مبلغ کفاره روزه سال 1402

کفاره چیست و مبلغ کفاره روزه سال 1402 چقدر است؟

اگر به دلیل بیماری، مسافرت، یا هر عذر موجه دیگری مجبور به افطار کردن روزه شده باشید یا روزه نگرفته باشید و تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را به جا نیاورده باشد، باید علاوه بر گرفتن روزه قضا …

4/5 - (162 امتیاز)

در این متن به سه سوال “تعریف کفاره“و “مبلغ کفاره روزه 1402 چند است” و “کفاره روزه قضا ” خواهیم پرداخت. حتما پس از خواندن محتوای این نوشته به این مطلب که ” آیا شما شرایط واجب شدن روزه را دارید ؟ ” را هم سر بزنید.

کفاره چیست ؟

در تعریف کفاره آمده است که کفاره چیزی است که به وسیله آن گناه ناچیز می شود مثل روزه صدقه یا غیره.

چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟

اگر به دلیل بیماری، مسافرت، یا هر عذر موجه دیگری مجبور به افطار کردن روزه شده باشید یا روزه نگرفته باشید و تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را به جا نیاورده باشد، باید علاوه بر گرفتن روزه قضا، کفاره نیز بدهید.

میزان کفاره روزه سال 1402 چقدر است؟

هنوز مبلغ دقیقی برای کفاره روزه 1402 توسط مراجع اعلام نشده است. نظر مراجع برای کفاره روزه در سال گذشته را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.

میزان کفاره روزه سال 1401 چقدر بوده است؟

معمولا هر ساله در روز های پایانی ماه مبارک رمضان میزان کفاره روزه قضا آن سال مطابق با قیمت های آن ماه محاسبه می‌شود اما تا امروز تنها تعداد کمی از علما مبلغ کفاره روزه 1401 آن را اعلام کرده اند.

آیت الله سیستانی

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال را برای فطریه بدل از آرد ۴۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله مکارم شیرازی

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۸ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۴۸۰ هزار تومان است.

آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، میزان فطریه برای هر نفر حدود سه کیلوگرم گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آنهاست که در هر مکانی، قیمت خاص خود را دارد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی ۸۰۰۰ تومان و کفاره عمد روزی ۴۸۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

بر اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، مؤمنان باید مبلغ معادل یک صاع قوت غالب خود، معادل 3 کیلو گرم گندم یا برنج را به عنوان زکات فطره بپردازند.
– کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است‌.
– کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند».

مطالب مرتبط :

– آیا شما شرایط واجب شدن روزه را دارید ؟

– آیا تا حالا برای افطار این نوشیدنی ها رو امتحان کردید ؟

– رفع عطش در ماه رمضان و درمان دل درد بعد افطار


کفاره روزه چیست و کفاره روزه نگرفتن چقدر است؟

برای کفاره روزه ای که با عذر موجه قضا شده باید یک مد طعام که برابر ۷۵۰ گرم (کندم، برنج و…) می باشد به یک فقیر بدهید. و به اصطلاح یک فقیر را سیر کنید. طعام میتواند هرچیزی باشد اما اغلب، برنج، نان و یا گندم مد نظر است.

-کفاره روزه ای که عمدا قضا شده باشد:
اگر عمدا و بدون دلیل، روزه نگرفته باشید، باید علاوه بر بجا آوردن قضای روزه، شصت مد طعام به شصت مسکین بدهید.

-اگر روزه با یک فعل حرام شکسته شود:
چنانچه روزه بوسیله ی انجام یک فعل حرام (زنا، شراب و…) شکسته شود، باید 60 روز روزه ی قضا گرفته و 60 مد طعام به 60 مسکین بدهد.

در فتوای مراجع آمده است که چنانچه کفاره روزه به کسی واجب باشد، باید یک بنده را آزاد کند یا دوماه روزه بگیرد (که 31 روز آن متوالی باشد) یا 60 فقیر راسیر کند یا به هر فقیر یک مد طعام بدهد.
طعام میتواند گندم، جو، برنج و… باشد.

اگر توان این کار را ندارد، هر اندازه که می تواند طعام بدهد و اگر توان اطعام را ندارد، استغفار کند. با این احتیاط واجب که هر وقت توانست، طعام را بدهد.

بنابر این برای کفاره روزه نگرفتن به عمد باید این شرایط را به ترتیب انجام بدهد:

  • دوماه روزه بگیرد
  • اگر نتوانست روزه بگیرد 60 فقیر را طعام بدهد
  • اگر نتوانست طعام بدهد، استغفار کند.

هر مد طعام چقدر است:

هر مد طعام برابر با تقریبا ده سیر یا 750 گرم است.

با این حساب میزان کفاره روزه سال 1401 چند تومان است.
پول جزو کفارات به حساب نمی آید اما اگر کسی از کفاره ها، سیر کردن مسکین را انتخاب کند، میتواند پول را به مسکین داده، تا از جانب او طعام بخرد.
مقدار پول به نوع طعامی که انتخاب کرده بستگی دارد.
برای اطعام شصت فقیر، باید 45کیلوگرم برنج یا گندم یا… بخرد.