هماتوم در بارداری و زایمان زودرس + نکات درمان

هماتوم در بارداری و زایمان زودرس + نکات درمان

4.4/5 - (7 امتیاز)

هماتوم در دوران بارداری چیست؟

هماتوم در بارداری یا ساب کوریونیک (هماتوم جفتی) به معنای جمع شدن غیر طبیعی خون بین دیواره رحم و جفت است که به آن خونریزی پشت جفت نیز میگویند. دلیل اصلی به وجود آمدن هماتوم در دوران بارداری همچنان شناخته نشده است اما عوامل متعددی میتوانند در به وجود آمدن آن موثر باشند.

خونریزی مادر در دوران بارداری میتواند خطرناک باشد اما این موضوع همیشه به معنای سقط جنین نیست. در حالت عادی خونریزی مادر در طول بارداری به ویژه در سه ماه ابتدایی امری عادی است اما گاهی نشانه یک اختلال است به همین دلیل باید علت خونریزی توسط پزشک مشخص شود تا سلامت مادر و جنین تحت کنترل باشد.

خونریزی یکی از نشانه های مهم هماتوم در بارداری یا خونریزی پشت جفت است. طبق تحقیقات انجام شده حدود یک درصد از مادران در طول بارداری خود هماتوم را تجربه میکنند و این احتمال در خانم هایی که به وسیله IVF باردار شده اند بالاتر میرود.

در اغلب موارد هماتوم در بارداری به درمان خاصی نیاز ندارد و مادر قادر است یک بارداری عادی را طی کند و در سلامت کامل باشد.

هماتوم در بارداری با لکه بینی چه تفاوتی دارد؟

هماتوم یک کلمه علمی است که در سونوگرافی از آن استفاده میکنند. لکه بینی به صورت چند قطره خون است که معمولا در لباس زیر مشاهده میشود. هماتوم امکان دارد مانند لکه بینی به نظر برسد یا اینکه ممکن است مادر باردار هیچ علامتی نداشته باشد.

علت هماتوم در بارداری:

دلیل اصلی این موضوع همچنان شناخته نشده است اما موارد زیر قادرند در به وجود آمدن هماتوم در بارداری موثر باشند:

  • وجود اختلال در زمان لانه گزینی جنین در دیواره رحم که ممکن است با احساس درد و خونریزی همراه باشد.
  • مادر دچار بیماری های انعقادی باشد.
  • ضربه شدیدی به شکم مادر وارد شود.
  • استفاده زیاد از یکسری از داروها در ابتدای دوران بارداری.
  • وجود یکسری زخم از سقط جنین یا کورتاژ.
  • مادر دارای سن بالای سی و پنج سال باشد.

هماتوم جفتی چه علائمی دارد؟

در اکثر مواقع هماتوم جفتی اندازه کوچکی دارد پس با علائم خاصی همراه نیست و فقط به وسیله سونوگرافی قابل تشخیص است با این وجود از نشانه های هماتوم جفتی میتوان به لکه بینی اشاره کرد.

در اغلب موارد هماتوم با خونریزی همراه نیست اما گاهی این امکان وجود دارد که در کنار خونریزی واژینال برخی انقباض های خفیف نیز حس شود یا اینکه مادر فقط خونریزی واژینال بدون انقباض را تجربه کند.

مطالب پیشنهادی:

ایا فیبروم باعث زایمان زودرس میشود؟ + عوارض فیبروم
ریزش مو بعد از زایمان + نکات درمانی

چگونه هماتوم در دوران بارداری را تشخیص دهیم؟

انجام سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی شکمی میتوانند به فرد در مشخص کردن شکل هماتوم، اندازه و مقدار اصلی آن کمک کنند. همچنین به وسیله سونوگرافی میشود از تاثیر هماتوم بر جنین مطلع شد.

هماتوم جفتی چه خطراتی را به همراه دارد؟

شاید این سوال در ذهن شما پیش آمده باشد که آیا هماتوم باعث زایمان زودرس میشود؟

در اغلب موارد هماتوم با بالا رفتن سن بارداری از بین میرود اما در بعضی موارد ممکن است جفت از دیواره رحم جدا شود و احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس یا دکولمان را بالا ببرد. به همین خاطر اگر مادر باردار لکه بینی یا خونریزی مشاهده کرد باید خیلی سریع با پزشک متخصص در میان بگذارد.

جذب هماتوم چه علائمی دارد؟

یکی از نشانه های جذب هماتوم کاهش خونریزی مادر است. در صورت مشاهده این نشانه اصلا جای نگرانی نیست فقط مادر بهتر است برای اطمینان کافی این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارد و سونوگرافی انجام دهد.

چگونه هماتوم جفتی را درمان کنیم؟

معمولا هماتوم در بارداری درمان خاصی ندارد و در اکثر مواقع خود به خود جذب میشود اما در برخی مواقع اگر ادامه پیدا کند ممکن است باعث کنده شدن ساک بارداری از رحم مادر و در نتیجه سقط جنین شود. اما رعایت موارد زیر میتواند در کاهش عوارض هماتوم بارداری موثر باشد:

  • دوری از رابطه جنسی
  • استراحت کافی
  • اجسام سنگین را به هیچ وجه بلند نکنید و از ایستادن به مدت طولانی نیز پرهیز کنید.
  • پروژسترون تراپی که ممکن است توسط پزشک تجویز شود.
  • مایعات به اندازه کافی استفاده کنید.
  • وعده های غذایی را زیاد کنید اما در عوض از حجم مواد غذایی که استفاده میکنید کم کنید.
  • از فیبر در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
  • مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی را فراموش نکنید زیرا این موضوع یکی از اصلی ترین راه ها برای درمان هماتوم بارداری است.