حس بویایی در دوران بارداری

حس بویایی در دوران بارداری

5/5 - (7 امتیاز)

حس بویایی خانم ها در دوران بارداری به اوج خودش میرسد به طوری که گاهی یکسری از بوها آن ها را اذیت میکند. طبق تحقیقات انجام شده حدود دو سوم از خانم ها در دوران بارداری به ویژه دو ماه اول بارداری نسبت به بو خیلی حساس میشوند و واکنش های زیادتری نسبت به محیط از خود بروز میدهند.

در این حالت بوهای ناخوشایند خیلی شدید تر به مشام خانم باردار میرسد و حتی امکان دارد از بوهایی که قبلا دوستشان داشته اند نیز تنفر پیدا کنند. برخی از زنان باردار نسبت به بوی همسرشان هم واکنش نشان میدهند. اما همه اینها یک تغییر موقتی است و بعد از تولد فرزندتان به حالت عادی برمیگردد.

افزایش حس بویایی در بارداری از چه موقع شروع میشود؟

تعداد زیادی از زنان باردار متوجه تغییرات بویایی خود در سه ماه اول بارداریشان میشوند. اما میزان این تغییرات و تاثیرات آن در بین خانم های باردار متفاوت است. مثلا طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند تغیییرات بویایی دوران بارداری در برخی خانم ها میتواند سبب بروز حالت تهوع صبحگاهی شود.

افزایش حس بویایی دوران بارداری به چه عواملی بستگی دارد؟

بسیاری از علائم بارداری مانند همین افزایش حس بویایی به هورمون های بارداری وابسته است. به همین منظور هورمون استروژن که در بدن خانم های باردار ترشح میشود سببب این افزایش در حس بویایی میشود.

مطالب پیشنهادی:

با احساس سرماخوردگی در بارداری چه کنیم؟ پیشگیری و درمان

آیا می توان در دوران شیردهی باردار شد؟ بایدها و نبایدهای بارداری در دوران شیردهی

چطور با افزایش حس بویایی در دوران بارداری برخورد کنیم؟

شما نمیتوانید مانع استشمام بو های مختلف شوید اما میتوانید تلاش کنید که از رایحه هایی که شما را اذیت میکند و سبب حالت تهوع در شما میشود دوری کنید. در ادامه به چند راه حل برای برخورد با این موضوع میپردازیم:

  • انتخاب غذا: غذاهایی را برای پختن و خوردن انتخاب کنید که از بوی آن ها اذیت نمیشوید.
  • هوای محیط: سعی کنید در محیطی که هستید هوا را تازه نگه دارید. اگر شرایط باز کردن پنجره را دارید حتما این کار را انجام دهید تا بوی غذاها شما را آزار ندهد.
  • شستن لباس: لباس هایتان را زیادتر بشویید زیرا الیاف موجود در لباس بو را جذب میکند.
  • بو کردن رایحه های خوب: سعی کنید از رایحه هایی که لذت میبرید بیشتر استفاده کنید و بو کنید. همچنین میتوانید چند قطره از یک روغن گیاهی که رایحه آن را دوست دارید روی یک تکه دستمال بچکانید و همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز آن را استشمام کنید.رایحه هایی مانند بوی لیمو، نعناع، دارچین و زنجبیل سبب تسکین حالت تهوع میشوند