عمل سزارین چقدر طول میکشد؟ + مراحل سزارین

عمل سزارین چقدر طول میکشد؟ + مراحل سزارین

4.7/5 - (8 امتیاز)

عمل سزارین چقدر طول میکشه و چه مراحلی داره؟

اگر جزو مادرانی هستید که عمل سزارین را برای زایمان انتخاب کردید یا پزشک برای شما این روش را تجویز کرده، آگاهی لازم درباره عمل سزارین و اینکه بدانید روزهای قبل از زایمان چه کارهایی را باید انجام دهید برای شما خیلی مهم است.

شاید در ذهنتان با سوالاتی مانند سزارین چقدر طول میکشه؟ مواجه شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی درباره عمل سزارین در اختیار شما قرار دهیم.

وقتی شما زایمان  به روش سزارین را انتخاب میکنید دیگر خبری از درد انقباضات یا فشار آوردن نیست اما یکسری نکات هست که باید با آنها آشنا باشید.

  • مادری که قرار است سزارین شود، حداقل از شش ساعت قبل از عمل نباید هیچگونه غذا یا مایعاتی مصرف کند. همچنین از پزشک خود سوال بپرسید که مجاز به مصرف چه داروهایی هستید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از دوساعت قبل از زایمان در بیمارستان حضور داشته باشید.
  • اگر امکانش هست از قبل کارهای پذیرش را هماهنگ کنید یا اینکه در روز عمل چند ساعت زودتر در بیمارستان حضور داشته باشید تا کارهای پذیرش انجام شود به این دلیل که فرم های زیادی باید برای زایمان پر شود. انجام به موقع کارهای پذیرش سبب آرامش خاطر شما میشود.
  • بعد از انجام کارهای پذیرش شما به بخش زایمان میروید و اتاق مورد نظر در اختیارتان قرار میگیرد تا برای زایمان آماده شوید. پرستار می آید که ضربان قلب و فشار خون شما را اندازه گیری نماید و فرم ویژه پرستارها را تکمیل نماید. برای آماده شدن به شما لباس مخصوص میدهند که باید آن را بدون لباس زیر بپوشید.
  • قبل از اینکه کار بی حسی ستون فقرات شما انجام شود در بخش یا اتاق عمل یک لوله را به رگ های شما وصل میکنند که بهتر است به آن ها بگویید به دست غیر کاری شما وصل کنند مثلا اگر راست دست هستید آن لوله را به دست چپ شما بزنند تا بعد از زایمان به راحتی کارهای فرزند خود را انجام دهید.

مطالب پیشنهادی:

زایمان طبیعی یا سزارین

عمل سزارین چقدر طول میکشه؟

ده دقیقه قبل از شروع عمل سزارین شما را با صندلی چرخدار به اتاق انتظار میبرند. پس باید این نکته را در نظر داشته باشید که در اتاق عمل حدود ده دقیقه منتظر خواهید ماند.

بی حسی یا بیهوشی:

بعد از ده دقیقه شما به اتاق جراحی میروید و در آنجا پرستار به وسیله پنبه آغشته شده به ماده ضدعفونی کننده کمر شما را کاملا پاک میکند. بعد از آن متخصص بیهوشی می آید و بی حس کننده را به ستون فقرات شما تزریق میکند، حین تزریق بی حسی باید بی حرکت باشید. موقع انجام این کار میتوانید از یکی از پرستاران بخواهید تا به او تکیه کنید.

داروی بیهوشی حدودا ده الی پانزده دقیقه طول میکشد تا اثر کند.

بعد از اینکه داروی بی حسی اثر کرد یک لوله به اسم کتتر را به مثانه شما وصل میکنند. اصلا نگران این موضوع نباشید زیرا بی حسی ستون فقرات بر قسمت زیر شکم نیز موثر است و در نتیجه شما موقع وصل کتتر احساس ناراحتی نخواهید کرد.

این نکته قابل ذکر است که موقع داخل کردن کتتر ممکن است کمی سوزش مثل وارد شدن سر سوزن یا کمی فشار و حرکت را احساس کنید که این موضوع طبیعی است.

مرحله های ضدعفونی کردن:

در اتاق عمل شکم شما با ضدعفونی کننده پاک میشود و بعد از آن شکم شما با پرده ای ضدعفونی پوشیده میشود.

شما در حین عمل بریدگی و… را نمیبیند زیرا یک پرده وجود دارد که مانع دید شما میشود. در حین عمل ممکن است کمی فشار روی شکم خود حس کنید اما به هیچ عنوان دردی متوجه نمیشوید.

انجام برش و خارج کردن نوزاد:

در موقع سزارین چند لایه از پوست شما برش داده میشود. این برش ها معمولا در قسمت پایین شکم شما خواهد بود که به آن بریدگی بیکینی نیز میگویند. این روش معمولا بهتر ترمیم میشود و کمتر شما را اذیت میکند. برش های عمودی یک روش سنتی است که فقط در عمل های اورژانسی از آن استفاده میشود و خیلی کمیاب است.

حدودا پنج دقیقه طول میکشد تا لایه های پوست و چربی و ماهیچه برش بخورند و به رحم برسد. ماهیچه بر خلاف باور عموم برش نمیخورند بلکه بین ماهیچه های چپ و راست فاصله ایجاد میشود تا مسیر بین آنها باز شود و خیلی کم پیش می آید که برش بخورند. وقتی که ماهیچه ها به دو طرف کشیده میشوند احتمالا کشیدگی زیادی را حس میکنید.

رگ های خونی که در مسیر برش قرار دارند سوزانده میشوند تا از خونریزی جلوگیری شود که این کار بوی خوبی ندارد و ممکن است کمی دود ایجاد کند. وقتی رحم مادر بریده میشود کیسه آب پاره میشود که در این موقع اصلا دردی حس نمیکنید اما ممکن است صدای آب را بشنوید زیرا این آب به بیرون مکیده میشود.

در این قسمت پرستار رحم شما را به پایین فشار میدهد و پزشک فرزندشما را به وسیله فورسپس که نوعی گیره است خارج میکند که در این موقع فشار و کشیدن را حس میکنید. بلافاصه بعد از خروج نوزاد دهان و بینی اش با مکنده تمیز میشود تا مایع آمنیوتیک از مجاری تنفسی اش خارج شوند. همچنین به بند ناف کودک گیره میزنند و آن را میبرند.

نوزاد شما از سوی متخصص اطفال مورد بررسی قرار میگیرد. به شما وریدی تزریق میکنند تا انقباض رحمی رخ دهد به شما هورموناکسی توسین بدهند تا پزشک شما جفت را خارج نماید. این موضوع امکان دارد کمی شما را اذیت کند و سبب گرما و تعریق در شما شود اما این تاثیرات خیلی زود از بین میروند.

مرحله پانسمان و ترمیم بریدگی ها:

قبل از بخیه اندام تولید مثل شما بررسی میشود که اینکار حدودا ده الی بیست دقیقه طول میکشد. خیلی از مادرها وقتی پزشک درحال بخیه است میتوانند فرزند خود را در آغوش بگیرند و آنقدر در حس خوب غرق هستند که متوجه بخیه زدن نمیشوند.

بعد از انجام بخیه شما به اتاق بهبود میروید تا بررسی های لازم انجام گیرد. در این مدت اثر داروی بی حسی کم کم از بین میرود اما برای اینکه دوباره پاهای خود را حس کنید به چهار الی شش ساعت زمان نیاز است. لوله ای که به اسم کتتر به شما وصل کرده بودند نیز بعد از گذشت یک روز از عمل از شما جدا میکنند.