آیا می توان در دوران شیردهی باردار شد؟ بایدها و نبایدهای بارداری در دوران شیردهی

آیا می توان در دوران شیردهی باردار شد؟ بایدها و نبایدهای بارداری در دوران شیردهی

5/5 - (7 امتیاز)

حتما تا به حال بارها کلمه شیر به شیر را از زبان برخی مادران شنیده اید. این اصطلاح را برای خواهر و بردارانی که اختلاف سنی کمتر از دوسال دارند به کار می برند. یعنی اینکه مادر، در دوران شیردهی فرزند اول، فرزند دوم را باردار شده است. این موضوع در گذشته بیشتر اتفاق می افتاده. یکی از دلایل آن هم این بوده که در گذشته، باور غلطی در بین مردم وجود داشته که در دوران شیردهی، چون هنوز قاعدگی به روال منظم خود برنگشته است، امکان بارداری وجود ندارد. در صورتی که توان باروری در خانم ها هیچ ربط و بستگی به دوران شیردهی ندارد و هر زن قابلیت این را دارد که دست کم دوماه بعد از زایمان، دوباره باردار بشود.

اگرچه ظاهر ماجرا خیلی سخت به نظر می آید اما جالب است بدانید که برخی مادران، فاصله سنی کم بین فرزندان را یک مزیت دانسته و به صورت خود خواسته، پیش از پایان دوره شیرخوارگی فرزندشان، باردار می شوند.

با این حال، از آنجایی که بدن مادر بعد از زایمان ودر طول دوره شیردهی ممکن است با رخی ضعف و کمبودها روبرو باشد، بهتر است پیش از اقدام به بارداری همه تدابیر تقویتی انجام شود.و چنانچه بارداری بدون خواست مادر اتفاق افتاده باشد، بهتر است این تدابیر را از همان روزهای نخست بارداری در پیش گیرد تا علاوه بر به دنیا آوردن کودکی سالم و سرحال، سلامت خود را نیز حفظ کند.

در این مطلب سعی کرده ایم به همه جوانب بارداری در دوران شیردهی بپردازیم.

بارداری در دوران شیردهی چه علائمی دارد؟

شروع قاعدگی پس از زایمان در افراد مختلف متفاوت است.برخی خانم ها قاعدگی دو یا سه ماه بعد از زایمان مثل قبل و منظم می شود اما در برخی موارد حتی تا یک سال بعد از زایمان هم خبری از پریود و خونریزی نیست. با این حال، این موضوع به این معنی نیست که امکان بارداری وجود ندارد. در مقابل، حتی ممکن است شخص دیرتر از حالت عادی متوجه بارداری خود بشود.

از علام بارداری در دوران شیردهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخم شدن نوک سینه ها؛ حتی اگر به فرزند خود شیر ندهید، احتمالا این زخم ها را مشاهده می کنید.
  • کسالت و خستگی؛ بارداری معمولا باعث ضعف و بی حالی در مادران می شود اما در دوران شیردهی، این خستگی بسیار مفرط و بیشتر است.
  • حالت تهوع شدید در سه ماهه نخست.
  • خواب طولانی تر
  • احساس درد و ضربان زیر شکم.
  • احساس گرسنگس بیشتر از روزهای عادی و افزایش اشتها

مطالب پیشنهادی:

راه های بارداری سریع + ویتامین های بارداری
نکات روزه داری در بارداری و شیردهی

آیا درصورت بارداری باید شیردهی را متوقف کنیم؟

دو سوال اساسی که در این نوع بارداری ها پیش می آید این است که ایا شیر مادر باردار برای نوزاد شیرخوار ضرر دارد؟ و آیا شیردهی برای مادر باردار مضر است؟

جواب هر دو سوال خیر است. مادر می تواند در طول بارداری، به شیردهی ادامه دهد. اما از مواد دریافتی در بدن مادر، علاوه بر تولید شیر برای نوزاد، باید مواد مورد نیاز جنین را نیز تهیه کند و از طرفی انرژی و قوای جسمی مادر را نیز در حد کافی نگه دارد، ممکن است کیفیت شیر نسبت به قبل کاهش یابد. بنابر این بهتر است شیردهی را به مرور کاهش داد و از شیر و غذای کمکی بهتر و مقوی تر برای کودک استفاده کرد. همچنین در مادران کم اشتها و مادرانی که ویار بیشتری دارند و… شیردهی ممکن است باعث افزایش ضعف و افت فشار و… شود که در این صورت نیز توصیه می شود شیردهی کاهش یافه یا متوقف شود.

نکته مهم این است که ماهیت شیر در دوران بارداری تغییر نمی کند و این تصور که شیر مادر باردار موجب بیماری نوزاد شیرخوار می شود، غلط است.

در چه صورت باید شیردهی متوقف شود؟

اگر در دسته بارداران پرخطر هستید.

اگر پزشکتان احتمال زایمان زودرس می دهد.

اگر پزشکتان شما را از رابطه جنسی در بارداری منع کرده است.

اگر دو قلو یا چند قلو باردار هستید.

اگر لکه بینی، خونریزی یا درد در ناحیه رحم دارید.

در این موارد و به تشخیص پزشک، احتمالا شما باید شیردهی را متوقف کرده و دلبند خود را با شیرخشک و غذاهای کمکی و …. تغذیه کنید.

مسائل روحی و روانی

مادر باردار به دلیل تغییرات هورمونی که صورت می گیرد مستعد افسردگی و اختلالات روحی است. از طرفی بارداری در شیردهی مادر را با ترسهای مختلفی روبرو می کند. اینکه آیا بدنم توان این زایمان را خواهد داشت؟آیا فرزندم سالم است؟ آیا شیرم برای کودکم کافی است؟ آیا کودکم آمادگی ورود یک فرزند جدید به خانواده را دارد؟ آیا با وجود فرزند جدید در کارها و امورانت خانه، کار یا تحصیل و… محدود می شوم؟ آیا دیگر فرصت بازگشتن به تناسب اندام را از دست داده ام؟ و هزاران سوال دیگر که ترس و نگرانی را در دل مادر باردار افزایش می دهد.

نکته مهم در این نوع بارداری ها همراهی همسر و خانواده است. دلگرمی اطرافیان و کمک به مادر باردار می تواند تا حد زیادی این ترس ها را از بین ببرد. داشتن برنامه منظم و دقیق برای زندگی نیز به شما می فهماند که هیچ محدودیتی در کارهایتان ندارید. انجام به موقع و صحیح چکاپ های پزشکی، معاینات و… و مشورت با پزشک در همه زمینه ها، خیال شما را در مورد نگرانی های جسمی و فیزیکی راحت می کند. برای کودک خود می توانید از راهنمایی های مشاورین مجرب کودک کمک بگیرید. در برنامه ریزیتان وقت مشخصی برای بازی، در آغوش کشیدن و حرف زدن با کودکتان در نظر بگیرید. درنهایت خودتان نیز می توانید با یک مشاور خوب و آگاه در تماس باشید و نگرانی ها و ترسهایتان را با او درمیان گذاشته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

تغذیه ی بارداری در دوران شیردهی باید چگونه باشد.

1. بهتر است وعده های غذایی را افزایش دهید.

2. غذاهای کم حجم و مقوی بخورید.

3. آب و مایعات زیاد بنوشید. خوردن یک لیوان شیر سرد قبل از خواب و همچنین هر صبح بعد از بیدار شدن، باعث افزایش شیر و تامین نیاز کودک می شود.

4. سبزیجات تازه و میوه ها را فراموش نکنید.

5. مکمل های بارداری که پزشکتان تجویز کرده به موقع و منظم مصرف کنید. از مصرف کلسیم و آهن غافل نشوید.

6. گوشت تازه میل کنید.

7. میزان کالری دریافتی خود و کالری مورد نیاز را با توجه به سن بارداری، سن کودک شیرخوار و شرایط خاص باردای تان با یک مشاور تغذیه درمیان گذاشته و برنامه غذایی کامل و مناسب خودتان را دریافت کنید.