یا استرس در دوران بارداری باعث زایمان زودرس میشود؟

آیا استرس در دوران بارداری باعث زایمان زودرس میشود؟

4.6/5 - (8 امتیاز)

آیا استرس باعث زایمان زودرس میشود؟

استرس از جمله مواردی است که در طول دوران بارداری باید کنترل شود. کنترل کردن استرس در دوران بارداری کار آسانی نیست اما داشتن آرامش در این دوران بسیار مهم است. استرس به خصوص استرس مزمن میتواند احتمال داشتن بچه نارس یا زایمان زودرس را بالا ببرد.

نشانه های استرس مزمن در طول بارداری چیست؟

استرس مزمن مادر میتواند سبب ایجاد علائم زیاد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی شود:

  1. احساس درد در ناحیه قفسه سینه، سر درد، افزایش ضربان قلب، مشکل های بینایی، درد های عضلانی، سرگیجه و خستگی، افزایش میزان تعریق، مشکلات شکمی.
  2. کم شدن قدرت حافظه، کابوس، عوض شدن الگو خواب، سختی در تمرکز، گیجی.
  3. اضطراب، عصبی بودن، ناراحتی و احساس گناه، نگران بودن، انکار.
  4. کم شدن اشتها، دوری از محیط خانواده و دوستان.

زایمان زودرس به دلیل استرس:

زایمان یک روند بسیار پیچیده است که هنوز همه قسمت های آن کشف و به خوبی درک نشده است. هورمون های بسیاری در سیستم بدن مادر و فرزند وجود دارد و پیش بینی دقیق زمان زایمان کار سختی است. به دلیل اینکه نمیتوان زمان دقیق زایمان را پیش بینی کرد محققان به صورت قطعی نمیتوانند بگویند که استرس سبب زایمان زودرس میشود.

اما با این وجود برخی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مادرانی که استرس بیشتری دارند معمولا زودتر هم زایمان میکنند. پس میتوان گفت که داشتن استرس خطر زایمان زودرس را افزایش میدهد. در مواقعی که فرد استرس دارد بدن او به شکل های متعددی از خود واکنش نشان میدهد. برای مثال میتوان گفت: فشار خون و ضربان قلب بالا میرود و هورمون های بدن فرد تحت فشار قرار میگیرند.

مطالب پیشنهادی:

افزایش وزن مادر بعد از زایمان+ راهکار کاهش وزن

راه های کاهش استرس در طول بارداری:

نکات مختلفی وجود دارد که شما میتوانید از آن برای کاهش استرس استفاده کنید.

مشاوره:

طبق مطالعات انجام شده مادرانی که به استرس مزمن دچار هستند میتوانند با مشاوره روانشناختی این مشکل را درمان کنند و احتمال زایمان زودرس را کاهش دهند.

درمان های جایگزین:

انجام کارهایی مانند: رایحه درمانی، طب سوزنی، ماساژ و هیپنوتیزم درمانی سبب کاهش استرس مادر میشود.

فعالیت ورزشی:

مادر در دوران بارداری خود میتواند ورزش هایی که فشار کمتری دارند را انجام دهد مانند: پیاده روی، دوچرخه ثابت، شنا و تردمیل پله ای. انجام ورزش یوگا نیز بسیار توصیه میشود زیرا زایمان را راحت تر میکند و خطر زایمان زودرس را کاهش میدهد. از انجام تمرین های تنفسی نیز غافل نشوید.

خواب و تغذیه:

نداشتن خواب کافی و تغذیه مناسب و اندوهگین بودن از جمله عوامل استرس زا برای مادر محسوب میشود و سبب میشود که او در برابر هر استرس کوچکی آسیب پذیر باشد. پس مادر باید به خواب و تغذیه خود اهمیت دهد و از مصرف زیاد مواد کافئین دارد خودداری نماید.

چطور استرس روی کودک متولد نشده تاثیر میگذارد؟

استرس مادر در طول بارداری میتواند به صورت های متعددی بر جنین تاثیر بگذارد. استرس عاطفی مادر سبب تحریک ترشح هورمون کورتیزول میشود که شدت استرس را بالا میبرد. این موضوع میتواند باعث از دست دادن ماهیچه، پوکی استخوان، چاقی و مشکلات قلبی نوزاد شود.

استرس مادر خطر زایمان زودرس را نیز افزایش میدهد که این موضوع مشکلاتی مانند: مشکلات هاضمه، ضعف ایمنی، مشکلات تنفسی، مرگ نوزاد و… را به همراه دارد.

حتی اگر نوزاد مادری که در طول بارداری خود دچار استرس بوده به موقع به دنیا آید ممکن است با ضعف سیستم ایمنی و وزن کم رو به رو باشد. همچنین این موضوع میتواند سبب هیپوکسی (تامین اکسیژن ناکافی در زمان تولد) شود.

این مورد میتواند در بلند مدت نیز روی کودک و رشد او تاثیر بگذارد و سبب افزایش ریسک اختلال کم توجهی بیش فعالی در طول زندگی شود.