در نوزاد مادران مبتلا به کرونا اختلال عصبی تکوینی دیده شد

در نوزاد مادران مبتلا به کرونا اختلال عصبی تکوینی دیده شد

5/5 - (3 امتیاز)

بر اساس تجزیه و تحلیل اولیه ارائه شده در سی امین کنگره روانپزشکی اروپا به‌نظر می‌رسد نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند، در هفته ششم پیامدهای عصبی تکوینی متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

“رزا آیسا”(Rosa Ayesa) اظهار کرد: همه نوزادان متولد شده از مادران آلوده به کووید-۱۹، تفاوت‌های عصبی تکوینی را نشان نمی‌دهند، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که خطر ابتلای آن نوزادان در مقایسه با نوزادانی که در رحم مادر در معرض ابتلا به کووید نیستند، افزایش می‌یابد. ما به یک مطالعه بزرگ‌تر برای تعیین میزان دقیق این تفاوت نیاز داریم.

محققان دریافتند نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا شده بودند در مقایسه با نوزادان متولد از مادران سالم، مشکلات بیشتری را در حالت آرامش و سازگاری بدن خود در زمانی که در آغوش گرفته می‌شدند از خود نشان می‌دادند. این امر به ویژه زمانی صادق است که کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو در اواخر بارداری رخ داده باشد. علاوه بر این، نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا به کووید-۱۹ بودند، در کنترل حرکت سر و شانه مشکل بیشتری نشان می‌دهند. این تغییرات نشان دهنده یک اثر احتمالی کووید بر عملکرد حرکتی(کنترل حرکت) است.

در این مطالعه محققان داده‌های مربوط به بارداری و پس از زایمان چندین فرد اعم از مادران مبتلا به کرونا در طول دوره بارداری و مادران سالم را مورد بررسی قرار دادند. مادران در طول بارداری و بعد از آن تحت یک سری آزمایشات قرار گرفتند. اینها شامل تست‌های هورمونی و سایر تست‌های بیوشیمیایی(اندازه‌گیری مواردی مانند سطوح کورتیزول، پاسخ ایمنی و غیره) تست‌های بزاقی، پاسخ‌های حرکتی و پرسش‌نامه‌های روان‌شناختی بود. تست‌های پس از زایمان شامل مقیاس ارزیابی رفتار نوزادان(NBAS) بود که حرکت و رفتار نوزاد را اندازه‌گیری می‌کرد.

مطالب پیشنهادی:

آیا واکسن کرونا بر باروری موثر است؟

“آگوئدا کاسترو کوئینتاس”(Águeda Castro Quintas) از محققان این مطالعه از دانشگاه بارسلونا گفت: ما متوجه شدیم که برخی از عناصر اندازه‌گیری NBAS در نوزادان شش هفته‌ای که در معرض ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو قرار گرفته بودند، تغییر کرده است. عملا آنها نسبت به در آغوش گرفته شدن کمی متفاوت واکنش نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: این یک پروژه در حال بررسی است و ما در مرحله اولیه هستیم. ما متوجه شدیم که نوزادانی که مادرانشان در معرض کووید قرار گرفته‌اند، در شش هفتگی اثرات عصبی نشان می‌دهند، اما نمی‌دانیم که آیا این اثرات به مشکلات طولانی‌مدت منجر می‌شود یا خیر؛ مشاهده طولانی‌مدت ممکن است به ما در درک این موضوع کمک کند.
منبع: ایمنا