بارداری طبیعی چند هفته است؟

بارداری طبیعی چند هفته است؟

5/5 - (9 امتیاز)

مدت زمان بارداری خانم ها به عوامل متفاوتی بستگی دارد. یکی از دلایلی که در طول زمان بارداری تغییر ایجاد میکند بارداری پرخطر است. بارداری پرخطر مثل بارداری چندقلویی امکان دارد زودتر از موعد مقرر تمام شود و بچه ها زودتر به دنیا بیایند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با طول مدت بارداری و دیگر نکات آن آشنا کنیم.

بارداری طبیعی چند هفته است؟

یک بارداری طبیعی حدودا 37 تا 42 هفته طول میکشد. اما پنج هفته پایانی دقیقا موقعی است که شما باید بیشتر از خود مراقبت کنید و نسبت به انقباض های رحم و دردها آگاهی داشته باشید. زمان زایمان طبق اولین روز از قاعدگی یا طبق سونوگرافی که در سه ماه اول انجام گرفته تعیین میشود که کمتر پیش می آید زایمان درست در همان روز انجام شود.

در اکثر مواقع حدودا یک هفته بین تاریخ تقریبی که دکتر تعیین کرده و تاریخ دقیقی که زایمان میکنید اختلاف وجود دارد. اکثرا مادران در هفته های 37 تا 41 زایمان میکنند و فرزند خود را به دنیا می آورند اما اگر مادر بارداری چندقلویی داشته باشد باید به زایمان زودرس نیز توجه داشته باشد. به زایمانی که قبل از 37 هفته انجام گیرد، زایمان زودرس میگویند.

نوزادان مادرانی که قبل از 37 هفته زایمان میکنند در اکثر مواقع به مراقبت ویژه نیاز پیدا میکنند. این نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان که به آن nicu میگویند بستری میشوند تا توانایی تنفس در هوای عادی را بدست آورند.

پس از گذشت 42 هفته دیگر زمان خوبی برای زایمان نمیباشد زیرا بعد از 41 هفته کم کم کارایی جفت کاهش میابد و این امکان وجود دارد که جنین نتواند به میزان کافی مواد مغذی و اکسیژن را دریافت کند و موقعیت زجر جنین رخ میدهد.

ماه های بارداری به چه صورت است؟

  • یک ماه تمام (سی روز): چهار هفته و دو روز
  • دو ماه تمام (شصت روز از لقاح): هشت هفته و چهار روز
  • سه ماه تمام (نود روز): دوازده هفته و شش روز
  • چهار ماه تمام (صد و بیست روز): هفده هفته و یک روز
  • پنج ماه تمام (صد و پنجاه روز): بیست و یک هفته و سه روز
  • شش ماه تمام (صد و هشتاد روز): بیست و پنج هفته و پنج روز
  • هفت ماه تمام (دویست و ده روز): سی هفته
  • هشت ماه تمام (دویست و چهل روز): سی و چهار هفته و دو روز
  • نه ماه تمام (دویست و هفتاد روز): سی و هشت هفته و چهار روز

*بارداری معمولا نه ماه و ده روز است که با جمع سی و هشت هفته و چهار روز میشود 40 هفته تمام.

مطالب پیشنهادی:

لیست وسایل ساک بیمارستان نوزاد+ کامل و سبک
قلب جنین کی تشکیل میشود؟ + خوراکی های که برای تشکیل قلب جنین مفید است

زمان مناسب رفتن به بیمارستان برای زایمان:

چه موقع برم بیمارستان؟ این یکی از پرتکرار ترین سوالات در بین مادران باردار است. برای تعیین این زمان باید روشی که برای زایمان انتخاب کرده اید را مدنظر داشته باشید . درست است که سزارین انتخابی برای مادر و جنین عوارض مختلفی را به همراه دارد اما اگر این روش زایمان را انتخاب کرده اید به پزشک خود صحبت کنید و سعی کنید زمان زایمان را به 39 هفته و بعد از آن موکول کنید به این دلیل که جنین شما در هفته های آخر رشد کاملی داشته باشد.

نوزاد هایی که از 40 هفته به بعد بدنیا می آیند از توانایی بیشتری برای مکیدن سینه مادرشان و کنترل کردن دمای بدن برخوردارند. این نوزادان به دلیل اینکه کبدشان رشد کامل تری دارد نسبت به زردی نیز عملکرد بهتری دارند. جنینی که در 40 هفتگی قرار دارد یک جنین کامل میباشد که همه اعضای بدنش به حد کافی رشد خود را داشته اند و به احتمال زیاد توانایی این را دارد که به خوبی تنفس کند و تغذیه داشته باشد.

اگر جزو مادرانی هستید که زایمان طبیعی را انتخاب کرده اید باید از 37 هفته به بعد منتظر شروع درد های زایمان باشید. اگر درد ها و انقباضات به صورت منظم باشد این به معنی شروع روند زایمان است.

سعی کنید راجع به درد های زایمان مطالعه کنید و آن ها را بشناسید که فقط در صورتی که مطمئن شدید دردها مربوط به فرآیند زایمان است به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر کیسه آب شما در منزل پاره شد خیلی سریع خود را به بیمارستان برسانید. به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه بعد از پاره شدن کیسه آب در خانه نمانید زیرا این کار احتمال عفونت در مادر و جنین را بالا میبرد.

اگر دچار خونریزی شدید دیگر فرقی نمیکنید در چه هفته ای قرار دارید در صورت مشاهده خونریزی سریعا خود را به بیمارستان و پزشک برسانید.