درد سزارین کی خوب میشه؟ + مراقبت های بعد از عمل سزارین

درد سزارین کی خوب میشه؟ + مراقبت های بعد از عمل سزارین

5/5 - (6 امتیاز)

دوره نقاهت بعد از عمل سزارین دوره ای همراه با دردهایی است که میتواند برای برخی افراد آنچنان سخت و طاقت فرسا باشد که به این فکر کنند که چند روز دیگر باید این درد ها را تحمل کنند.

در این مطلب ابتدا گفته میشود که درد بعد از سزارین چقدر طول میکشد و در ادامه نیز راه هایی برای تسکین این درد به شما ارائه میشود.

درد بعد از سزارین چقدر طول میکشه؟

در پاسخ به سوال هایی از قبیل: درد بعد از عمل سزارین چقدر طول میکشد؟ و یا طول دوره نقاهت بعد از عمل سزارین چقدر است؟ در ابتدا باید گفته شود که از آنجایی که عمل سزارین عملی سخت است شما نباید انتظار داشته باشید در عرض چند روز به طور کامل بهبود پیدا کرده و دیگر دردی احساس نکنید. بلکه باید بدانید تا مدتی در حین انجام کارهای شخصی و روزمره خود مقداری درد را نیز مجبور به تحمل کردن هستید. اما گفته میشود بعد از گذشت شش هفته درد های شما آنقدر کم میشود که شما به راحتی میتوانید به کارهای روزانه خود رسیده و همچنین میتوانید رابطه جنسی داشته باشید.

اگر میخواهید از روند اتفاقات بعد از عمل سزارین بدانید باید توجه داشته باشید که پس از عمل سزارین ممکن است شما را به مدت 48 ساعت در بیمارستان تحت نظر دقیق قرار دهند.

در این مدت به شما مسکن هایی داده میشود تا تحمل دردهای بعد از عمل سزارین برای شما آسان تر شود.

همچنین به احتمال زیاد، 24 ساعت پس از عمل سزارین شما را تشویق به راه رفتن در فواصل کوتاه میکنند. درست است که راه رفتن برای شما دردناک خواهد بود اما میتواند باعث رفع تجمع گاز در نواحی شکم شده و همچنین از خطر تشکیل لخته در ساعات اولیه پس از زایمان نیز جلوگیری کند.

پس از گذشت 48 ساعت بعد از عمل سزارین در صورت بررسی های پزشک و نبود مشکل شما را به همراه کودکتان مرخص میکنند.

در ادامه به طور دقیق تر طول مدت نقاهت بعد از عمل سزارین را شرح خواهیم داد:

  • ساعات اولیه: بعد از اینکه شما عمل سزارین را انجام دادید به اتاق و بخش دیگری منتقل میشوید. در آن بخش تحت مراقبت قرار گرفته و پرستاران به کنترل مواردی از جمله خون‌ریزی از قسمت واژن و هم‌چنین خونریزی محل برش سزارین میپردازند.
  • علاوه بر آن، فشار خون و همچنین دمای بدن شما کنترل میشود.
  • در مرحله بعدی مایعات را از طریق تزریق به داخل وریدی، به بدن شما انتقال میدهند.
  • همچنین یک سوند جهت جمع آوری ادرار شما در کیسه ی متصل به سوند نیز وجود خواهد داشت تا شما برای دستشویی رفتن در این زمان نیاز به بلند شدن و حرکت کردن نداشته باشید.
  • توجه داشته باشید در ساعات اولیه به دلیل آنکه در عمل به شما بی حس کننده تزریق شده است شما در نواحی پایین بدن خود حس ندارید. همچنین ممکن است احساس سستی و گیجی نیز داشته باشید که به دلیل مورفین تزریق شده جهت کنترل درد در عمل سزارین است.
  • در نهایت در ساعات اولیه چنانچه عوارض و مشکلی به وجود نیاید، شما توانایی به آغوش گرفتن کودک خود و شیر دادن به او را خواهید داشت.
  • روز اول: در روز اول پس از عمل سزارین چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، پس از چند ساعت به اتاقی در بخش مراقبت پس از زایمان انتقال داده میشوید.
  • در این بازه زمانی شما رژیم غذایی خاصی دارید که متشکل از مایعاتی مانند آب گوشت و آب میوه ها است. این رژیم تا زمانی که پزشک به شما اجازه مصرف غذاهای معلولی را بدهد، ادامه خواهد داشت.
  • از دیگر اتفاقات روز اول، تشویق شما به پایین آمدن از تخت است. هرچند این کار شاید برای شما بسیار سخت و طاقت فرسا باشد ولی توجه داشته باشید که به روند بهبود شما کمک شایانی میکند.
  • روز دوم: معمولا وقتی یک روز از عمل سزارین شما می‌گذرد، در صبح روز بعد، سوند وصل شده به مثانه شما خارج و برداشته میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شما در روز دوم عمل سزارین خود، میبایست قادر باشید مسافتی به اندازه رفت و برگشت به دستشویی و حتی بیشتر را نیز طی کنید.
  • توجه داشته باشید که شما ممکن است تا چند هفته پس از زایمان خونریزی داشته باشید. بدین منظور شما میتوانید از نوارهای بهداشتی و حتی پد های بیمارستانی که بزرگتر هستند نیز استفاده کنید. درمورد این خون ریزی ها نگران نباشید زیرا کاملا طبیعی است و ترکیبی از خون باقی مانده، مخاط و بافت رحم است.
  • پس از برداشتن سرم داخل وریدی، در صورتی که شما درد احساس کنید، در صورت لزوم، برای شما داروهای مسکن تجویز می شود.
  • از دیگر مواردی که چک خواهد شد، داشتن نفخ و باد معده است که بسیار مهم می‌باشد.
  • پس از گذشت تمامی این موارد، شما مصرف مواد غذایی را می‌توانید شروع کنید.
  • همچنین پس از رفتن به خانه شما میتوانید حمام کنید. البته باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • توجه داشته باشید که مراقبت پس از زایمان بین روز اول تا سوم انجام میشود. این بدین معناست که شما میبایست در روز سوم پس از زایمان به بیمارستان یا مراکز بهداشت مراجعه کنید. البته بهتر است درمورد مراجعه بعدی خود نیز با پزشک مشورت کنید.
  • هفته اول: همانطور که گفته شد در روز سوم، شما به احتمال زیاد از بیمارستان مرخص میشوید. در این زمان به شما توصیه های لازم جهت مراقبت از محل برش جراحی بیان میشود.
  • همچنین بخیه های شما نیز به مرور زمان جذب میشوند. البته در برخی موارد بعضی از بخیه های شما نیاز به کشیدن دارند که پزشک شما زمان کشیدن آن را به شما می‌گوید.
  • توجه داشته باشید که شما میبایست به زخم خود دست نزده و همچنین آن را تمیز نگه دارید. این کار یاعث میشود سرعت بهبود افزایش یافته و همچنین از مشکلاتی که ممکن است برای زخم شما پیش بیاید جلوگیری میکند.
  • در این زمان شما میبایست چیزهای سنگین بلند نکنید. به طوری که سنگین ترین چیزی که برمیدارید کودکتان باشد.
  • در این بازه زمانی تا زمان ملاقات بعدی با پزشکتان انجام کارهایی از جمله رابطه جنسی، استفاده از تامپون، دوش واژینال، قرار دادن هر چیزی در واژن، رانندگی و بالا رفتن از پله ها برای شما ممنوع است.
  • توجه داشته باشید چنانچه خانه شما پله دار است میبایست طوری برنامه ریزی کنید که کمترین استفاده را از پله ها بکنید.
  • هفته دوم: در روزهای دهم تا پانزدهم بعد از زایمان، شما میبایست به دکتر مراجعه کنید. البته این نکته حائز اهمیت است که چنانچه شما قبل از این بازه زمانی علائم عفونت مانند قرمزی، تورم، ترشح از ناحیه برش جراحی، تب بالای 38 درجه و یا افزایش دزد در ناحیه بخیه را داشتید میبایست با پزشک خود در تماس بوده و این موارد را گزارش کنید.
  • در ملاقات با پزشک خود میتوانید درمورد فعالیت هایی که میخواهید داشته باشید با او مشورت نموده و در صورت محدودیت از انجام آنها بپرهیزید.
  • در این هفته شما نسبت به روز های اول احساس درد کمتری را متحمل میشوید.
  • هفته چهارم: در این هفته شما کاملا حس میکنید که راه رفتن در مسیر های طولانی برای شما راحت تر شده و نیز با سرعت بیشتری همراه است.
  • همچنین ترشحات شما نسبت به روز های اول کاهش یافته است.
  • نکته ای که در این هفته باید به آن دقت کنید آن است که شما نباید روند بهبود خود را با دیگران مقایسه کنید زیرا این دوره برای هر زن متفاوت با دیگری است.
  • در این بازه زمانی به خود سخت نگیرید. اگر احساس خستگی میکنید، استراحت کنید. اگر دردی را احساس میکنید از داروهای تجویزی مصرف کنید و فعالیت خود را کاهش دهید.
  • نکته دیگر آنکه بین روز های 30 تا 42 روز پس از عمل، شما ملاقات سوم را با پزشک خود خواهید داشت و معاینه میشوید.
  • هفته ششم: در این هفته شما میتوانید انتظار داشته باشید که بهبودی کامل پیدا کنید. زیرا بهبودی یک سزارین که بدون هبچ عوارضی بوده است بین چهار تا شش هفته طول میکشد.
  • بهبودی زودتر شما بستگی به وضعیت سلامت شما قبل از عمل سزارین دارد؛ به طوری که هر چه بدن سالم تری داشته باشید، زودتر بهبودی پیدا می‌کنید.
  • در این هفته، اکثر بخیه های شما ترمیم شده اند.
  • همچنین به دلیل برگشت اندازه رحم به حالت طبیعی خود شما میتوانید رابطه جنسی داشته باشید.
  • در صورت برخورد چیزی به برش جراحی، ممکن است احساس درد کنید؛ هرچند در اکثر موارد زخم تا به این هفته کاملا بهبود یافته است.
  • شما بعد از این هفته میتوانید تمام فعالیت های عادی و روزمره خود را دوباره شروع کنید.

مطالب پیشنهادی:

عمل سزارین چقدر طول میکشد؟ + مراحل سزارین

زایمان طبیعی یا سزارین

آیا بعد از سزارین درد داریم؟

در پاسخ به سوالاتی از قبیل: آیا بعد از سزارین درد داریم؟ و یا چه فعالیت هایی روند بهبود زخم بعد از سزارین را سرعت می‌بخشند؟ باید گفته شود که اولا بعد از انجام سزارین کاملا بدیهی است که شما درد هایی در قسمت برش جراحی خود داشته باشید.

البته این درد ها به مرور زمان کمتر و کمتر میشود و در صورتی که عمل سزارین شما بدون عوارض باشد، حداکثر تا شش هفته بعد از زایمان دردهای شما کاملا بهبود میابد.

البته فعالیت هایی وجود دارند که این روند را سریع تر کنند اما لازم است به این نکته دقت داشته باشید که عمل سزارین، عملی سخت است و بنابراین نمیتوانید انتظارات غیر معقول داشته باشید و فکر کنید که با انجام فعالیت هایی میشود در عرض یک الی دو هفته به فعالیت های عادی و روزمره خود قبل از زایمان بپردازید.

در ادامه به فعالیت های مفید در روند درمان دردهای سزارین اشاره میکنیم:

توقعات درست داشته باشید.

در ابتدا شما میبایست از لحاظ روحی، خود را تقویت کنید و این کار صرفا با داشتن انتظارات معقول میسر خواهد شد.

اینگونه شما روحیه خود را حفظ میکنید. اولین نکته ای که باید بدانید آن است که شما یک عمل سزارین انجام داده اید و طبیعتاً نسبت به فردی که زایمان طبیعی داشته است دیرتر بهبود میابید.

همچنین شما نباید انتظار داشته باشید فورا بعد از زایمان بهبود پیدا کنید؛ بلکه لازم است بدانید دوره ای را خواهید گذراند که در آن علائمی مانند خستگی مفرط، بی خوابی، ترشحات خونی، انقباضات رحمی، درد در محل برش و احتقان سینه ها را تجربه میکنید. این دوره بین چهار تا شش هفته طول خواهد کشید.

به اندازه کافی استراحت کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که شما باید استراحت کنید و این استراحت به نحوه ای است که شما نباید استراحت خود را وقف رفع نیازهای کودکتان کنید.

توجه داشته باشید اگر در روزهای اولیه خوب استراحت نکنید و دوره بهبودی شما طولانی شود، دیر تر میتوانید به رفع نیازهای کودکتان بپردازید؛ پس در این دوره از افراد نزدیکتان بخواهید تا او به شما در این امر یاری برساند تا روند بهبودی شما سریع تر شود.

همچنین انجام کارهای خانه، که باعث خستگی در شما میشود را بهتر است در این دوره انجام ندهید و یا به نحوه آن را به ساده ترین و سبک ترین حالت ممکن انجام دهید.

مثلا در پخت و پز میتوانید از مواردی مانند سفارش غذا از بیرون یا خوردن غذاهایی که سریع آماده میشوند برای سرعت بخشیدن به کارها استفاده کنید.

همچنین از آنجایی که در این دوران روند خواب شما با اختلال مواجه میشود بهتر است در مواقعی که کودکتان خواب است، شما نیز به استراحت بپردازید.

فعالیت های کنترل شده داشته باشید.

در این دوره اگر چه شما نباید قبل از اجازه پزشک خود به فعالیت های عادی و روزمره خود بازگردید؛ ولی میتوانید فعالیت هایی مانند حرکات کششی پاها، ساق پا، کف پا و انگشتان را انجام دهید.

انجام این فعالیت ها باعث میشود قدرت عضلانی و همچنین گردش خون شما پس از جراحی افزایش پیدا کند.

از دیگر ورزش هایی که به بهبود وضعیت عضلات کشیده شده لگن کمک میکند، ورزش کیگل است.

شما همچنین میتوانید پس از گذشت مدتی پیاده روی آرام نیز داشته باشید. پیاده روی از فعالیت هایی است که همواره بعد از زایمان توصیه میشود زیرا انجام آن از لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری میکند. توجه داشته باشید که شما نباید بیشتر از ده ساعت در رختخواب باشید و حتما باید پیاده‌روی داشته باشید.

توجه داشته باشید در این دوران باید از انجام فعالیت های شدید و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

در این دوره شما باید به تغذیه خود نیز بسیار اهمیت دهید. رژیم غذایی شما باید شامل آب و غذاهای سالم باشد که میتوانند به شما انرژی دهند.

از جمله این مواد خوراکی میتوان به پنیر، آب میوه تازه، تخم مرغ، شیر،دوغ، مغز ها، چوب شور های تهیه شده با گندم کامل (سبوس دار)، هویج کوچک و انواع میوه های خشک و یا تازه ای که تامین کننده فیبر هستند، اشاره کرد.

همچنین توجه داشته باشید مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند باید از مواد مغذی و سالم مصرف کنند. همچنین خوردن سبزیجات نیز باعث میشود شیر مادر طعم خوبی پیدا کند و نوزاد از خوردن شیر مادر لذت ببرد. نوشیدن آب نیز سبب افزایش شیر مادر میشود.

در این دوره به دلیل تاثیراتی که بارداری بر روی دستگاه گوارش شما ایجاد کرده است، شما ممکن است دچار یبوست شوید. بنابراین قرار دادن قرص های مسهل، میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر و همچنین مایعات که از یبوست جلوگیری میکنند، در برنامه غذایی شما لازم است.

همچنین از مصرف مواد غذایی یبوست زا مانند موز خودداری کنید. به دلیل آن که یبوست باعث فشار آمدن به بخیه ها میشود.

از محل برش جراحی به خوبی مراقبت کنید.

روش هایی وجود دارد که شما میتوانید درد محل جراحی را کاهش دهید. البته این نکته حائز اهمیت است که درد و سوزش و بی حسی اطراف محل جراحی تا یک ماه کاملآ طبیعی است و نگران کننده نیست.

شما میتوانید برای پیشگیری از تحریک پوست آن را پانسمان کنید. همچنین برای آنکه اصطکاک کمتری بین لباس و زخم شما ایجاد شود، لباس های کمتری بپوشید.

چگونگی استحمام در این دوره از سوالاتی است که ذهن افراد را مشغول میکند. بدین منظور شما میبایست بدانید که برای استحمام، پانسمان های ضد آب بر روی ناحیه بخیه گذاشته می شود و شما با وجود این پانسمان می توانید در همان روز اول استحمام نمایید. البته توجه داشته باشید که این پانسمان دو الی سه روز بر روی زخم باقی می‌ماند و بعد از آن باید تعویض شود. دوش گرفتن به صورت روزانه و کوتاه مدت از روز دوم بعد از عمل سزارین توصیه میشود.

در این دوران پوست شما به اصطلاح جوش خورده است و جای نگرانی نیست و تنها توصیه میشود که قبل از آنکه بخیه ها را بکشید به صورت روزانه محل جراحی را با آب و شامپو بچه شست و شو دهید. همچنین بهتر است بدانید که استفاده از سشوار برای خشک کردن محل زخم شما نیاز نیست و خشک نمودن تنها با حوله کافی است.

نکته ی دیگر آنکه استفاده از بتادین نیز نیاز نمیباشد. همچنین شما به مالیدن آنتی بیوتیک و کرم نیز نیاز نخواهید داشت.

نکته آخر اینکه هرچه بخیه خشک تر باشد و هوا بخورد و تحت فشار چربی های پایین شکم نباشد، زودتر خوب می شود. بنابراین نباید روی بخیه را بپوشانید.

در مصرف قرص ها و دارو ها دقت لازم را داشته باشید.

درمورد مصرف دارو ها در این دوره نیز باید گفته شود، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک پس از سزارین به طور روتین نیست به جز در مواردی که شانس عفونت بالا رفته، مثلا پارگی کیسه آب به مدت طولانی و یا وجود بیماری زمینه ای و مواردی که متخصص زنان صلاح می داند.

همچنین مصرف مسکن در حد تسکین و کم کردن درد، نه الزاما برطرف کردن کامل درد، توصیه می شود به ویژه در مادران شیرده، ترجیح این است که مصرف مسکن زیاد نباشد.

مورد آخر آنکه مصرف قرص آهن باید ادامه یابد و حداقل تا ۶ هفته ضروری است. سپس براساس شیردهی مادر و اندازه گیری هموگلبین خون تصمیم گیری میشود که آیا ادامه پیدا کند یا خیر.

درد سزارین چقدر است؟

درد سزارین معمولا در ساعات و روز های اولیه زیاد است اما به مرور زمان کاهش میابد.

نکته ای که در این دوره حائز اهمیت است این است که شما باید نشانه های عفونت را بشناسید تا در صورت بروز مشکل سریعا با پزشک خود در تماس باشید و موضوع را در میان بگذارید.

نشانه های عفونت شامل :

  • قرمزی
  • تورم
  • دردی که افزایش پیدا میکند.
  • تب بالای 38 درجه
  • ترشح مایع از محل جراحی
  • درد در سینه ها به همراه تب
  • ترشحات بد بو از واژن
  • مشاهده لخته خون بزرگ در هنگام دفع ادرار