جدا-کردن-اتاق-خواب-کودک

جدا كردن اتاق خواب كودك

شاید یکی از مسائلی که با بزرگ شدن فرزندان برای مادران و پدران بزرگ و بزرگتر می‌شود این است که “چگونه اتاق فرزندم را جدا كنم” و آیا نکات خاصی هست که باید به آن توجه کنیم ؟ ما سعی کردیم در این مطلب به شما کمک کنیم که مسائل جدا کردن اتاق کودک را بشناسیم .

5/5 - (8 امتیاز)

شاید یکی از مسائلی که با بزرگ شدن فرزندان برای مادران و پدران بزرگ و بزرگتر می‌شود این است که “چگونه اتاق فرزندم را جدا كنم” و آیا نکات خاصی هست که باید به آن توجه کنیم ؟ ما سعی کردیم در این مطلب به شما کمک کنیم که مسائل جدا کردن اتاق کودک را بشناسیم .

اگر كودكان به هر دليلي تا بعد از يكسالگي در رختخواب شما مانده، حتما بايد براي جدايي او اقدام كنيد.

– مدتي را در اتاق او، كنار تخت او و بدون تماس پوستي تا صبح بخوابيد.

– كوتاه نياييد. كودك ممكن است دست به هر مانوري بزند تا شما را راضي كند او مي‌گويد: «تشنمه»، «دلم برات تنگ شده»، «مي‌شه امشب پيشت بخوابم؟

اگر از تاريكي ميترسد، چراغ خواب و چراغ راهرو را روشن بگذاريد. اگر شبي ده بار به اتاقتان ميايد، هر ده بار او را به تخت خودش باز گردانيد. اگر واقعا مي ترسد مدتي كنار تختش بدون تماس پوستي بخوابيد.

– از جدول ستاره يا برچسب يا جايزه براي تشويق استقاده كنيد. هر روزي كه در تخت خودش بيدار شد يك جايزه دريافت كند.

– عادت‌هاي خواب جالب بسازيد. مثلا ممکن است خواندن يک کتاب مورد علاقه در محل خاصي از اتاق خواب براي کودکتان بسيار جالب باشد يا دوش گرفتن، گوش کردن به يک موزيک و بخشي از عادات خواب کودک شما باشند.

براي شروع يک هديه در نظر بگيريد. مثلا برايش يک مسواک جديد بخريد. اگر او توانست يک شب را تنها در اتاقش بخوابد صبح روز بعد يک جايزه کوچک به او بدهید.

چند نکته مهم درباره جدا کردن اتاق کودک :

1- زود شروع کنید:

بله، ممکن است به نظرتان دلهره آور باشد که جای خواب کودک شیرخوار یا نوزاد را جدا کنید. اما در بلند مدت، این بهترین کاری است که شما می توانید برای فرزندتان انجام دهید. بنابراین منتظر نمانید تا فرزندتان کمی بزرگتر شود. هر قدر زودتر شروع کنید بهتر خواهد بود. طبق برنامه پیش روید و مصرانه آن را پی گیری کنید. یک بار که کودک در جای خودش به خواب رفت،اجازه ندهید که دیگر به جای شما برگردد. مهم نیست که چه قدر وسوسه انگیز است. شروع سریع و به موقع بهترین روش برای جدا کردن جای خواب کودک است.

۲- استفاده از کلمات مثبت:

عبارات های تند و سرزنش برای کودک و خواب کارکردی ندارد.در عوض از کلمات درست و مثبت استفاده کنید.

(( واقعا این فوق العاده است که تو می توانی تو تخت قشنگ خودت بخوابی. حالا تو مثل یک آدم بزرگ هستی، این خیلی بهتر از این است که پیش ما بخوابی.)) این یک پیشنهاد برای کمک به کودک برای جدا کردن جای خواب اوست.

۳- استقلال را به کودک خود آموزش دهید:

اگر فرزند شما بدون این که شما در اطرافش باشید خوابش نمی برد، کم کم به او آموزش دهید تا خودش را خواب کند. اگر او برای به خواب رفتن عادت دارد که شما در کنارش دراز بکشید و وانمود کنید که خوابیده اید، حالا نشستن روی تختش و در کنارش را جای گزین آن حرکت کنید. بعد از مدتی نشستن روی صندلی را جای گزین آن کنید و… در نهایت از اتاق خارج بشوید. ممکن است این جریان چندین روز یا چندین هفته طول بکشد اما در نهایت موثر خواهد بود.

نکته مهم:

عجله نکنید. جدا شدن جای خواب برای کودک مرحله بزرگی از زندگی اوست. برای آن عجله نکنید و به کودک خود کمک کنید. قدمهای کوچک بردارید.این کار ممکن است چندین هفته طول بکشد. اما اگر شما عجله کنید، به احتمال زیاد تلاشهایتان همواره با شکست رو به رو خواهد شد.

۴- از برنامه ی مرتب پیروی کنید:

((نه)) یعنی ((نه))، حتی ساعت ۲ صبح.

اگر فرزند شما به اتاقتان آمد و از شما خواهش کرد که با شما بخوابد،به او بگویید نه. با او به اتاقش بازگردید و به او کمک کنید تا دوباره به رخت خواب خودش برود.

۵- از تشویق استفاده کنید:

“تو از من می خواهی که من تنها بخوابم؟ خوب تنها خوابیدن چه فایده ای برای من دارد؟”، این چیزی است که در ذهن کودک شما می گذرد.

در کل، جدا کردن جای خواب کودک کار بزرگی است. جایزه هایی مانند استیکر، اسباب بازیهای کوچک،خوردنیهای مورد علاقه او و هر چیز دیگری که می‌تواند کودک را برای تنها خوابیدن تحریک کند مناسب هستند.

۶- گفتگو کنید:

انتظار نداشته باشید که کودک شما بداند که وقت انتقال به رختخواب و اتاق خودش رسیده. در این رابطه با او صحبت کنید. اما زمان خواب را برای مذاکره با او انتخاب نکنید.به او اجازه دهید از قبل بداند چه اتفاقی قرار است رخ دهد. او خیلی نیاز دارد که خودش را برای تنها خوابیدن آماده کند. رسیدن کودک به مرحله خواب در جای خودش می تواند خیلی نرم و آرامی انجام پذیرد.

۷- بپذیرید که ترسهای کودک شما واقعی هستند:

برای کودک، جای خواب خودش عجیب و حتی ترسناک است. بله، این مساله او را می ترساند. وقتی او از وجود هیولا و… در اتاقش صحبت می کند، به او گوش کنید. ترس کودک را مسخره نکنید. در عوض با کارهایی شبیه به بازی با CD مورد علاقش، خواندن کتاب و…حواسش را پرت کنید.

۸- او را غرق عشق کنید:

بیشتر بچه ها منتظر زمان خواب هستند تا سهمیه ی روزانه ی عشقشان را از شما دریافت کنند یعنی آنها را بغل کنید و بوسید، نوازش کنید، در آغوش بگیرید و…پس سعی کنید در تمام روز این کارها انجام دهید، در این صورت کودک تا زمان خواب در حسرت و انتظار عشق شما نمی ماند.

۹- درب را ببندید:

شاید وسوسه شوید و بخواهید درب اتاق را به روی کودک باز بگذارید، به این امید که حمایت عاطفی ای از او کرده باشید. اما این کار مثل انداختن کبریت روشن در انبار باروت است. درب را ببندید.کوچکترین سر و صدا، نور، سایه و… می تواند کوچولوی شما را در تمام شب بیدار نگه دارد.