ های مربوط به آن بطور کامل از بدن شما خارج شود. در غیر این صورت احتمال بروز عفونت و عوارض ناشی از آن بسیار بالا می رود.

لوازم ضروری ساک تولد نوزاد را در اینجا بخوانید.

نکته:

  • روند هر زایمان و مدت زمانی که طول می کشد از یک زن به زن دیگر متفاوت است بنابراین به هیچ عنوان خود را با دیگری مقایسه نکنید.
  • معمولا روند زایمان در اولین بارداری طولانی تر و در زایمان های بعدی کوتاه تر خواهد بود.
  • انجام برش در اطراف واژن به صلاح دید پزشک و برای کمک به سهولت زایمان انجام خواهد شد و بسته آناتومی فیزیکی هر فرد ممکن است سطحی و یا عمیق تر صورت پذیرد. توجه داشته باشید که این امر علاوه بر کمک به روند زایمان، در حفظ زیبایی آلت تناسلی شما نیز موثر است و از ایجاد زخم های کوچک و جوش خوردگی های نامنظم و همراه با گوشت اضافه جلوگیری می کند.
  • در زایمان های دوم و سوم ممکن است نیازی به ایجاد برش نباشد.