همه چیز درباره بارداری زنان چاق

همه چیز درباره بارداری زنان چاق

5/5 - (7 امتیاز)

وزن مادر قبل از حاملگی و در دوران بارداری از جمله عواملی است که بر سلامتی خود و فرزندش تاثیر گذار خواهد بود. یکی از راه های مهم برای تامین سلامت مادر و فرزند شروع یک بارداری سالم با شاخص حجم بدنی (BMI) مناسب است. مادران طبق BMI که دارند در دوران بارداریشان باید مقدار مشخصی وزن اضافه کنند.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده میزان اضافه وزن مادران در دوران بارداری بر حسب شاخص حجم بدنی آنها به صورت زیر است:

  • مادرانی که با کمبود وزن مواجه هستند ( دارای BMI کمتر از 18.5 هستند): در طول بارداری باید حدود 13 تا 18 کیلو گرم وزن اضافه کنند.
  • مادرانی که دارای وزن مناسب و طبیعی هستند ( دارای BMI 18.5 تا 24.9 هستند): در طول بارداری باید حدود 12 تا 16 کیلو گرم وزن اضافه کنند.
  • مادرانی که دچار اضافه وزن هستند ( دارای BMI 25 تا 29.9 هستند): در طول بارداری باید حدود 7 تا 12 کیلو گرم وزن اضافه کنند.
  • مادرانی که خیلی چاق هستند (دارای BMI بیشتر از 30 هستند): در طول بارداری باید حدود 5 تا 10 کیلو گرم وزن اضافه کنند.

 مطالعات انجام شده نشان میدهد اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری میتواند احتمال عوارض بارداری را بالا ببرد. مادرانی که بسیار چاق هستند، افزایش خیلی کم وزن یا کاهش وزن در آن ها در طول بارداری میتواند احتمال خطر جنین بزرگ یا ماکروزومی را کم کند.

اما با این حال طبق تحقیقاتی که صورت گرفته کاهش وزن یا افزایش خیلی کم وزن مادر در دوران حاملگی میتواند میزان احتمال زایمان زودرس و به دنیا آمدن نوزاد با وزن کمتر از حالت طبیعی را بالا ببرد.

آیا چاقی بر توانایی باردار شدن موثر است؟

چاقی و اضافه وزن فرد میتواند چرخه تخمک گذاری را با مشکل مواجه کند و به همین صورت بارداری را نیز با مشکل رو به رو میکند. حتی امکان دارد زنانی که دوره پریودی منظمی را طی میکنند برای باردار شدن نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. چاقی و اضافه وزن خانم ها میتواند احتمال بارداری های خارج از رحم را بالا ببرد.

مطالب پیشنهادی:

بارداری طبیعی چند هفته است؟
بارداری پوچ یا مولار چیست؟ علائم + نکات +عوارض

مشکلات چاقی مادر در طول بارداری:

چاقی و اضافه وزن مادر در دوران بارداری میتواند احتمال عوارض برای مادر و جنین را بالا ببرد. هرچقدر که این اضافه وزن بیشتر باشد عوارض نیز بیشتر خواهد بود. عوارضی مانند:

  • سقط جنین: احتمال رخ دادن سقط جنین در زیر 12 هفته حدودا 20 درصد میباشد (یعنی از هر پنج بارداری یک سقط صورت میگیرد ) اما اگر بی ام ای مادر باردار بیشتر از 30 باشد این احتمال به 25 درصد افزایش میابد ( یعنی از هر چهار بارداری  یک سقط صورت میگیرد).
  • دیابت بارداری: احتمال اینکه مادری با شاخص حجم بدنی بیشتر از 30 به دیابت بارداری مبتلا شود سه برابر دیگر مادران خواهد بود.
  • لخته شدن خون: همه خانم ها در دوران بارداریشان ممکن است در خطر لختگی خون باشند اما این احتمال برای مادران بارداری که شاخص حجم بدنی بیشتر از 30 دارند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
  • خونریزی پس از زایمان: خانم های چاق ممکن است بعد از زایمان خونریزی بیشتری نسبت به دیگر مادران داشته باشند.
  • وزن بالا جنین: احتمال این موضوع که مادر جنینی با وزن بیشتر از چهار کیلو گرم به دنیا بیاورد برای مادران چاق بیشتر است. همچنین این مادران در حین زایمان طبیعی ممکن است به ابزار کمکی یا سزارین اورژانسی نیاز پیدا کنند.

چاقی مادر در طول بارداری چه خطراتی را برای جنین به دنبال دارد؟

مشکلات احتمالی مانند: زایمان زودرس، جنین مرده به دنیا بیاید یا نواقصی همچون مهره شکاف دار.

در حالت کلی در کشور انگلستان یک هزارم از نوزادانی که به دنیا می ایند دچار اختلال مهره شکاف دار هستند. اگر شاخص حجم بدنی مادر بالاتر از 40 باشد میزان این احتمال حدود سه برابر میشود.

اقدام های لازم برای بارداری امن و جنینی سالم:

  • به چکاب ها و مراقبت هایی که باید در دوران حاملگی انجام شود اهمیت دهید. انجام دادن چکاب ها سبب اطمینان از سلامت مادر و جنین میشود.
  • در رابطه با مقدار وزن مناسبی که باید در دوران بارداری خود اضافه کنید با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • از منابع غذایی مفید و سالم استفاده کنید. شما میتوانید برای طراحی یک برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری از پزشک تغذیه کمک بگیرید. برنامه غذایی که متخصصین تغذیه برایتان تجویز میکنند بر اساس وزن، قد، سن و میزان فعالیت فیزیکی شما خواهد بود.
  • در دوران بارداری خود رژیم لاغری نگیرید! به طور کلی داشتن روند اضافه وزن در یک بارداری سالم ضروری و مهم است پس سعی نکنید در دوران بارداری خود کاهش وزن داشته باشید.
  • سعی کنید روزانه فعالیت فیزیکی داشته باشید. میتوانید از پزشک خود درباره ورزش و فعالیت های مناسب دوران بارداری سوال کنید.