درمان بارداری پوچ و مولار

بارداری پوچ یا مولار چیست؟ علائم + نکات +عوارض

5/5 - (7 امتیاز)

حاملگی مولار یا تخمک پژمرده همان بارداری پوچ است، که در این نوع بارداری تخمک رها شده از تخمدان در لقاح پیدا میکند و در رحم لانه گزینی میکند اما در واقع جفت و ساک حاملگی بدون جنین رشد میکند یعنی در این حالت جنینی به وجود نمی آید.

باداری پوچ تقریبا علت 50 درصد از سقط های جنین در سه ماهه اول بارداری است.

زمانی که یک زن باردار می شود، سلول تخمک لقاح یافته به دیواره رحم متصل می شود. در حدود هفته 5 تا 6 بارداری رویان مشاهده می شود و ساک حاملگی (محل رشد جنین) تقریبا 18 میلی متر عرض دارد. در بارداری پوچ جفت و ساک حاملگی تشکیل می شود و رشد می کند اما رویان تشکیل نمی شود.

در حالت اول فقط جفت و ساک حاملگی رشد کرده و جنینی وجود ندارد و جفت هم به حالت طبیعی دیده نمی شود.

در حالت دوم جفت بصورت طبیعی دیده می شود اما جنین دفورمه و ناهنجار است و زنده نمی ماند.

علل بارداری پوچ

عموما میتواند به دلیل مشکلات کروموزومی یا پایین بودن کیفیت گامت نر یا ماده (اسپرم یا تخمک ) یا همچنین به دلایل تقسیمات غیر طبیعی سلول ها باشد. همچنین دلایلی مانند بارداری در سن بالا، سوابق بارداری های پرخطر، مصرف سیگار والگل و داروهای خاص و… نیز برای بارداری پوچ عنوان شده اند.

تحقیقات نشان داده‌اند که از هر 100 زن، یک یا دو زن مجدد حاملگی پوچ را تجربه می‌کنند

تشخیص حاملگی پوچ

روش های تشخیص حاملگی مولار را میتوان معاینات لگنی و سونوگرافی دانست . سونوگرافی باعث، خالی بودن ساک حاملگی را به راحتی مشخص میکند.

البته عموما حاملگی پوچ سریع و بعد از 3 ماه از بین میرود و قابل تشخیص است.

درمان بارداری پوچ

بعد از اینکه از بارداری پوچ مطمئن شدید بعد از سقط حتما مطمئن شوید که همه محتویات از بین شما خارج شود.

سقط معمولا بصورت خودبخودی انجام می شود اما برای جلوگیری از باقی ماندن بقایای جفت در رحم و باقی عوارض سقط درمان های دارویی و همچنین کورتاژ ممکن است تجویز بشود.

کورتاژ در بارداری پوچ

در این روش به طریق جراحی، دهانه رحم (سرویکس) باز می شود و محصولات بارداری خارج می شود. به دلیل اینکه این روش فورا هر نوع بافت باقی مانده را از بین می برد، از نظر ذهنی و فیزیکی به بارداری خاتمه می دهد و همچنین می تواند نمونه بافت را مورد بررسی پاتولوژیک قرار دهد تا علت سقط مشخص شود.

درمان دارویی بارداری پوچ

این روش برای دفع محصولات بارداری چندین روز زمان نیاز دارد. خونریزی و عوارض جانبی نیز نسبت به کورتاژ بیشتر است.

درد و انقباضات ناشی از هر دو روش به راحتی قابل درمان است.

بعد از بارداری مولار

پس از سقط توصیه می شود یک تا سه دوره قاعدگی از اقدام به بارداری صبر کنید.

بعد از سقط در بارداری پوچ عادت ماهیانه شما ممکن است با تاخیر رخ دهد زیرا هورمون های بدن شما در سطح افراد باردار است پس نگران نباشید . همچنین میتوانید از تامپون ها و بافر های واژینال استفاده کنید و از برقراری رابطه جنسی تا دو سه هفته خود داری کنید.

جلوگیری از بارداری پوچ

پزشکان توصیه می‌کنند بعد از سقط اول، به مدت 12 قاعدگی منظم برای حاملگی دوم فاصله بیاندازید تا بدن فرصت کافی برای بازیابی خود را داشته باشد. در حاملگی دوم در صورتی که ضربان قلب شنیده شود خیالتان راحت باشد که حاملگی موفقی داشته‌اید اما بهتر است که بعد از 6 الی 8 هفته از بارداری اسکن را انجام دهید تا در صورت وجود مشکل زودتر به حل و رفع آن بپردازید