چرا کودک تب میکند؟ + نکات درمانی

چرا کودک تب میکند؟ + نکات درمانی

5/5 - (2 امتیاز)

چرا کودک تب میکند؟

تب یک بیماری نیست. تب یک وضعیت است که میتواند نشان دهنده یک بیماری باشد. اگر کودک شما دچار تب شده است بهتر است وضعیتش را به پزشک اطلاع دهید.

اگر در ذهن خود با سوالی همچون: چرا کودک تب میکند؟ مواجه شده اید در ادامه همراه ما باشید تا برخی اطلاعات راجع به تب و علائم تب در کودک را در اختیارتان قرار دهیم.

تب در کودکان زیر سه ماه، وضعیتی اورژانسی میباشد.

اگر کودک کمتر سه ماه دارد و دچار تب شده است بهتر است که خیلی زود تحت نظر پزشک اطفال قرار گیرد. اگر به پزشک کودک خود دسترسی ندارید و یا اینکه نیمه شب است، سعی کنید خیلی زود او را به اورژانس ببرید.

برای پایین آوردن تب کودکتان از هیچ دارویی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دارویی را برایش تجویز کرده باشد زیرا نباید قبل از معاینه علائم کودک را از بین ببرید. علاوه بر مطالب گفته شده دو دلیل مهم برای فوریت تب در کودکان هست که به صورت زیر میباشد:

در خردسالان لایه محافظ سلولی که در بین سیستم عصبی مرکزی و جریان خون وجود دارد بسیار نازک میباشد و این موضوع به معنای آن است که در عفونت های باکتریایی، باکتری ها قادراند از این لایه عبور کنند و خیلی سریع به سیستم عصبی کودک آسیب وارد کنند.

کودکان مانند بزرگسالان علائم عفونت شدید را بروز نمیدهند. خردسالان ممکن است به عفونت خون یا سپسیس مبتلا شوند اما نشانه های معمولی آن را نشان دهند.

اگر تبی که فرزندتان به آن دچار شده ویروسی باشد نیاز نیست در رابطه با ابتلای او به سپسیس نگران باشید. اما این موضوع وجود دارد که تشخصیص تب ویروسی یا تب باکتریایی فقط از راه معاینه فیزیکی، غیر ممکن میباشد.

به همین خاطر این امکان وجود دارد که فرزند شما که دچار تب شده است به آزمایش خون، آزمایش ادرار یا مدفوع، عکس برداری و.. نیاز پیدا کند تا تشخیص داده شود که عفونت باکتریایی است یا نه. آزمایش هایی که پزشک برای کودک تجویز میکند وابسته به سن و علائم او میباشد.

تشخیص نشانه ها و درمان:

اکثر والدین تصور میکنند که هرچه تب فرزندشان بیشتر باشد، او بیمارتر است اما در همه مواقع این طور نیست! امکان دارد یک کودک با درجه تب 39.4 درجه سانتی گراد خیلی آسوده باشد و احساس ناراحتی نکند در صورتی که این امکان هم وجود دارد یک کودک دیگر با دمای 38.3 درجه سانتی گراد بهانه گیری کند و دائم به آغوش مادرش نیاز داشته باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که تب به بدن فرد کمک بسیاری میکند زیرا باعث میشود بدن با عفونت مبارزه کند. تب سبب میشود که محیط بدن برای میکروب ها مناسب نباشد همچنین باعث تحریک سیستم ایمنی بدن مانند گلبول های سفید میشود تا با باکتری ها و ویروس ها مقابله کنند.

برای اینکه بدانید فرزندتان چقدر بیمار است رفتار و علائمش را زیر نظر داشته باشید و بر اساس آن ها از پزشک مشاوره درمانی بخواهید.

مطالب پیشنهادی:

کنترل تب نوزاد و درمان سریع تب نوزاد

تشخیص و تفاوت تب باکتریایی و ویروسی:

وقتی کودک به تب ویروسی دچار میشود که بدن او در حال مقابله با یک بیماری ویروسی باشد حالا ممکن است این بیماری عفونت روده، سرماخوردگی، آنفولانزا و… باشد. تب های ویروسی معمولا بعد از گذشت سه روز از بین میروند به همین دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها ضروری نمی باشد زیرا مصرف آنها بر روی ویروس تاثیری نخواهد داشت.

تب های باکتریایی به دلیل یک عفونت باکتریایی مثل عفونت گوش، عفونت مجاری ادراری و… رخ میدهد. عفونت های ویروسی نسبت به باکتریایی رایج تر اند اما عفونت های باکتریایی نگران کننده تر هستند زیرا در صورت عدم درمان به یک بیماری جدی تبدیل میشود و در اکثر مواقع برای درمان این بیماری ها به آنتی بیوتیک نیاز است.

در صورتی که کودک شما دارای علائم زیر است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • فرزند شما کمتر از سه ماه دارد و دمای بدنش 38 درجه سانتی گراد به بالاست.
  • سن فرزندتان کمتر از دو سال است و تب او بیشتر از بیست و چهار ساعت به طول انجامیده است.
  • سن کودک شما دو سال یا بیشتر است و تب اش بیشتر از سه روز به طول انجامیده است.
  • تب فرزندتان بدون در نظر گرفتن سن اش در دفعات زیاد به بالا تر از 38 درجه سانتی گراد رفته است.

دارو ها فقط با تجویز پزشک مصرف شوند:

به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک به فرزند خود دارو ندهید. بعد از اینکه دارو توسط پزشک تجویز شد، داروهایی همچون ایبوپروفن که مخصوص کودکانی است که شش ماه یا بیشتر دارند و استامینوفن که تب کودک را به طور موقت کاهش میدهد و میتواند سبب کاهش ناراحتی کودک شود.

قبل از مصرف دارو سعی کنید با پارچه ای تمیز و خیس حرارت بدن فرزندتان را کاهش دهید. از آبی که کمی گرم است برای مرطوب کردن پوست فرزندتان به خصوص در قسمت پیشانی و زیر بغل استفاده نمایید. این راه حل بسیار موثر است.

یک راه دیگر آن است که از کم آب شدن بدن فرزندتان جلوگیری کنید. برای این منظور در طول روز به مقدار زیاد به او شیر مادر یا شیر خشک دهید. سعی کنید از لباس های سبک برایش استفاده کنید و تا جای ممکن محیط را خنک نگه دارید.

با مشورت پزشک از داروهای تب بر استفاده نمایید. در کنار استفاده از دارو این نکات را نیز مد نظر داشته باشید:

  • اگر فرزند شما کمتر از دوسال دارد برای تشخیص دز مناسب دارو حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.
  • اگر کودک بین سه تا شش ماه داشته باشد استامینوفن میتوانید به او بدهید اما ایبوروفن را نمیتوانید.
  • از شش ماهگی به بعد اکثر کودکان میتوانند از استامینوفن و ایبوپروفن مصرف کنند.
  • به کودک خود به هیچ عنوان آسپرین ندهید چون آسپرین با سندروم ری که یک نوع بیماری نادر و خطرناک است ارتباط دارد.