ورزش در بارداری

بایدها و نبایدهای ورزش در دوران بارداری و پس از آن

امتیاز دهید post

یک کارشناسی ارشد تربیت بدنی و مدرس دانشگاه پیام‌نور در شهرکرد گفت: بعد از زایمان و اتمام دوران بارداری فرد می‌تواند فعالیت‌های ورزشی خود را با یک پیاده‌روی ساده شروع کند و در ادامه به انجام ورزش‌های کششی و تقویتی مانند یوگا و پیلاتس بپردازد.

زهرا طالبی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ورزش‌های مناسب زمان بارداری و پس از آن، اظهار کرد: ورزش و تناسب اندام امروزه در زندگی بسیاری از بانوان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند از این ‌رو در میان زنان باردار با توجه به تغییراتی که در بدن آن‌ها بوجود می‌آید ورزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما با توجه به موقعیت خاص خانم‌های باردار اگر این افراد تمایل به انجام ورزش دارند، باید اطلاعات کافی در انتخاب، نوع ورزش و شیوه انجام آن داشته باشند.

این مدرس دانشگاه پیام‌نور در شهرکرد افزود: زنان باردار باید با احتیاط بالایی ورزش‌های مورد نظر خود را انجام دهند چرا که یک حرکت اضافه و یا بی احتیاطی ممکن است موجب از دست رفتن جنین شود.

وی با اشاره به فواید بالای انجام ورزش در دوران بارداری، ادامه داد: انجام ورزش موجب کاهش افسردگی دوران بارداری می‌شود همچنین با ورزش در دوران بارداری فرد احساس بهتری نسبت به خود کسب می‌کند، اعتماد به نفس شخص افزایش پیدا می‌کند، ورزش خلق و خوی زنان باردار را بهبود می‌بخشد، استرس و اضطراب آن‌ها را کنترل می‌کند همچنین در طول ورزش سطح آندورفین خون بالا می‌رود که این خود یک مسکن طبیعی است.

طالبی‌پور عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که انجام ورزش در دوران بارداری به وزن‌گیری نوزاد کمک کرده و از احتمال وقوع زایمان زودرس می‌کاهد همچنین عضله قلب و عضلات لگن فرد را جهت وضع حمل تقویت می کند، انجام ورزش می‌تواند به زنان باردار که در این دوران به گرفتگی عضلات پا و کمر دچار می‌شوند و یا یبوست و نفخ دارند نیز کمک‌ کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: هنگام انجام ورزش در دوران بارداری نکات مهمی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار بگیرند برای مثال توصیه می‌شود در این زمان افراد لباس‌های راحت و گشاد بپوشند، کفش مناسب به‌ پا کنند، آب کافی بنوشند، روی سطح صاف ورزش کنند، مصرف مواد غذایی حتما دو ساعت قبل از ورزش باشد، در محیطی که هوای آن نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد ورزش کنند، خود را قبل از انجام ورزش گرم و بعد از آن سرد کنند و حرکات شدید نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ورزش‌هایی که در دوران بارداری می‌توان انجام داد شامل حرکات ایستاده، حرکات نشسته، حرکات خوابیده به پشت و پهلو با شدت کنترل شده و نرمش‌های آرام که خون را در بدن فرد و دست و پای او به گردش می‌آورند، می‌شود.

طالبی‌پور خاطرنشان کرد: بعد از زایمان و اتمام دوران بارداری فرد می‌تواند فعالیت‌های ورزشی خود را با یک پیاده‌روی ساده شروع کند و در ادامه به انجام ورزش‌های کششی و تقویتی مانند یوگا و پیلاتس بپردازد همچنین پس از زایمان انجام ورزش‌هایی که موجب بازگشت قدرت عضلات می‌شوند و یا تمرینات هوازی با شدت پایین مثل شنا کردن و دوچرخه سواری به افراد توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا.