افزایش وزن مادر بعد از زایمان+ راهکار کاهش وزن

افزایش وزن مادر بعد از زایمان+ راهکار کاهش وزن

5/5 - (7 امتیاز)

آیا زایمان باعث چاقی میشود؟

خانم ها بعد از زایمان معمولا دچار افزایش وزن میشوند. مواردی مانند پرخوری، بالا رفتن سن و استرس نیز در این موضوع موثر است. دراکثر موارد خانم ها بعد از گذشت شش ماه از زایمانشان به وزن قبلی خود بر میگردند اما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی میتوانند زودتر به وزن دلخواهشان برسند.

بعد از تولد فرزند این سوال در ذهن مادر پیش می آید که چگونه چربی های شکم خود را آب کند؟ انجام فعالیت ورزشی برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند ممکن است کمی سخت باشد زیرا گاهی وقت کافی ندارند یا اینکه انرژی برای انجام فعالیت ورزشی ندارند.

چربی در قسمت شکم متفاوت و کمی مقاوم است و بارداری یکی از دلایل افزایش چربی در قسمت شکم میباشد. بعد از زایمان شما با رعایت یکسری نکات میتوانید چربی دور شکم خود را کاهش دهید.

شیر دادن فرزند:

وقتی مادر به فرزند خود شیر میدهد سبب میشود کالری بیشتری بسوزاند و کمک کند که رحم زودتر به حالت عادی برگردد و شکم سایز کوچک تری پیدا کند.

رژیم غذایی مناسب:

استفاده از غذاهای فرآوری شده سبب بیشتر شدن چربی در ناحیه شکم میشود پس تا حد امکان از مصرف آن دوری کنید و از پروتئین کم چرب، سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید.

بدن خود را قوی کنید:

به این نکته توجه داشته باشید که قبل از انجام فعالیت ورزشی آمادگی بدن را بالا ببرید و عضله های خود را قوی کنید. انجام ورزش هایی مانند یوگا، پیاده روی و دیگر ورزش های هوازی بسیار عالی و تاثیر گذار هستند.

داشتن انگیزه:

باید همیشه انگیزه خود را حفظ کنید زیرا آب کردن چربی های شکم به صبر و شکیبایی نیاز دارد. شما میتوانید با استفاده از یک برنامه ورزشی خوب به وزن ایده آل برسید.

صبور باشید:

وزن خانم ها در مدت نه ماه بارداری بالا میرود پس نباید انتظار داشته باشید که در زمان کمی وزن خود را کاهش دهید. تعداد زیادی از مادر ها تا چند سال دارای اضافه وزن هستند پس صبر داشته باشید و در کنارش از یک رژِیم غذایی مناسب برای کاهش وزن استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی:

آیا زایمان طبیعی سوم راحت تر است؟

افزایش وزن مادر به دلیل سبک زندگی نه بارداری:

بیشتر خانم ها بعد از بارداری به دلیل سبک زندگیشان به افزایش وزن دچار میشوند. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مادران به دلیل پرخوری و نشستن در مدت زمان طولانی به افزایش وزن دچار میشوند. در برخی مادران این پرخوری و افزایش وزن به دلیل افسردگی پس از زایمان است.همچنین گاهی بی خوابی و بهم خوردن ساعات خواب مادر سبب میشود که از غذاهای ناسالم استفاده کند و رژیم غذایی سالمی نداشته باشد. اگر مادر مایل است که اضافه وزن خود را کم کند باید فعالیت ورزشی داشته باشد و میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش دهد.

شیر مادر و کاهش وزن:

مادر ها معمولا نگران این هستند که اگر در دوران شیردهی رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند شیر آنها به قدر کافی برای نوزاد مقوی نباشد و نوزادشان وزن مناسب نگیرد. این موضوع در مادرانی که تجربه زایمان اولشان است بسیار شایع تر است. این در صورتی است که حتی اگر مادر در دوران بارداری وزن زیادی هم اضافه نکرده باشد نیازی با پرخوری و خوردن بیش از اندازه مواد غذایی در دوران شیردهی نخواهد داشت.

یکی از دلایل مهم چاقی و اضافه وزن در دوران شیردهی کم تحرکی و همین باور غلط زیاد غذا خوردن در این دوران است. پس به توصیه های دیگران توجهی نداشته باشید و تحت نظر پزشک یک برنامه غذایی مناسب را رعایت کنید.

توصیه هایی برای کاهش وزن پس از زایمان:

  1. هیچ موقع برای کاهش وزن دیر نیست. مادر میتواند با رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت ورزشی به کاهش وزن خود کمک کند. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از رسیدن به وزن مناسب دوباره باردار نشوید زیرا این موضوع سبب میشود کار شما سخت تر شود.
  2. مادر میتواند بعد از گذشت یک ماه از زایمانش اقدام به کاهش وزن کند اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشد که تغذیه کافی و مناسب داشته باشد زیرا بدن او تامین کننده نیاز نوزادش است. تنظیم انرژی و مواد مغذی مورد نیاز مادر که در برنامه غذایی به کار برده میشود باید توسط پزشک تغذیه انجام شود.
  3. درست است که فعالیت ورزشی مناسب میتواند به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کند اما خانم ها معمولا بعد از زایمان دچار چالش های متعددی میشوند که در برخی موارد فرصت نمیکنند به ورزش بپردازند. پس مادر باید سعی کند روزانه مقداری پیاده روی داشته باشد زیرا این موضوع سبب میشود او حال روحی بهتری داشته باشد و زودتر اضافه وزن خود را کاهش دهد.