همه چیز درباره مرخصی زایمان + 6 مدرک برای دریافت مرخصی زایمان

همه چیز درباره مرخصی زایمان + 6 مدرک برای دریافت مرخصی زایمان

5/5 - (3 امتیاز)

از موضوعاتی که ممکن است ذهن خانم های شاغل را قبل از اقدام به باردار شدن و نیز در طول دوران بارداری مشغول کند، موضوع مرخصی زایمان است.

درمورد این نوع مرخصی بهتر است بدانید که تنها برخی نهاد های دولتی نسبت به اجرای آن اقدام نموده اند. علاوه بر آن، درمورد مدت زمان این مرخصی نیز، همه ی شرکت های خصوصی به طور کامل به مصوبه عمل نمیکنند.

جهت دریافت این نوع مرخصی، چنانچه شما نوزاد خود را با شیر خود تغذیه خواهید کرد، شما میبایست در صورت موافقت کارفرما، در روز به دنیا آمدن فرزند خود، تقاضای مرخصی زایمان کنید.

البته از آنجایی که اکثر خانم های باردار در ماه آخر دوران بارداری خود دیگر توانایی رفتن به سرکار را ندارند، میتوانند به گرفتن مرخصی استعلاجی، که معمولا بدون حقوق است، اقدام کنند.

توجه داشته باشید، چنانچه خانم های باردار در دوران بارداری به علت بیماری یا مشکلی نیاز به استراحت داشته باشند و پزشک نیاز به این استراحت را تایید کند، خانم باردار حق استفاده از مرخصی استعلاجی را دارد.

البته مرخصی استعلاجی، مرخصی بارداری را با مشکلی مواجه نکرده و از مدت زمان مرخصی زایمان نیز کم نخواهد کرد.

در صورتی که مرخصی استعلاجی از ۷ روز در هر نوبت و یا ۱۵ روز در یک سال، بیشتر نشود، با تاییدیه پزشک معالج به مشکل بر نخواهید خورد.

حال فرض کنید مرخصی بیشتر از پانزده روز و کمتر از شصت روز باشد، در این موقعیت هم نیاز به تایید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و هم اگر این مقدار مرخصی بیشتر از حد گفته شده باشد، باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد.

به علاوه، پرداخت دستمزد ایام بیماری در شرکت‌های خصوصی را نیز تامین اجتماعی پرداخت خواهد کرد؛ که این مدت به عنوان سابقه فرد محسوب خواهد شد.

آیا مرخصی زایمان 9 ماهه شد؟

در پاسخ به سوال آیا مرخصی زایمان 9ماهه شد باید گفته شود طبق اصلاحیه ی قانون تنظیم جمعیت خانواده، مصوب ۲۰ خرداد ۹۲ مجلس، مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل که تک‌قلو بار دارند از 6 ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرد و طبق اعلام جدید سازمان اداری و استخدامی، مدت مرخصی زایمان برای یک‌قلو همچنان همان ۹ ماه است ولی این مدت برای بارداری دوقلو و بیشتر از دو، یعنی بارداری چند قلویی ، تا یک سال افزایش یافته است.

آیا مرخصی زایمان اجباری است؟

برخی از خانم های باردار به دلیل ترس از دست دادن شغل خود، به این فکر میکنند که از مرخصی زایمان استفاده نکنند؛ و این سوال در ذهن آنها ایجاد میشود که آیا مرخصی زایمان اجباری است؟

باید درمورد این نگرانی گفته شود، از آنجایی که اکثر خانم های شاغل، در دوران بارداری نگران این موضوع هستند که پس از گذراندن دوران مرخصي زایمان خود بتوانند مجددا مشغول به کار شوند یا خیر؛ مطابق قانون اداره کار، هنگامی که فرد از مرخصی استعلاجی زایمان استفاده می نماید، قرارداد او به حالت تعلیق درآمده و پس از اتمام دوره مرخصی، فرد می توانند مجددا مشغول به کار سابق خود شود.

همچنین در پاسخ به سوالاتی از قبیل آیا کارفرما می تواند پس از مرخصي زایمان، کارمند زن خود را اخراج نماید؟ باید گفته شود که،خیر؛ مطابق قوانین کار، کارفرما نباید حداقل تا 2 سالگی فرزند، کارمند خود را اخراج نماید، اگر کارفرما این کار را انجام دهد، کارمند زن می تواند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید.

آیا مرخصی زایمان با حقوق است؟

در پاسخ به سوال آیا مرخصی زایمان با حقوق است باید گفته شود که طبق قانون، مرخصی زایمان با حقوق است؛ هرچند برخی از شرکت های خصوصی آن را رعایت نمیکنند. در ادامه شرایط و همچنین مدارک مورد نیاز جهت دریافت حقوق و هزینه های بارداری و همچنین مرخصی زایمان را بازگو خواهیم کرد.

شرایط دریافت حقوق مرخصی زایمان، کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان

دریافت کمک هزینه بارداری، حقوق مرخصی زایمان و همچنین مرخصی زایمان شامل شرایطی می‌شود که در ادامه ی مطلب به آن خواهیم پرداخت:

  • خانم باردار تنها در ایام بارداری و در مدت زمان مرخصی زایمان، به سر کار نرفته و اشتغال ندارد.
  • سابقه پرداخت حق بیمه به میزان سه ماه یا 60 روز که ظرف یکسال قبل پرداخت شده باشد.
  • کمک هزینه بارداری به فرزندان چهارم به بعد پرداخت نخواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مرخصی زایمان، کمک هزینه بارداری و حقوق مرخصی زایمان

اگر قصد دارید برای دریافت مرخصی زایمان و کمک هزینه مربوط به دوران بارداری اقدام کنید، باید بدانید مدارک لازم برای مرخصی زایمان شامل چه چیزهایی میباشد. در ادامه ی مطلب به معرفی این مدارک خواهیم پرداخت.

  • دفترچه ی درمان بیمه ی تامین اجتماعی
  • گواهی پزشک معالج خانم باردار
  • کپی تمام صفحات شناسنامه ی پدر و مادر
  • کپی شناسنامه ی فرزند تازه متولد شده
  • تاییدیه مراجع پزشکی
  • خلاصه پرونده ی بیمارستان که هنگام ترخیص دریافت کرده اید.

بسیاری از خانم های شاغل نگران حقوق و مزایای خود در دوران بارداری و مدت زمان استفاده از مرخصی زایمان هستند. زیرا علاوه بر خرج های زندگی که از قبل وجود داشته است، هزینه های دیگر هم به دلیل تولد نوزاد اضافه خواهند شد که باید تامین شوند.

در این خصوص باید گفته شود که طبق قانون حقوق خانم های باردار در دوران استفاده از مرخصی زایمان باید پرداخت شده و همچنین در صورت وجود عیدی و پاداش برای سایر کارمندان، به این خانم باردار هم میبایست همان عیدی و پاداش تعلق بگیرد.

هرچند در واقعیت مشاهده می شود که دریافت حقوق و مزایای مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای خانم های شاغل با مشکلات زیادی همراه بوده و در بسیاری از موارد در این هنگام تنها حقوق پایه پرداخت شده و مزایای دیگر به آن اضافه نمی شود. به احتمال زیاد شرایط مرخصی زایمان سال ۱۴۰۱ هم به این شکل باشد. اما چیزی که اهمیت دارد این است که حقوق پرداخت می شود، حال ممکن است به اندازه زمان اشتغال نبوده و مقداری کم تر باشد.

آیا مرخصی زایمان عیدی دارد؟

در پاسخ به سوال آیا مرخصی زایمان عیدی دارد باید گفته شود:

  • طبق ماده 74 قانون کار، چنانچه ایام استعلاجی کارگران به تأیید کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزء سوابق کار آنان محسوب می گردد.
  • از طرفی بر حسب تبصره یک ماده 76 قانون مذکور، پس از پایان مرخصی زایمان کارگر زن به کار سابق خود باز می گردد و این مدت با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می شود.

بنابراین با توجه به ترتیبات قانونی فوق، در هنگام بیماری و زایمان مورد تأیید سازمان تأمین اجتماعی، عیدی و پاداش به خانم باردار تعلق می گیرد و پرداخت آن از وظایف کارفرما می باشد.