چرا رنگ ادرار در بارداری تغییر میکند؟

چرا رنگ ادرار در بارداری تغییر میکند؟

5/5 - (6 امتیاز)

اگر جزو خانم هایی هستید که باردار شده اید حتما تغییرات رنگ ادرار خود را متوجه شده اید و به جای مشاهده رنگ زرد روشن، امکان دارد زرد تیره تری را دیده باشید. یکی از نشانه های بارداری میتواند همین تغییر رنگ ادرار باشد که میتواند نشان دهنده مشکلات دوران بارداری نیز باشد. در دوران بارداری رنگ ادرار به دلیل عوامل متعددی از زرد روشن به تیره تغییر پیدا میکند.

آیا در بارداری رنگ ادرار تغییر میکند؟

در افراد سالم رنگ ادرار معمولا بین زرد روشن و شفاف تا زرد تیره میباشد. در طول دوران بارداری این تغییر رنگ بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. در خانم های باردار رنگ ادرار میتواند زرد روشن یا زرد کمی تیره یا حتی زرد مایل به نارنجی باشد.

رنگ ادرار به دلیل وجود اوروکروم که به آن یوروبیلین نیز میگویند پدید می آید. وقتی که بدن انسان هموگلوبین را از گلبول های قرمز مرده و قدیمی جدا میسازد یوروبیلین به وجود می آید. ظاهر رنگدانه با قوام ادرار وابسته است. وقتی ادرار رقیق باشد و فرد آب بیشتری خورده باشد این رنگدانه روشن تر است اما رنگدانه ها در ادرار غلیط رنگ تیره تری دارند.

علاوه به موارد گفته شده، در طوا دوران بارداری عوامل متعددی هستند که موجب تغییر رنگ ادرار میشوند. در کار کلیه ها که تصفیه آب را انجام میدهند نیز یکسری تغییرات به وجود می آید. از طرف دیگر استفاده از مواد غذایی، استفاده اضافی از ویتامین ها و داروهایی که پزشک تجویز میکند هم از دیگر دلایلی است که سبب تغییر رنگ ادرار میشود.

مطالب پیشنهادی:

همه سونوگرافی های دوران بارداری + نکات

تست بارداری خانگی + علائم اولیه بارداری

چرا رنگ ادرار در دوران بارداری تغییر میکند؟

رژیم غذایی: وقتی مادر باردار میشود رژِیم غذایی او کاملا تغییر میکند. مواردی همچون: میوه، لبنیات، سبزیجات تازه و دیگر مواد غذایی سالم و مقوی از جمله چیز هایی هستند که برنامه غذایی مادر باردار را تشکیل میدهند. استفاده از برخی سبزیجات و میوه ها سبب تغییر رنگ ادراد میشود.

ویتامین ها و داروها: اکثر خانم ها در طول دوران بارداری خود یکسری ویتامین و مکمل ها را تحت نظر پزشک مصرف میکنند. در واقع بدن نمیتواند همه ویتامین را به صورت کامل تجزیه نماید به همین دلیل ویتامین های جذب شده و دیگر مواد مغذی مکمل از راه ادرار دفع میشوند که این موضوع سبب تغییر رنگ ادرار و تیره شدن آن میشود.

کم آب بودن بدن: مقدار آبی که مادر در دوران بارداری خود مصرف میکند نیز بر روی رنگ

 ادرار تاثیر گذار است.اغلب مادران در این دوران حتی اگر به اندازه کافی آب استفاده کنند هم باز با کمبود آب مواجه اند. یکی از دلایلی که موجب کم آبی بدن مادر میشود استفراغ های شدید است. این استفراغ های شدید در دوران بارداری یک بیماری صبحگاهی میباشد که همراه تهوع و کاهش وزن است. استفراغ خیلی زیاد باعث کم آبی شدید بدن مادر میشود که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه شود.

عفونت ادراری: یکی دیگر از دلایلی که سبب تغییر رنگ ادرار میشود عفونت مجرای ادراری است. این عفونت باید جدی گرفته شود و برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه شود. از جمله مواردی که ممکن است به دلیل عفونت ادراری مادر رخ دهد زایمان  زودرس یا تولد نوزا با وزن پایین است.

از جمله علائم عفونت ادراری میتوان به این موارد اشاره کرد: خون در ادرار، تکرر ادرار، احساس در در ناحیه تحتانی شکم، ادرار به رنگ زرد روشن باشد.

خون در ادرار یا هماچوری: گلبول های قرمزی که در بدن اضافه هستند باید دفع شوند که اگر این دفع از راه ادرار باشد سبب  تغییر رنگ ادرار به زرد تیره یا قرمز میشود.

عفونت ادراری مثانه: این عفونت یک نوع عفونت ادراری از نوع باکتریایی میباشد. وقتی خانمی باردار میشود تغییراتی هورمونی شدیدی در بدنش ایجاد میشود که سبب بزرگی و ضعیف شدن مثانه میشود و مثانه را در مواجه با عفونت ها قرار میدهد. عفونت مثانه سبب تغییر در رنگ ادرار میشود.

مشکلات کلیوی: کلیه ها نقش دفع و تصویه مواد زائد بدن را بر عهده دارند. ایجاد هرگونه مشکل برای کلیه ها سبب تغییر در رنگ ادرار میشود.

سنگ کلیه: وجود سنگ کلیه در عملکرد کلیه مشکل ایجاد میکند و سبب درد زیاد، استفراغ و حالت تهوع میشود. همچنین میتواند در رنگ ادرار نیز تغییر ایجاد کند.