ایا فیبروم باعث زایمان زودرس میشود؟ + عوارض فیبروم

ایا فیبروم باعث زایمان زودرس میشود؟ + عوارض فیبروم

5/5 - (9 امتیاز)

در بین خانم هایی که در سن باروری قرار دارند، فیبروم رحمی بسیار شایع است. در برخی از خانم ها این فیبروم هیچگونه مشکلی را برایشان به وجود نمی آورد اما فیبروم وقتی میتواند دردسر ساز شود که خانم بدون اطلاع از وجد آن اقدام به بارداری کند. شاید در ذهنتان با سوالاتی همچون: آیا فیبروم باعث زایمان زودرس میشود؟ فیبروم رحم در بارداری خطرناک است؟ مواجه شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

فیبروم رحم در دوران بارداری:

سی درصد از خانم هایی که 25 تا 44 ساله هستند و در سنین باروری قرار دارند، یک نوع از فیبروم های رحمی را دارند. از میان هر 4 خانم سه نفر دارای فیبروم رحمی هستند که به دلیل بارداری و انجام سونوگرافی و معاینه لگنی متوجه آن میشوند. اکثر فیبروم ها در طول بارداری از لحاظ اندازه تغییر نمیکنند. اما حدود یک سوم از فیبروم ها امکان دارد به دلیل بالا رفتن سطح هورمون استروژن در سه ماه ابتدایی بارداری رشد کنند. بعد از بارداری حدود هشتاد درصد فیبروم ها کوچک یا به کلی از بین میروند.

فیبروم و بارداری:

بسیاری به این سوال مواجه میشوند که آیا با وجود فیبروم میشود باردار شد؟

باردار شدن با وجود فیبروم به محل قرار گیری و اندازه فیبروم بستگی دارد. اندازه فیبروم قادر است بر بارداری و عوارض آن موثر باشد به همین خاطر اگر فیبروم خانم از لحاظ اندازه بزرگ باشد باید قبل از بارداری آن را درمان نماید.

افرادی که با فیبروم باردار شدند باید به این نکته توجه کنند که فیبرم در بارداری خطرناک است. خوب است خانم ها تا درمان کامل فیبروم خود پیشگیری از بارداری را جدی بگیرند.

مطالب پیشنهادی:

آیا عفونت در دوران بارداری باعث زایمان زودرس میشود؟

فیبروم رحم در بارداری چه عوارضی دارد؟

تجربه فیبروم بارداری در خانم های باردار متفاوت است. ممکن است بعضی از خانم ها در دوران بارداری با وجود فیبروم با هیچ مشکلی رو به رو نشوند. اما باید این نکته را دانست که وجود فیبروم در دوران بارداری برای حدود 10 الی 30 درصد از مادران باردار با عوارضی همراه خواهد بود:

  • این امکان وجود دارد که فیبروم بزرگتر شود و به مثانه فشار اورد و بی اختیاری ادرار را به دنبال داشته باشد.
  • زایمان زودرس: فیبروم به دلیل درد هایی که به همراه دارد ممکن است سبب انقباض های رحمی و در نهایت زایمان زودرس شود.
  • خونریزی واژینال: اگر میزان این خونریزی کم باشد امکان صدمه به جنین بسیار کم است اما اگر خونریزی زیاد باشد خطرناک است و باید سریعا پزشک مراجعه کرد.
  • سزارین: این موضوع که فیبروم در کدام قسمت رحم وجود دارد بسیار مهم است زیرا ممکن است با وجود فیبروم قادر باشید طبیعی زایمان کنید. اما اگر فیبروم در ماه های پایانی بارداری در دهانه رحم قرار گرفته باشد مانع از خروج نوزاد میشود و باعث میشود مادر به روش سزارین زایمان کند. در حالت کلی وجود فیبروم احتمال سزارین را شش برابر میکند.
  • جنین در زمان زایمان در حالت درستی قرار نمیگیرد.
  • احساس درد در طول بارداری: این موضوع یکی از عوارض شایع به دلیل وجود فیبروم در طول دوران بارداری است. اکثر مادر هایی که اندازه فیبروم آنها بیش از پنج سانتی متر است در سه ماه پایانی بارداری قرار دارند درد فیبروم را تجربه میکنند.
  • یکی از نگران کننده ترین عوارض وجود فیبروم در بارداری سقط جنین است.
  • وجود فیبروم میتواند باعث پارگی زودرس کیسه آب و نشت مایع آمنیوتیک شود.
  • به وجود آوردن تاخیر در زایمان
  • فیبروم ممکن است به دلیل بزرگ بودنش مانع از رشد مناسب جنین شود و فضای درون رحم را کاهش دهد.
  • ممکن است سبب جدا شدن جفت از دیواره رحم شود.
  • میزان خونریزی پس از زایمان را افزایش میدهد.
  • یکی از عوارض جدی فیبروم بالا بردن احتمال بارداری خارج از رحم است که در نهایت باعث سقط میشود.

آیا فیبروم باعث سقط میشود؟

این سوال یکی از مهم ترین سوالاتی است که در بین مادر های باردار پرسیده میشود. وجود فیبروم در طول دوران بارداری احتمال خطر سقط جنین را در سه ماه ابتدایی بارداری  بالا میبرد. باردار شدن با وجود فیروم خطر سقط را دو برابر میکند.

اما باید دانست که همیشه وجود فیبروم سبب سقط نمیشود زیرا این موضوع به اینکه فیبروم در کدام قسمت رحم وجود دارد مربوط است به طور مثال اگر فیبروم در قسمتی باشد که فرایند لانه گزینی را با اختلال مواجه سازد و باعث شود جفت به خوبی نتواند به جنین خونرسانی کند در نهایت باعث سقط جنین میشود.

خونریزی فیبروم در دوران بارداری:

یکی از احتمال های موجود درباره فیبروم ها، خونریزی در داخل فیبروم در طول بارداری میباشد. اگر فیبروم خونریزی کند با درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم و تب همراه خواهد بود. به همین خاطر این امکان وجود دارد که آن را با آپاندیسیت یا پارگی تخمدان اشتباه بگیرند و فرد را تحت عمل جراحی غیرضروری قرار دهند. همچنین خونریزی فیبروم خطر زایمان زودرس را نیز به دنبال دارد. در چنین موقعیت هایی باید از داروهای تب بر و مسکن آن هم با مشورت پزشک استفاده کرد.